خانه / آیین زندگی / مدافعان انقلاب
مدافعان انقلاب

مدافعان انقلاب

راز شگفت و بزرگ قیام عاشورا، نه مشمول مرور زمان می‌شود، نه از جلوه و شعور آن کاسته می‌شود، نه از تب‌وتاب می‌افتد و نه الهام بخشی آن کمرنگ می‌گردد. درسی که در راز شگفت و بزرگ قیام عاشورا، برای عاشوراپژوهان وجود دارد، این است:

  • چرا نام و خون امام حسین (ع) ویارانش هنوز زنده است؟
  • وفاداری، پایداری، ایثار، دفاع، شهادت‌طلبی و بصیرت و… دیگر تربیت‌های امام حسین (ع) چه بود که محصول آن‌ها، با گذشت قرن‌ها، باعث پیدایش چنین یاوران مدافعی در انقلاب ما شد؟
  • چرا روش مدافعان قیام امام حسین (ع) الگو و درسی شد تا شعار دفاع همه، در مقابل هر مستکبر و جباری در هر زمان و مکانی، برای همیشه تاریخ «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» باشد؟[۱]

عاشورا درسی که می‌دهد این است: جبهۀ دشمن با همۀ توانایی‌های ظاهرى، بسیار آسیب‌پذیر است. همچنان که جبهۀ بنى امیه، به وسیله مدافعان قیام، آسیب دید و بالاخره فانى شد.[۲] گرچه امام حسین (ع) در دهم محرم ۶۱ هجرى به وسیله منتظران دروغین و بی‌بصیرتش به شهادت رسید ولی این نام و یاد است که هرسال زنده‌تر می‌شود.

 نشود زمزمه خون شهیدان، خاموش
سوز عرفانی این نغمه، ز سازی دگر است[۳]

کربلا، مکتب است و دانشگاه؛ امام حسین (ع)، معلم است و مدافعان قیام، شاگردان او. عاشورا به کودک شش‌ماهه تا پیرمرد هفتادساله درس می‌دهد؛ درس کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا.[۴] در مهر و موم‌های حماسه و خون، بودند عاشقانی که به آتش زدند و جانی دوباره یافتند. آنان، سوختند تا برای همه نسل‌های تمام عصرها، پرواز را روایت کنند. آنان حکایت عشق و مردانگی و ایثار و شجاعت را، در حدیث حماسه مدافعان خلاصه کردند. عطر ایثار و فداکاری‌شان، کوه و سنگرها و میدان‌ها و خاک‌ریزها را معطر ساخت و به جبهه هامان هوای ملکوتی بخشیدند. هشت سال صبوری، مقاومت، رشادت، شهامت، ایثار، فداکاری و اخلاص و ایمان، خاطرات شیرین حماسه دفاع مقدسشان بود که در تاریخ جاودانه شدند. شیرمردان میدان نبرد، دلیرانه جنگیدند و حافظ این سرزمین سبز بودند تا مبادا دستان ناپاک دشمنان بر این خاک چیره شود. آنان به راستی «مجاهدان فی سبیل الله» بودند که با اعتماد و توکّل به خدا، کارها را به او واگذار کردند. شجاعانه جنگیدند و جاودانه شهد شهادت نوشیدند. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو.[۵] ۳۱ شهریور در سال ۱۳۵۹، روز حمله عراقی‌ها که تا سه روز ایران را فتح کنند. ولی مردمِ ما، دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کردند. این جنگِ نابرابر، هشت سال به طول انجامید و هزاران نفر به شهادت رسیدند تا یک هفته را «هفته دفاع مقدس» نامیدند.

[۱] هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة به معنای «محال است تَن به ذلّت دهیم» جمله‌ای معروف از امام حسین (ع) که در روز عاشورا گفته شده است. براساس منابع تاریخی، در واقعه کربلا، عبیدالله بن زیاد به سپاهیانش دستور داد؛ امام حسین (ع) یا تسلیم گردد و یا به جنگ تَن دهد. امام حسین (ع) روز عاشورا در خطبه‌ای در مقابل لشکریان عمر سعد چنین گفت: «این خوانده شده (عبیدالله) فرزند خوانده شده (زیاد بن ابیه) مرا بین دو امر نگاه داشته: شمشیر کشیدن و یا ذلّت و خواری «هیهات منّا الذلّة؛ محال است تَن به ذلّت دهیم.»[مسعودی، اثبات الوصیة، ۱۳۸۴ ش، ص ۱۶۶] امام حسین (ع) اعلام می‌کند که چون خدا، پیامبر، مؤمنان و عقل‌های پاک،‌ تسلیم‌شدن را از او نمی‌پذیرند مردن را بر ذلت (فرمان‌برداری از ظالمان)، مقدم می‌کند. [مسعودی، اثبات الوصیة، ۱۳۸۴ ش، ص ۱۶۶] برخی منابع، تعبیر «الدَّنِیئَةُ» را به جای «الذِّلَّة» نقل کرده‌اند: ما را بر دو راهی شمشیر و ذلت قرار داده است. (وَ هَيهَاتَ مِنَّا الدَّنِيئَةُ) و محال است به خواری تن دهیم». [ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ۱۴۰۴ ق، ص ۲۴۱] این شعار به عنوان یکی از آموزه‌های عاشورایی در راهپیمایی‌ها و مراسم‌های ماه محرم و صفر استفاده می‌شود.[۲] عاشورا درس مى‌دهد که براى حفظ دین، باید فداکارى کرد.۱۳۷۱/۴/۲۲ بیانات رهبری در دیدار با فرماندهان گردان‌های عاشورا[۳] محدثی، جواد؛ پاسدار اسلام، شماره ۳۸۳، صفحه ۱۹.[۴] کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا؛ همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست. عبارتی است که آن را به امام صادق (ع) نسبت داده‌اند و بعضی نیز در سخنان خود از آن استفاده کرده‌اند. برخی از پژوهش‌گران، این جمله در هیچ یک از منابع حدیثی نیافته اند. [شریعتی، حسین وارث آدم، ص ۴۹] هم‌چنین این عبارت در سخنان امام خمینی به کار رفته است. [امام خمینی، صحیفه امام، ج ۹، ص ۴۴۵ و ج ۱۰ ص ۱۰ و ۱۲۲ و ۱۹۱ و ۳۱۵، ج ۱۶، ص ۱۵۱] رهبری هم در سخنان خود بدون آن که آن را حدیث بداند به این عبارت اشاره کرده است. [بیانات در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری] چنان‌که شهید مرتضی مطهری نیز آن را استفاده کرده و به حدیث بودن آن اشاره نکرده است. [مطهری، مجموعه آثار، ج ۳، ص ۴۳۴] پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، خمینی (امام)، سید روح الله، صحیفه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. شریعتی، علی، حسین وارث آدم (مجموعه آثار شماره ۱۹)، انتشارات قلم، تهران، ۱۳۸۰. صحتی سردرودی،‌محمد، چند حدیث معروف درباره عاشورا، در مجله علوم حدیث، شماره ۲۶. مطهری، مرتضی، نبرد حق و باطل (در مجموعه آثار ج ۳)، انتشارات صدرا، تهران. مهاجرانی، سید عطاء الله، انقلاب عاشورا، انتشارات اطلاعات، تهران، ۱۳۸۰.[۵] مدافعان قیام به ما می‌آموزند که:۱ ـ برای عقیده و حق باید فداکاری کرد و جان باخت تا جاودانه شد.۲ ـ زندگی و عمر، فرصت کسب رضای خداست، پس در همه حال باید در پی آن بود.۳ ـ مرگ شرافتمندانه، «حیات ابدی» است وزندگی با ذلت، «مرگ تدریجی» است.۴ ـ مرگ، پل عبور به‌سوی آخرت است و آن‌سوی پل، بهشت یا دوزخ، نتیجه «عمل و انتخاب» ماست.۵ ـ در دوران حاکمیت جور و جهل، باید با «سلاح شهادت و خون»، ظالم را شکست و پرده جهل را درید، چون بی‌تفاوتی گناه است.۶ ـ اگر پیشوایی امت را تبهکاران بی‌دین بر عهده بگیرند، اسلام از بین می‌رود.۷ ـ امربه‌معروف و نهی از منکر، رسالت دین‌داران و استمرار خط امامت و نبوت است.۸ ـ مسلمان حق ندارد در برابر «فساد» و «بدعت» و «تحریف»، سکوت کند و سازش نماید.۹ ـ جز حاکم به قرآن و متعهد به دین و قائم به قسط و خودساخته و ربّانی، کسی حق زمامداری بر مسلمین را ندارد.۱۰ ـ مرگ باعزت بهتر از حیات ذلیلانه است.۱۱ ـ شعار عاشوراییان در مقابل تهدید مستکبران و جبّاران، «هیهات منا الذله» است.۱۲ ـ انسان اگر به خدا و قیامت هم ایمان نداشته باشد، باید «آزاده» باشد.۱۳ ـ تکیه‌گاه، مولا و سرپرست مؤمن در همه حال و در هر جا «خدا» ست.۱۴ ـ فرهنگ عاشورا، فرهنگ «شهادت‌طلبی»، «ایثار» و «مقاومت» است.۱۵ ـ با ستمگران زورگو، نه سازش نه تسلیم، «نبرد تا شهادت».۱۶ ـ مبارزان راه خدا، چه بکشند چه کشته شوند، پیروزند.۱۷ ـ قیام برای خدا شکست ندارد و «شهادت» نوعی پیروزی است.۱۸ ـ مرگ درراه عزّت «حیات ابدی» است و شهیدان «زندگان جاوید» اند.۱۹ ـ مدعیان مسلمانی بسیارند، اما صحنه امتحان، صادقان و مدعیان دروغین را نشان می‌دهد.۲۰ ـ باید تابع «تکلیف» و در پی انجام «وظیفه» بود، هر چه باشد و هر جا که باشد.۲۱ ـ آنکه به وظیفه عمل می‌کند، چه فاتح شود و چه شکست بخورد، «پیروز» است.۲۲ ـ شکم‌های پرشده از «حرام»، دل‌ها را سنگ و گوش‌ها را سنگین و از شنیدن حق، کر می‌سازد.۲۳ ـ «خواص» و چهره‌های شاخص، اگر در مقطع حساس به وظیفه خویش عمل نکنند، جامعه را به ذلت می‌کشند.۲۴ ـ رفاه‌طلبی و دنیازدگی، مانع «عمل به تکلیف» و پیروی از «حق» می‌شود.۲۵ ـ پیرو حسین «ع»، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمین سازش نمی‌کند و عزت خود را نمی‌فروشد.۲۶ ـ اصلاح‌طلبی واقعی، جهاد با فساد و ظلم و تلاش برای کاستن از گناه در جامعه است.۲۷ ـ «خون» و «شهادت»، سلاحی برنده و دشمن‌شکن است.۲۸ ـ «خون» بر «شمشیر» پیروز است.۲۹ ـ هرروز «عاشورا» و همه‌جا «کربلا» و همه ماه‌ها «محرم» هستند.۳۰ ـ عزاداری، رمز بقای حماسه عاشوراست و «سلاح اشک»، فریاد مظلومیت است.

باکس شناور "همچنین ببنید"

کوفه

شهر نیرنگ‌ها ۱

آیا اهل کوفه برای همیشه مردمانى با ویژگى‏ هاى منحصربه‌ فردند؟ چرا آنان با امام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *