خانه / گردشگری / اماکن تاریخی / اِحرام کعبه
اِحرام کعبه

اِحرام کعبه

بر اثر بالابردن پرده سیاه کعبه، پوشش سفید رنگی از جنس کتان دور تا دور کعبه نصب می‌شود که اِحرام کعبه یا تَشْمِیر روی می‌دهد.[۱] هنگام تَشْمِیر درِ کعبه به روی همگان گشوده و با نصب پرده جدید، کعبه از احرام خارج می‌شود.[۲] پرده کعبه در این سنت تاریخی، از چهار طرف بالا می‌رود تا به نوعی خانه خدا نیز همزمان با آغاز ماه ذی‌الحجه احرام می‌بندد و در عید قربان یا در روز عرفه که حجاج در صحرای عرفات هستند، پرده جدید کعبه جایگزین پرده فعلی و نصب می‌شود.[۳] این اقدام به منظور جلوگیری از آسیب احتمالی پرده کعبه و برای همرنگ شدن با زائران حج تمتع که لباس سفید احرام به تن می‌کنند، صورت می‌گیرد.

[۱] به این کار که پرده کعبه، از چهار طرف حدود سه متر از پایین، در اواخر ماه ذی‌قعده از چهار سو حدود یک قامت‌ و نیم بالا زده می‌شود، تشمیر کعبه (لایه زیرین و سفید پوشش کعبه که پارچه‌ای سفید رنگ از جنس کتان است دورتا دور کعبه نصب می‌گردد و حالتی همانند حج‌گزاران احرام‌بسته می‌یابد. تشمير یعنی بالا زدن و كوتاه كردن. لسان العرب، واژه «شمر») نیز می‌گویند. شفاء الغرام، ج۱، ص۲۴۶-۲۴۷. مکه و مدینه، ص۶۵. تشمیر. [ت َ] (ع مص) دامن بالا زدن، دامن در چیدن، آماده کاری شدن، به سرعت گذشتن. جامه فراهم گرفتن.  جامه فاهم گرفتن. (زوزنی). جامه را فراهم گرفتن.  برداشتن جامه را و برچیدن:شمر الثوب عن ساقه.  دامن بر میان زدن. دهار، آنندراج، منتهی الارب، ناظم الاطباء، اقرب الموارد و تاج المصادر بیهقی. [۲] رحلة ابن جبیر، ص۱۲۸ و شفاء الغرام، ج۱، ص۲۴۷-۲۴۸. ابن جبیر (درگذشت ۵۴۰ق) اِحرام کعبه را در روز ۲۷ ذی‌قعده هم‌زمان با سالروز فتح مکه گزارش کرده است. (رحلة ابن جبیر، ص۱۴۳؛ شفاء الغرام، ج۱، ص۲۳۸، ۲۴۷) فاسی (درگذشت ۸۳۲ق) سخن او را گزارش کرده و افزوده است که پرده کعبه روز ۲۵ ذی‌قعده بالا می‌رود و در ۲۷ ذی‌قعده کارگزاران کعبه قسمتی از پرده کعبه را که بالا برده‌اند، افزون بر بخش‌هایی دیگر تا روی در کعبه، قطع می‌نمایند و در روز عید قربان نیمه بالای پرده را عوض می‌کنند. (شفاء الغرام، ج۱، ص۲۳۸) فاسی احتمال داده است که دلیل بریدن نیمی از پرده کعبه به دست کارگزاران کعبه، فروش زودهنگام آن به حاجیان مصری و شامی بود که معمولاً در روزهای نخست ذی‌حجه وارد مکه می‌شدند. در گذشته شماری از حاجیان دیرتر به مکه می‌رسیدند و بی‌درنگ رهسپار عرفات می‌شدند و خرید بخش‌هایی از پرده کعبه را به روزهای پس از اعمال وامی‌گذاشتند و با توجه به این که پرده در روز عید قربان عوض می‌شد، آن را خریداری می‌کردند. (شفاء الغرام، ج۱، ص۲۳۸-۲۳۹) منبع اصلی: دانشنامه حج و حرمین شریفین مدخل اِحرام کعبه. منابع: ۱٫رحلة ابن بطوطه: ابن بطوطه (م.۷۷۹ق.)، رباط، آکادیمیة المملکة المغربیه، ۱۴۱۷ق؛ ۲٫ رحلة ابن جبیر: محمد بن‌احمد (م.۶۱۴ق.)، بیروت، دار مکتبة الهلال، ۱۹۸۶م؛ ۳٫ سفرنامه حجاز: محمد لبیب البتونی، ترجمه: انصاری، تهران، مشعر، ۱۳۸۱ش؛ ۴٫ شفاء الغرام: محمد الفأسی (م.۸۳۲ق.)، به کوشش مصطفی محمد، مکه، النهضة الحدیثه، ۱۹۹۹م؛۵٫ مکه و مدینه تصویری از توسعه و نوسازی: عبیدالله محمد امین کردی، ترجمه: صابری، تهران، مشعر، ۱۳۸۰ش.[۳] مأمون خلیفه عباسی را ابداع‌کننده این سنت می‌دانند. بدین جهت پرده را بالا می‌برند تا با هجوم طواف‌کنندگان آسیب نبیند. این کار را در روز ۲۵ یا ۲۷ ذی‌قعده انجام می‌دهند. نخستین کسی که چنین کرد، مأمون خلیفه عباسی بود. رحلة ابن جبیر، ص۱۲۸؛ رحلة ابن بطوطه، ج۱، ص۴۰۴؛ سفرنامه حجاز، ص۲۳۱.

باکس شناور "همچنین ببنید"

پیروزی در دسترس

پیروزی آشکار

از چهار فضیلت برتر اخلاقی، شجاعت موردتوجه آیات و روایات است.[۱] امام علی (ع) آن …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *