خانه / اسوه ها / احیاگر دین
احیاگر دین

احیاگر دین

تا کنون، از جانب خدا شریعت‌های گوناگونی نازل‌شده که اساس همه آن‌ها توحید است.[۱] نام پنج مورد از این مجموعه‌ی تعاليم انسان‌سازی در قرآن و احادیث آمده است.[۲] هدایت مردم در ایمان به شرایع توحیدی است.[۳] اىن مجموعه‌ی تعالیم انسان‌ساز از سوی انبیا (ع) بیان شد تا انسان به هدف نهایی‌اش برسد. در اسلام پس‌ از گذشت یک قرن، در دوران امامت امام صادق (ع) فرقه‌های زیادی سر برآورده و به فضای جامعه اسلامی راه‌یافته بودند. شریعت محمّدی داشت به انزوا کشیده می شد که در مقابله با آنان، ششــمین خورشـــید هــــدایت، بار دیگر شریعت محمّدی را به آستانه باور جامعه اسلامی بازگرداند و به کرسی اقتدار نشاند. امام صادق (ع) در مدت ۳۴ سال که تحت نظر جدّ گرامی‌اش حضرت سجّاد (ع) و پدر بزرگوارش امام محمّد باقر (ع) بااستعداد ذاتی و هوش بسیارش، به کمال علم و ادب رسید و «مکتب جعفری» را پایه‌ریزی فرمود. «مکتب جعفری» توانست شریعت محمّدی (ص) را دوباره بازسازی و زنده گرداند. حضرت (ع) با شکوفاسازی چشمه‌های دانش و فهم درست از دین، توانست سلطه نااهلان بر اسلام و وزیدن خزان جهل و نادانی بر پیکر آیین محمدی (ص) را ضمن استدلال‌های قرآنی، برچیند و احیاگر شریعت محمّدی شود. امام صادق (ع) می‌فرمود؛

  1. بکوشید که جز مسلمان از دنیا نروید.[۴]
  2. باهم مذاکره کنید تا مکتب ما را زنده سازید.[۵]
[۱] بقره آیه ۱۳۶.[۲] شریعت‌های: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی علیهم‌السلام و پیامبر (ص) نام های این پنج شریعت است. شوری، ۱۳ و بقره، ۲۱۳. شریعت راهى است که براى هر یک از ملت ها و یا پیامبرانى که بدان مبعوث شده اند آماده شده است. شریعت به یک نفر نسبت داده نمى شود و گفته نمى شود: شریعت زید و عمرو. ترجمه المیزان، ج ۵، ص ۵۳۲ تا ۵۳۴. شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد. در معنای عام مترداف کلمه دین می‌باشد و گاهی به جای آن به کار می‌رود، مثلاً گفته می‌شود شریعت اسلام که منظور دین اسلام می‌باشد. در معنای خاص عبارتست از احکام و دستورات و عبادات و اخلاقیاتی است که هر پیامبری می آورد. شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است. شریعت:ش َ ع َ (ع اِ) جای به آب درآمدن و کناره ٔ آبی که خلایق از آنجا آب خورند. (غیاث اللغات ). || جوی بزرگ . (غیاث اللغات) رجوع به شریعة شود. || قانونی که پیغمبران از جانب خداوند عالم بر مردمان آورده اند و وخشوربند و وخشورپند و وخشورنهاد نیز گویند. (ناظم الاطباء). راه پیداکرده ٔ خدا برای بندگان در دین محمدی (ص ) به عبادات و معاملات . (غیاث اللغات ). راه . کیش . آیین . شریعه . شریعة. راه دین . ملت . راه روشن . دین . قانون . ج، شرایع. مقابل طریقت . (یادداشت مؤلف ).راه دین . (مهذب الاسماء). حبل المتین . (دهار) : تا رستخیز این شریعت خواهد بود هر روزی قوی تر و پیداتر و بالاتر. (تاریخ بیهقی ). عقوبت بر مقتضای شریعت باشد چنانکه قضات حکم کنند برانند. (تاریخ بیهقی ). امیرالمؤمنین را از عزیمت خویش آگاه کردیم و عهد... جمله ٔ مملکت پدر را خواستیم ... هرچند بر حق بودیم به فرمان وی تا موافق شریعت باشد. (تاریخ بیهقی) در ره دین پوی بر ستور شریعت // وز علما دان درین طریق منازل. ناصرخسرو.[۳] بقره، ۱۳۷وتفسیر المیزان، ذیل آیه ۲۱۳ بقره. منابع براى مطالعه بیشتر: آملى، سید حیدر، جامع الاسرار و منبع الانوار، ترجمه‌‏، هاشمى علیا، سید جواد؛ محدث ارموى، میر جلال الدین، ره توشه‌ی رهروان، ص ۱۵۹-۱۷۲؛ بهارى همدانى، محمد، تذکرة المتقین؛ حسن زاده آملى، حسن، در آسمان معرفت، ص ۴۶ – ۵۲؛ حسینى تهرانى، محمد حسین، توحید علمى و عینى؛ حسینى تهرانى، محمد حسین، رساله‌ی لب اللباب، ص ۱۵۹ – ۱۷۲؛ مطهرى، مرتضى، آشنایى با علوم اسلامى (عرفان)، ص ۸۰ - ۸۲. ۸؛ موسوى خمینى، روح الله، شرح چهل حدیث، ص ۳۸۷ - ۳۸۸، ۳۹۴؛ نسفى، عزیزالدین، الانسان الکامل.[۴] اصول کافی، ج ۱، ص ۳۰۷؛ بحارالانوار، ج ۴۷، صص ۱۴-۱۳، ذیل: وَ وَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَ يَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛ و ابراهيم و يعقوب، پسران خود را به همان [آيين‌] سفارش كردند؛ [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند:] «اى پسران من، خداوند براى شما اين دين را برگزيد؛ پس، البته نبايد جز مسلمان بميريد.» آیه ۱۳۲، سوره بقره.[۵] تَزاوَروا وَ تَلاقُوا وَ تَذاکرُوا وَ احیَوا اَمرَنا: به زیارت و دیدار یکدیگر بروید، با هم به سخن و مذاکره بنشینید و امر ما را (کنایه از حکومت و رهبرى) زنده کنید. بحارالانوار،ج۷۱،ص۳۵۲.

باکس شناور "همچنین ببنید"

پیروزی در دسترس

پیروزی آشکار

از چهار فضیلت برتر اخلاقی، شجاعت موردتوجه آیات و روایات است.[۱] امام علی (ع) آن …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *