خانه / آیین زندگی / آراستگی
آراستگی

آراستگی

آراستن، زینت دادن، منظم و مرتب کردن، هماهنگ بودن و آماده و مهیا بودن، آراستگی است.[۱] آراستگی به نوعی با نظم و هماهنگی همراه و نشان دهنده آمادگی برای رسیدن به مقصد است. آراستگی معمولاً با افزایش همراه و پیراستن ویژگی آن کاستن است. اهمیت آراستگی، بر اساس سیره امامان (ع) است که آنان نیز آن را به کار بسته و از محبوبیت آن، در نزد خدا خبر داده‌اند. پیامبر (ص) می‌فرماید: خدا دوست می‌دارد که چون کسی به سوی برادرانش می‌رود، خود را برای آراسته سازد. [۲] امام صادق(ع) می‌فرماید: نزد خدا، نمایان کردن نعمت، از نگه داشتن آن محبوب‌تر است. پس مبادا که جز در بهترین شکل مورد پسند قوم خود بیرون بیایی. [۳] امام علی (ع) هر چند ساده زیست بود، ولی هرگز سهل‌انگاری در آراستگی را روا نمی‌داشت و می‌فرمود: رفاقت نباید باعث کوتاهی در آراستگی شود. هر یک از شما خود را برای برادرش همان گونه بیاراید که دوست دارد کسی را در بهترین شکل آراستگی ببیند. [۴] البته باید به این نکته هم توجه داشت که در آراستگی نباید افراط و تفریط داشت و از مرزهای آن گذشت تا موجب استحکام و ایجاد نشاط و سلامت در ارتباط‌ شود. امام علی (ع) قنبر جوان را جامه بهتر داد تا تمایل زیباپسند او راضی شود و فرمود: تو مانند دیگر جوانان به زیبایی تمایل داری و به علاوه من از خدا حیا می‌کنم که لباسم بهتر از شما باشد.[۵]

انواع آراستگی

  1. آراستگی اندیشه: امام علی(ع) می‌فرماید: زینت دهندة ثروتمندان و بی‌نیاز‌کننده فقرا [۶] و والاترین زیور دانش است. [۷] بر تو لازم است حکمت این زیور گرانبها را به دست آوری. [۸] ادب نیکو، زینت عقل است. [۹]
  2. آراستگی گفتار: دوری از دروغ، ناسزا، دشنام، غیبت، تهمت و … گناه و چاره همه این ها با گفتار آراسته است. امام صادق(ع) می‌فرماید: سکوت گنجی سرشار و زیور بردبار است. [۱۰]
  3. آراستگی رفتار: انصاف، وفا، بردباری، سخاوت و … رفتار آراسته است. امام صادق(ع) می‌فرماید: وفا، انسان را زینت می‌دهد.[۱۱] امام علی(ع) می‌فرماید: زینت دوستی، تحمّل [۱۲] و سخاوت آوردنده محبت و زینت بخش اخلاق است.[۱۳]
  4. پاکیزگی عمومی: پاکیزگی جزئی از ایمان و موجب دلپذیری است. پیامبر (ص) می‌فرماید: از نشانه‌های مؤمن پاکیزگی و جزئی از ایمان است. [۱۴] امام رضا(ع) می‌فرماید: پاکیزگی از اخلاق انبیاست. [۱۵] پیامبر (ص) با ظاهری آراسته با مردم رو به رو می‌شد و می‌فرمود: وقتی بنده‌ای خود را بیاراید، خدا دوستش دارد [۱۶] و شخص ژولیده را دوست نمی‌دارد. [۱۷] امام صادق(ع) می‌فرماید: هر گاه خدا به بنده‌ای نعمتی بدهد، دوست دارد اثر آن را ببیند. عرض شد: چگونه؟ فرمود: لباس تمیز بپوشد، بوی خوش استفاده کند، خانه‌اش را گچکاری کند، منزلش را بروبد، قبل از غروب خورشید چراغ منزلش را روشن کند. [۱۸] پیامبر (ص) فرمود: دختر بالغ موهای خود را، مانند مردان کوتاه نکند. [۱۹] امام صادق(ع) فرمود: موی قشنگ از زیباترین زیبایی‌ها [۲۰] و از پوشش‌های خداست، پس آن را گرامی بدارید. [۲۱] امام رضا(ع) فرمود: سه کار سیره پیامبران است، از جمله مو گذاشتن است. [۲۲] پیامبر (ص) فرمود: اگر موی سر را بلند می‌گذارید، از آن خوب نگهداری کنید یا کوتاهش نمایید. [۲۳] امام صادق(ع) می‌فرماید: موی سرت را کوتاه کن تا آلودگی‌هایش را کم کنی. [۲۴] امام صادق(ع) در تفسیر آیه؛ در هر مسجدی زیورهای خود را همراه ببرید، فرمود: شانه زدن زینت است؛ زیرا مو را زیبا می‌سازد. [۲۵] و وبا را از بین می‌برد. [۲۶] موقع روغن زدن مو بگو: بارالها! از تو زیبایی می‌خواهم. [۲۷] در روغن زدن مو، نوری در قیامت [۲۸] و دور کننده ژولیدگی است. [۲۹] امام (ع) از انواع روغن مو استفاده می‌کرد. [۳۰] از امام (ع) درباره رنگ مو پرسیدم، فرمود: پیامبر(ص)، امام حسین و امام باقر(ع) [۳۱] به وسیله کتم خضاب می‌کردند. [۳۲] پیامبر(ص) فرمود: با حنا خضاب کنید؛ چون چشم را روشن می‌کند، مو را می‌رویاند، بوی بد را پاک می‌کند و به همسر انسان آرامش می‌دهد. [۳۳]
[۱] فرهنگ فارسی معین، ج۱، ص۳۹ و مجله فرهنگ کوثر شماره۶۹ [۲] ان الله یُحِبُّ مِن عبیده اذاخرج الی اخوانه ان یَتَهَیّأَ لهم وَ یَتَجَمَّلَ؛ مکارم الاخلاق، الباب الاول، الفصل الخامس، ص۳۵٫اظهار النعمة احبّ الی الله من صیانتها فإیّاک ان تَتَزَیَّنَ إِلاّ فی أَحسن زِیِّ قَومِک [۳] الکافی، ج۶، ص۴۴۰ [۴] لِیَتَزَیَّنَ اَحَدُکُم لأَخیهِ الْمُسْلِمِ کما یَتَزَیِّنَ لِلْغَریبِ الَّذی یُحِبُّ أَنْ یراه فی احسن الهَیئهًْ؛ همان، ص ۴۳۹ [۵] مکارم الاخلاق، ج۱، ص۲۲۴ [۶]العلم زین الأغنیاء وغنی الفقراء؛دانش، غررالحکم، القسم الاول، الفصل الثانی فی العلم، ص۴۲ [۷]العلم‌اشرف حلهًْ و عطیّهًْ؛ غررالحکم، حدیث۱۸۶۹ [۸] علیک بالحکمهًْ فانها الحلیهًْ الفاخرهًْ؛ غررالحکم، باب الاول المعرفه، الفصل السادس فی الحکمه، ص۵۸ [۹]امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: احسن‌الادب زینهًْ العقل؛ بحارالانوار، ج۷۸، ص۸۰ [۱۰]الّصُمتُ کَنزٌ وافرٌ و زینُ الحلیم؛من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۹۶، حدیث۵۸۴۳ [۱۱] رأیتُ الوفاء یُزَیّنُ الرجال؛ بحارالانوار، ج۴۷، ص۳۲٫[۱۲].  و زین المصاحبهًْ الاحتمال؛ غررالحکم، التجمل و الاحتمال، ص۴۲۰، حدیث۹۶۲۲ [۱۳]السّخاءُ یَکسِبُ المَحَبَّهًْ و یُزَیّنُ‌الاخلاقَ؛همان، ص۳۷۸، حدیث ۸۵۲۳ [۱۴]النظافهًْ من الایمان؛ بحارالانوار، ج۲۱، ص۲۵۷، باب ۳۰؛ طب النبی، ص۱۹ [۱۵] مِنْ أَخْلاقِ الأنبیاء التَّنَظُّف؛  الکافی، ج۵، ص۵۶۷؛ وسائل الشیعه، ج۳۰، ص۲۴۳؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۳۵، باب ۲۶؛ تحف العقول، ص۴۴۲،[۱۶]اِنَّ الله تعالی یُحِبُّ مِنْ عَبِدهِ اذا خَرَجَ الی إِخْوانِهِ أَنْ یَتَهیّأ لَهُم و یَتَجَمَّلَ؛ مکارم الاخلاق، ص۹۶٫[۱۷]ان الله تعالی یُبغِضُ الوَسِخَ و الشَعِثَ؛ کنزالعمال، ج۱۷، ص۱۸۱ .[۱۸] فان الله عزَّوجلّ اذا اَنعَمَ علی عبده اَحَبَّ ان یری علیه أَثَرَها. قیل و کیف ذلک؟ قال یُنَظِّفْ ثَوبَه و یُطَیِّب ریحَهُ و یُجَصِّصْ دارَه و یکنسْ اُفنیتَهُ حتی ان السراجَ قبلَ مَغیِبِ الشّمس یَنفی الفَقر و یَزِیدُ فی الرّزقِ؛ امالی طوسی، ص۲۷۵؛ مسائل علی بن ابی طالب، ص۲۲۹، احکام المساجد[۱۹]وَرَدَ فی الحدیث ان رسول‌الله(ص) نهی الَمُرأَةُ التی وَصَلَتْ الی حَد البلوغ اَن تَتَشَبِّهَ بالرِّجال فی قَصِّ شَعْرِها من الْخَلْفِ او من الوسط او من الأَمامِ؛ تذکرهًْ الفقهاء، ج ۱، ص۳۹۰[۲۰]اِنَّ مِن اَجمَلِ الجمال الشَّعْرُ الحسن؛ الکافی، ج۱، ص۶۱۴ [۲۱]الشّعر الحسن من کَسوهًْ الله فاکرِمُوه؛ من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۱۱۹، مَن اِتَخَذَ شَعُراً فَلیُحسِنُ وَلایَتَه او لِیَجُزَّه؛  [22 و ۲۳] الکافی، ج۶، ص۲۸۵ [۲۴]اِسْتَأصِلْ شَعرَکَ یَقِلُّ دَرَنُهُ و دوابُّهُ وَ وَسِخَهُ و تغلظ رقبَتُکَ و یجلو بَصَرُکَ همان. ص۴۸۴ [۲۵] خُذُوا زیِنَتُکُم عند کل مسجد(در هر مسجدی زیورهای خود را به همراه ببرید: الزینهًْ المِشطُ فانِّ المِشط یجلِبُ الرِزقَ و یُحسِنَ الشَّعرَ و یُنجِزُ الحاجهًْ و یَقطَعُ البَلْغَم، همان، ص۴۸۹ [۲۶]امام صادق(ع) می‌فرماید: اذا اَخَذْتَ الدُّهْنَ علی راحتکَ فَقُل. اللهمّ انی اسأَلُکَ الزَّیْنَ و الزینهًْ؛ المِشطُ للرَّأسِ یَذهَبُ بالوباء؛ مَن دَهَنَ مؤمِناً کَتَبَ اللهُ له بِکُلِّ شَعرهًْ نُوراً یوم القیامهًْ. همان، ص۴۸۸ [۲۷و۲۸] الدُّهْنُ یُذْهِبُ بالبُؤسِ. همان، ص۵۲۰ [۲۹].  کان یُدْهِنُ بأصناف الدهن؛ همان. ص ۴۸۸ [۳۰] مکارم الاخلاق، ص۳۳ [۳۱] قد خَضَبَ النبی (ص) و الحسین بن علی و ابوجعفر بالکتم. الکافی، ج۶، ص۴۷۹ [۳۲] کتم گیاهی است که برای خضاب سیاه با وسمه مخلوط می‌شود. لسان العرب، المنجد [۳۳] اِختَضَبُوا بِالحِنّاء فانه یَجلُوا البَصَرَ و یُنبِتُ الَّشعرَ و یُطَیِّبُ الرّیِحَ و یُسَّکِنُ الزّوجهًْ الکافی، ج۶، ص۴۸۱٫

باکس شناور "همچنین ببنید"

آسودگی خاطر

آسودگی خاطر

برای موفقیت در کارها، هیچ عاملی به‌اندازه آرامش مهم نیست. آسودگی خاطر، همان آرامش است.[۱] …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *