خانه / آیین زندگی / احساس سیری
احساس سیری

احساس سیری

اگر بدن غذایی دریافت نکند، گرسنگی به وجود می‌آید.[۱] این حس دردناک در معده با غذا از بین می‌رود. البته مصرف برخی از غذا‌ها با کمبود فیبر و پروتئین‌های خاص، احساس گرسنگی از بین نمی‌رود. این غذا‌هایی گرسنگی‌آور که با آن‌ها هم گرسنه و هم چاق می‌شویم[۲] ارتباط چندانی با مقدارشان ندارد، بلکه با کیفیتشان ارتباط دارد. وقتی به گرسنگی فکر کنیم، پرسش‌های بسیاری برای ما به وجود می‌آید. بسیاری از آن‌ها  در مورد سیری، چاقی، رژیم‌های غذایی‌ و … است، مانند؛ چه غذا‌یی مصرف کنیم تا احساس سیری کنیم؟

  1. سیب‌زمینی سرخ‌کرده: این خوراکی سردسته‌ غذا‌های گرسنگی‌آوراست.[۳] البته با مصرف سیب‌زمینی پخته خودمان را از سیب‌زمینی محروم نکنیم تا هم ویتامین و نشاسته‌ مقاوم وارد بدن شود ‌و هم بااحساس سیری نیازی نباشد که کالری بیشتری وارد بدن شود.
  2. آب‌پرتقال: تصور این‌که با مصرف آب‌پرتقال زندگی سالم‌تری داریم، درست نیست، زیرا در آب‌پرتقال موادی را که سبب سیری هستند، نمی‌توان یافت. همچنین با مصرف قند خون، انرژی‌ بدن از دست می‌رود. البته می‌توان نوشیدن آب همراه تکه‌ای میوه را، جایگزین این آب‌میوه کرد.
  3. ماست کم‌چرب: هرچند در نظر همگان غذایی سالم است، اما کمکی به رفع گرسنگی نمی‌کند. البته می‌توان با ماست چکیده، پروتئین بدن را به دست آورد.
  4. گرانولا بار: اسنکی سبک[۴] که خوردنش احساس گرسنگی در پی دارد.[۵] هرچند کالری پایینی دارد، اما سرشار از شکر و روغن است. می‌توان به‌جای این اسنک، پاپکورن که از مواد غذایی شکم‌پرکن و کم کالری، البته با روغن کم خورد.[۶]
  5. پنیر: مصرف پنیر و دیگر مواد لبنی، باوجود کازئین[۷] احساس گرسنگی را از بین نمی‌برد، اما «پنیر کاتیج» مشابه تخم‌مرغ با پروتئین بالا و کالری کم، جایگزین مناسبی است.[۸]
  6. املت بدون زرده‌ تخم‌مرغ: البته با زرده‌ تخم‌مرغ می‌شود مدتی سیر بود و سایر مواد مغذی را هم دریافت کرد.
  7. سس سالاد؛ حتی مصرف سس‌های مخصوصی که بدون چربی هستند. سالاد بدون سس مصرف ولی روی سالاد مقداری پروتئین، مانند گوشت یا ماهی بگذاریم.
  8. آدامس: ازآنجایی‌که شیره‌ معده عامل احساس گرسنگی است، لذا با مصرف موادی سیری آور ساده، مانند؛ آجیلِ بادام، گردو و … که نه‌تنها مغذی، سالم و سرشار از پروتئین و چربی هستند، باید آن‌ها را مثل آدامس جوید که اثر سیرکنندگی‌اش به‌مراتب بیشتر از آن است که آن را نجوید.
  9. سیب: در بین میوه‌ها که تأثیر بسیاری در سیری دارند، سیب استثناست که نباید به‌تنهایی مصرف کرد، بلکه همراه مواد پرپروتئین مثل آجیل یا … مصرف شود.
  10. بیگِل: می‌توان این کلوچه‌ را که فیبر و مواد مغذی چندانی ندارد با پروتئین‌هایی مثل تخم‌مرغ مصرف کرد.[۹]
  11. غلات صبحانه: صبحانه باید قند خون را در روز تأمین کند. غلات صبحانه، حتی غلات صبحانه‌های رژیمی، فیبر و پروتئین چندانی ندارند. البته غلاتی مانند؛ بلغور، جو دوسر و … با فیبر بالا جایگزین مناسبی هستند.
  12. برخی غذا‌های آماده آسیایی: مصرف این غذاها حتی با طعم‌دهنده‌ مونوسدیم گلوتامات احساس گرسنگی از بین نمی‌رود.
[۱] گرسنگی مقابل سیری است. اشتهای طعام پس از هضم طعام پیش. گرسنگی یک نیاز روانی به کالری، آب و نمک است که در اثر عوامل مختلفی تحریک می‌شود. شناسایی علت گرسنگی مداوم، حائز اهمیت است؛ زیرا عدم درمان این مشکل باعث می‌شود دچار مشکلات فیزیکی یا روانی شوید.هورمون گرلین در معده و لوزالمعده ساخته می شود. وقتی که دستگاه گوارش و سیستم هورمونی بدن، به درستی و هماهنگی عمل کند، مقدار گرلین در زمان مورد نیاز، افزایش پیدا می کند تا با خوردن غذا، نیاز بدن رو تأمین کنیم و بعد از دریافت غذای کافی، مقدار گرلین، کاهش پیدا می کند تا بیش از نیاز غذا مصرف نکنیم. با کاهش گرلین، هورمون سیری که لپتین نامیده می شود، در بدن ترشح می گردد و در نتیجه ما احساس سیری می کنیم. وقتی که گرلین (هورمون گرسنگی) و لپتین(هورمون سیری) در هماهنگی با هم باشند و به موقع کم و زیاد بشوند، ما می توانیم به موقع از غذا خوردن دست بکشیم و احساس سیری داشته باشیم. در نتیجه دچار پرخوری هم نمی شویم. اما یکسری عوامل وجود دارند که می توانند تعادل هورمون ها رو بر هم بزنند و ما رو به سمت پرخوری سوق بدهند. مثلاً وقتی که به اندازه کافی نمی خوابیم یا زمان هایی که غذاهای پرچرب می خوریم، ترشح هورمون سیری، کمتر می شود و در نتیجه بدن ما فکر می کند که هنوز نیاز به غذا دارد و سیر نشده است. در این بین، نقش غذاهای پرشکر و شیرین، بدتر هم هست چون هم مقدار هورمون سیری رو کاهش می دهند و هم باعث می شوند که مقدار هورمون گرسنگی کاهش پیدا نکند و باعث شود که ما علیرغم خوردن غذا و خوراکی، باز هم احساس گرسنگی کنیم. هورمون گرسنگی می تواند به طور مستقیم باعث تجمع و ذخیره چربی در ناحیه شکم شود.[۲] گرسنگی [گ ُ رِ/ رُ ن َ / ن ِ / گ ُ س َ / س ِ ن َ / ن ِ] (حامص) مقابل سیری است. اشتهای طعام پس از هضم طعام پیش. اِستِجاعَه. وَبنَه. هُنبُغ؛ گرسنگی سخت. تَقَع. مخمصه و خَمصَه. جُلبَه. وَأج. هِلَّکَس. نَکَظ. هَمج. هِلقَس، گرسنگی سخت. قَیس. آنندراج، منتهی الارب، دهار و منتهی الارب.[۳] قند میوه. میوه‌های درختی با میزان فروکتوز بالا شامل: موز، سیب، مرکبات، انگور، گلابی و ... است. فروکتوز میوه‌ها و سایر مواد غذایی به‌سختی جذب می‌شوند، به‌طوری‌که نفخ، گاز، اسهال و حتی درد شکمی را به دنبال دارد؛ بنابراین افرادی که در جذب فروکتوز مشکل‌دارند، باید از مواد غذایی با سطوح بالایی از این نوع قند پرهیز کنند.[۴] چیپس.[۵] گرانولا (Granola یا پارفی آمریکایی) دسر سرد خوشمزه مغزی شامل ماست، میوه‌های تازه، میوه‌های خشک، عسل، گرانولا، انواع دانه‌های مغذی مانند پسته، فندق، بادام و ... به‌عنوان یک غذای صبحانه و میان وعده شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است که معمولاً آن را برای پخته شدن تا زمانی که ترد، تست و قهوه‌ای طلایی شود، حرارت می‌دهند. اصول علم آشپزی، پدرام فروزنده، انتشارات سرچشمه، ص ۴۸-۴۵٫[۶] پاپ کورن یا پفیلا: ذرت بوداده یا چُس‌فیل (چسترفیلد Chesterfield) یا پُف‌فیل و یا نقل پیرزن که بانام‌های ذرت‌پفکی، گُل‌بلال، یا شکوفه ذرت یا گل ذرت نیز شناخته می‌شود، حاصل حرارت دادن دانهٔ نوع خاصی از ذرت است. حرارت باعث تبخیر شدن آب موجود درون‌دانه ذرت می‌شود تا حدی که فشار بالای بخارآب، جدار دانهٔ ذرت را می‌شکند و باعث ایجاد صدا می‌شود. در زبان انگلیسی به آن پاپ کورن (Popcorn) می‌گویند که به معنای همان ذرت بوداده هست. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر اول. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۳۱-۱ (ذیل سرواژهٔ ذرت‌پفکی)[۷] پروتئین اصلی شیر است که باعث می‌شد در کودکی هرگاه شیر می‌خوردیم سیر نشویم.[۸] یا cottage cheese است که از دلمه بستن شیر تهیه می‌شود. این غذای مشهور اروپای مرکزی در منازل و مزارع تهیه می‌گردد.[۹] بیگِل کلوچه‌ای ساده و خوش‌طعم است.

باکس شناور "همچنین ببنید"

«هدایت» در بی هدایتی‌ها

هدایت در بی هدایتی‌ها

گروه، قوم، قبیله ‌و … امّت است‌.‌ اگر تحت‌ لوای‌ هدایت یک‌ هادی باشد تا …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *