آرامش

آرامش

آرامش
آرامش

آرامش هدف نیست. آرامش یک نیاز است. آرامش امری  نسبی است. آرامش روشی برای رسیدن به اهداف بزرگ است. آرامش یک وظیفه است. آرامش نتیجه عمل به: فکر زیبا، سخن خوب و کردار و کار پسندیده است.

معنای آرامش

  1. حاکمی، جایزه بزرگی تعیین کرد برای هنرمندی که بتواند به بهترین شکل، آرامش را تصویر کند. نقاشان بسیاری آثار خود را فرستادند. تصاویری از جنگل به هنگام غروب، رودهای آرام، کودکانی که در خاک می‌دویدند، رنگین‌کمان در آسمان، و قطرات شبنم بر گلبرگ گل‌سرخ.حاکم تمام تابلوها را بررسی کرد؛ اما سرانجام فقط دو اثر را انتخاب نمود. اولی، تصویر دریاچه آرامی بود که کوه‌های عظیم و آسمان‌ آبی را در خود منعکس کرده بود. در همه جای آن می‌شد ابرهای کوچک و سفید را دید، و اگر دقیق نگاه می‌کردند، در گوشه چپ دریاچه، خانه ‌کوچکی قرار داشت. پنجره‌اش باز بود و دود از دودکش آن برمی‌خواست که نشان می‌داد غذای گرمی آماده است.تصویر دوم هم کوه‌ها را نمایش می‌داد، اما کوه‌ها ناهموار بود. قله‌ها تیز و دندانه‌ای بود. آسمان بالای کوه‌ها به‌طور بی‌رحمانه‌ای تاریک بود، و ابرها آبستن آذرخش و تگرگ و باران سیل‌آسا بود. این تابلو با تابلو‌ دیگر، هیچ هماهنگی نداشت. اما وقتی آدم با دقت به تابلو نگاه می‌کرد، در بریدگی صخره‌ای شوم، در میان غرش وحشیانه طوفان، جوجه‌گنجشکی آرام نشسته بود.حاکم اطرافیان خود را جمع کرد و اعلام نمود که برنده جایزه بهترین تصویر آرامش، تابلو دوم است. بعد توضیح داد: آرامش آن چیزی نیست که در مکانی بی‌سروصدا و بی‌مشکل یافت می‌شود، چیزی است که می‌گذارد در میان شرایط سخت، آرامش در قلب ما حفظ شود. این معنای حقیقی آرامش است.
  2. از درد چشم خواب به چشم نداشت. برای مداوای چشم دردش انواع قرص ها و آمپول ها را مصرف کرد امّا نتیجه ایی نگرفت. پس از مشاوره فراوان با پزشکان و متخصّصان زیاد، درمان درد خود را، مراجعه به یک راهب مقدّس و شناخته شده دید. به راهب مراجعه کرد. راهب پس از معاینه به او پیش نهاد کرد؛ مدّتی به هیچ رنگی به جز رنگ سبز نگاه نکند. پس از بازگشت از نزد او، به تمام خدمت کاران خود دستور داد با خرید بشکه های رنگ سبز تمام خانه را با سبز رنگ آمیزی کنند. همین طور تمام اسباب و اثاثیه خانه را با همین رنگ عوض کنند. پس از مدتی رنگ ماشین، لباس اعضای خانواده و هر آن چه به چشم می آمد را به رنگ سبز و ترکیبات آن تغییر می دهند. چشم دردش تسکین می یابد. مدتّی بعد برای تشکّر از راهب، وی را به منزلش دعوت می نماید. راهب با لباسی نارنجی وارد می شود. وی متوجه شد باید لباسش را عوض کرده و خرقه ای به رنگ سبز به تن کند. وقتی به پیش بیمار رسید از او پرسید: آیا چشم دردش تسکین یافته است؟ مرد ثروتمند تشکّر کرده و می گوید: “بله. امّا این گران ترین مداوایی بود که تاکنون داشته است”. مرد راهب با تعجّب به او می گوید: بالعکس این ارزان ترین نسخه ای بوده که تاکنون تجویز کرده است. برای مداوای چشم دردتان، تنها کافی بود …. برای مداوای چشم دردتان، تنها کافی بود عینکی با شیشه سبز خریداری می کردید و هیچ نیازی به این همه مخارج نبود. زمانی که برای کاری نمی توانی دنیا را تغییر دهی، با تغییر دیدگاه و یا نگرش خود می توانی دنیا را به کام خود درآوری. تغییر دنیا احمقانه است. تغییر دیدگاه و یا نگرش ما ارزان ترین و موثّرترین روش می باشد.

راه های به دست آوردن آرامش

  1. جلوی گریه خود را نگیرید و گه گاهی گریه كنید.
  2. دست كم روزی ۱۵دقیقه را در سكوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و نیز چیزهایی كه دارید فكر كنید. سكوت عصاره‌ ی آرامش است، با زور نمی‌ توان آن را ایجاد كرد، باید زمانی كه فرا رسید آن را بپذیرید. اگر برایتان امکان دارد دست كم روزی یك ساعت، تنها به اتاقی بروید و در را به روی خود ببندید.
  3. افراد آرام به خود می ‌گویند كه برای تغییر گذشته كاری نمی ‌توان كرد، آن گاه از فكر ادامه زندگی لذت می ‌برند.
  4. وقتی احساس می ‌كنید كه سرتان پر از فكرهای جور و واجور است و جای خالی در آن نیست، با قدم زدن، آن ها را پاك كنید.
  5. اگر نتوانید كسی را ببخشید، افكار خشمگین‌ تان شما را برای همیشه با این افراد مرتبط خواهد كرد. شاد كردن دیگران، باعث آرامش می ‌شود.
  6. آرامش را از كودكان بیاموزید، ببینید كه چگونه در همان لحظه‌ ای كه هستند، زندگی می‌ كنند و لذت می ‌برند.
  7. از همان كه هستید راضی باشید، در این صورت احساس آرامش بیشتری می‌ كنید.
  8. هرچه اكسیژن بیشتری به شما برسد، آرام‌ تر خواهید شد، خوب است در محل كار و زندگی خود گیاهی نگه دارید.
  9. مهم نیست كه با شما مؤدبانه برخورد كنند یا نه، برخورد مؤدبانه‌ ی شما، باعث ایجاد آرامی و احساس خوبی در شما خواهد شد.
  10. سرعت حركت شما با احساستان رابطه‌ ای مستقیم دارد، آرام راه بروید و حركات بدن خود را آرام ‌تر كنید، طولی نمی‌ كشد كه آرام خواهید شد. گاهی می ‌توانید برای رسیدن به آرامش، دراز بكشید، عضلات خود را شل كنید و به هیچ چیز فكر نكنید.
  11. با حركات آرام و صحبت كردن شمرده، احساس آرامش را به جمع منتقل كنید. آیا تا به حال فرد آرامی را دیدید كه با صدای بلند صحبت كند؟
  12. با شوخ طبعی به آرامش خود كمك كنید.
  13. راحتی، یكی از عناصر مهم آرامش است، مثل دمای مناسب، صندلی راحت و لباس و كفش راحت.
  14. لحظه‌ های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آن ها عكس و فیلم بگیرید، سپس بیشتر وقت‌ها آن ها را به یاد آورید و درباره‌ شان فكر كنید و لذت ببرید.
  15. هوای دریا، آب شور و صدای امواج، همگی باعث آرامش می ‌شوند، مسافرت به سواحل دریا را فراموش نكنید. تماشای ماهی‌ ها مثل خیره شدن به دریا، در شما ایجاد آرامش می ‌كند، زیرا ماهی‌ها آرام شنا می ‌كنند و آرام تنفس می‌ كنند.
  16. آهسته غذا خوردن و جویدن، باعث تجدید قوای فكری و احساس آرامش خواهد شد.
  17. برای تأثیر بیشتر و رسیدن به آرامش، در خود متمركز شوید و آرام نفس بكشید.
  18. تمرین كنید كه آرامتر از حد معمول صحبت كنید، این كار خود به خود ضربان قلب و تنفستان را كم می‌ كند و به شما اجازه می‌دهد، ذهن و فكرتان را از بسیاری مسائل پاك كنید.
  19. اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یكی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده ‌اید، آنگاه می‌ توانید بگویید، الا بذكر الله تطمئن القلوب . اگر از خدا دور افتاده‌اید، اكنون زمان آشتی است. داشتن یك تكیه‌ گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می ‌شود.
  20. احساسات و مشكلات  خود را به دیگران بگویید و آرامش بیشتری احساس كنید.
  21. از مهمترین مهارت‌ها در آرام بودن، فكر نكردن به مسائل كوچك است، دومین مهارت، كوچك شمردن تمام مسایل است.
  22. شاد كردن دیگران، موجب آرامش می‌ شود. نمی ‌دانید چه لذتی دارد پول رستوران امشب را با توافق سایرین به یك كارتن خواب هدیه دهید. قدردانی كنید. دیگران را برای لطف كردن به خود تحت فشار قرار ندهید، لطف كه وظیفه نیست!
  23. اگر می‌ دانستید كه: «سیگار كشیدن+ورزش نكردن=استرس، اضطراب  و حذف آرامش»، هرگز سیگار نمی‌ كشیدید و ورزش  كردن را به تعویق نمی‌ انداختید.
  24. هر چند وقت یك بار ساعتتان را کنار بگذارید و خود را از فشار زمان نجات دهید.
  25. در آوردن كفش‌ها به كاهش فشار عصبی كمك می‌كند.
  26. فشردن یك توپ كوچك، تنش‌های عصبی‌ را كه در انگشتان و دست‌های شما متمركز شده‌اند، خالی می ‌كند.
  27. لباس‌های گشاد و راحت، باعث ایجاد راحتی و احساس آرامش می‌ شود.

اگر می خواهید همه ی عمر با آرامش باشید …

  1. بر سكوت متمركز شوید، هنگامی كه سكوت فرا رسید، در آن  زندگی كنید. بكوشید به هرجا كه می روید، پیك آرامش باشید. مردمان سخت كوش، هرگز به كار بیهوده و آن چه سرگرمی است نمی پردازند. با این همه بدانید، زمانی كه به كار سرگرم كننده روی می آورید، زمانی است كه تباه نمی شود.
  2. همیشه تمایل بر این است كه در دگرگونی های زندگی، بر رویدادی آزار دهنده متمركز شویم. از استرس های خویش هراس مكنید و گاه تغییرات را بپذیرید.
  3. زیباترین ظرف میوه خوری را پر از میوه كنید، خوردن میوه استرس را كاهش می دهد. با خوردن میوه بیشتر، احساس آرامش می كنید.
  4. هر كاری را ده دقیقه زودتر آغاز كنید، این كار به ویژه در سفر، شما را از استرس دیر رسیدن دور می كند. در این راه  ده دقیقه آرام در اختیار شماست. ده دقیقه پیش از آن كه دل مشغولی بعدی فرا رسد.
  5. بدترین تشویش ها با آینده پیوند دارد، تشویش به مشكلی كه هنوز فرا نرسیده است. به اینك و حال بیندیشید و از استرس دوری جویید.
  6. در برخورد با مردمان و رویدادها تمرین كنید تا بهترین را ببینید. با این كار از بدبینی، دور و مثبت گرا می شوید. مثبت گرایی و خوش بینی به آرامش می انجامد.
  7. در اتاق خود آیینه ای بزرگ و زیبا بیاویزید، به هنگام ملال روبروی آن بایستید، به خود نگاه كنید و لبخند بزنید. حاصل این كار آرامش است.
  8. برتر بودن را به دیگران وانهید و از پیامد آن شگفت زده شوید. از آن چه هستید خشنود باشید. گاه این كار، تن آرامی شما را بیشتر می كند.
  9. دریغ بردن بر گذشته نابخردانه است. گذشته فقط در خاطر شما است. توجه بدین واقعیت شما را آرام می كند.
  10. آرامش را از كودكان بیاموزید. ببینید آن ها چگونه از هر لحظه خویش لذت می برند. همچون كودكان باشید و به آرامش دست یابید.
  11. به اندیشه های آرام بخش روی آورید؛ صحنه های آرام بخش را تصور كنید، نوایی آرام بخش را به خاطر بیاورید و ببینید چگونه دگرگون می شوید.
  12. بی نظمی های فیزیكی تنش آفرین است، آشفتگی زدایی راهی است به آرامش.
  13. پرنده ای زیبا یا حیوانی كوچك را در خانه نگه دارید. بدو مهر بورزید و از این راه، دست یاری برای راهیابی به آرامش بیابید.
  14. احساس ناخوشایند به دیگران، شما را آزار می دهد نه دیگران را. به خاطر آرامش خویش بخشنده باشید.
  15. گاهی با خویش خلوت كنید. در را ببندید و به نیازها و مسئولیت های خویش بیندیشید؛ هر روز دست كم زمانی را صرف این كار كنید.

منابع:

  1. درنگستان، شماره ۵۵
  2. پایگاه اطلاع رسانی تبیان
  3. افق حوزه؛ هفته نامه خبری حوزه های علمیه

باکس شناور "همچنین ببنید"

آسودگی خاطر

آسودگی خاطر

برای موفقیت در کارها، هیچ عاملی به‌اندازه آرامش مهم نیست. آسودگی خاطر، همان آرامش است.[۱] …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *