خانه / آیین زندگی / آزمایش
آزمایش

آزمایش

 به فرآیند کشف، تجزیۀ یک ماده به منظور بررسی خواص و مواد سازندۀ آن، بررسی علمی یک نظریه برای اثبات یا رد آن؛ آزمایش، آزمودن، اختبار، سنجش و یا امتحان گویند. آزمایش نشانه لطف و رحمت خدا نسبت به ما و موجب بروز اسرار درونی و عامل مهمی برای سازندگی و تمایز ماست. این موضوع در قرآن با واژه های مختلف مانند: ابتلاء، بلا، فتنه، تمحیص و … آمده است. خداوند می فرماید: من انسان ها را آفریدم تا بیازمایم کدام یک از آن ها بهتر عمل مى ‏کنند. [۱] مفهوم آزمایش در مورد خداوند با آزمایش هاى ما بسیار متفاوت است. آزمـایـش هـاى مـا بـراى شـناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الاهى در واقع همان “پـرورش و تربیت” است. [۲] آزمایش خداوند زمینه هاى تربیت؛ پرورش و تکامل انسان را به وجود مى آورد. چنان که پیامبران الاهی مانند حضرت ابراهیم (ع) با آزمایش به مقامات عالی رسیدند. [۳]

موارد آزمایش در قرآن: آزمایش یک سنّت الاهی است: آیا مردم پنداشته‌اند که با گفتن این که ایمان آوردیم، رها می‌شوند و هرگز مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ ما امّت‌هایی پیشین را آزمایش کردیم. [۴] آیا مردم پنداشته‌اند که با گفتن این که ایمان آوردیم رها می‌شوند و هرگز آزمایش نمی‌شوند؟ [۵] به برخی از آزمایش های الاهی اشاره می شود:

  1. مشکلات و سختى ها: خداوند به این وسیله بشر را آزمایش مى کند: قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش مى کنیم. [۶] مشکلات بسان کوره اى است که به آهن، صلابت و استقامت مى بخشد؛ انسان نیز در کوره مشکلات، پر قدرت و نیرومند مى گردد. بلا، اثر تربیتی داشته و تربیت کننده فرد و بیدار کننده جامعه و همچون صیقلی که به آهن می دهند، افراد را فعال تر می کند و مانند کیمیا خاصیت انقلاب ماهیت را دارد که روان آدمی را عوض می کند. [۷]
  2. شرور و خیرها: شرور و خیرها از آزمایش های الاهی [۸] و عاملی برای آزمایش است؛ مثلاً به کسی ثروت و یا … می رسد، ولی او نمی تواند خوب از آن استفاده کند و شیطان گمراهش می سازد.
  3. فراوانی نعمت: آزمایش الاهی همیشه به وسیله حوادث سخت و ناگوار نیست، بلکه گاه خدا با وفور نعمت آزمایش می کند، [۹] چنان که حضرت سلیمان (ع) می گوید: این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا مى ‏آورم؟! [۱۰]
  4. فرزند: بدانید: مال‌ها و فرزندان شما مایه آزمایش می‌باشند. [۱۱]
  5. ایمان و کفر: ۱۹ فرشته از دوزخ نگهبانی می کنند: این گزارش، وسیله آزمایش است، آنان که ایمان قوی به غیب دارند، این گزارش را از صمیم دل می ‌پذیرند: ما نگهبانان دوزخ را فرشته و تعداد آنان را ۱۹ نفر قرار ندادیم، جز برای آزمایش. [۱۲]
  6. زیور آلات در زمین: آنچه در روی زمین است، مایه آزمایش است: ما آنچه در زمین است زیور آن قرار دادیم، تا بیازماییم که کدام یک نیکوکارتر است. [۱۳]
پانویس [۱]ملک ۲ [۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۲۷، دارالکتب الاسلامیة، چاپ بیست و یکم، ۱۳۶۵ شمسی[۳]  بقره، ۱۲۴ وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ"[۴]  عنکبوت ۳و۲[۵]عنکبوت، ۲ [۶] بقره، ۱۵۵ [۷] اقتباس از نمایه شماره ۲۰۵۶ (سایت: ۲۴۱۸) [۸] انبیاء، ۳۵ [۹]  تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۳۳ [۱۰] نمل، ۴۰ [۱۱] انفال، ۲۸ [۱۲]  مدثر،۳۱ [۱۳]  کهف، ۷

باکس شناور "همچنین ببنید"

الغدیر

 الغدیر

علامه عبدالحسین امینی نجفی تبریزی[۱] آثار بسیاری به نگارش درآورد، اما او را بیش از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *