خانه / آیین زندگی / هدیه‌الهی
هدیه‌الهی

هدیه‌الهی

پیامبران همواره در پى جامعه‌اى بودند تا مردم کنار یکدیگر در صلح و صفا زندگى کنند.[۱] ایجاد چنین جامعه‌اى با همبستگی، یکپارچگی، یگانگی، دوستی، همدلی و وحدت است که هدیه‌ای از سوی خداست. نعمتی است که ارزش آن بی‌انتها و اهمیتش فوق‌العاده است. این هدیه‌الهی موجب انس و الفت می‌شود و در سایه آن، می‌توان به آرامش رسید. وحدتی که بر اساس برادری و برابری، دوستی و همدلی باشد، اختلافات ناروا برچیده و از آشفتگی و گسیختگی جامعه که هیچ خیری در آن نیست، جلوگیری می‌شود. ا‌مام علی (ع) در این راه از حقوق مسلّم خود، چشم‌پوشی می‌کند و باسخاوت هر چه تمام، همه‌چیز را فدا می‌کند و با سختی زیاد و رنج طاقت‌فرسا، برای حفظ وحدت، صبر پیشه می‌کند. هیچ‌کس به‌اندازه ایشان نسبت به این امر اهتمام نداشت. امام علی (ع) در این مسئله نیز به دنبال جلب رضایت خدا و رسیدن به جایگاه ارزشمند اخروی بود. امام (ع) نه‌فقط قائل به وحدت بین مسلمانان، بلکه معتقد به وحدت و همبستگی بین همه افرادی بود که در جامعه زندگی می‌کردند. دوستی با هم‌کیشان خود به‌عنوان برادران دینی و با دیگر افراد به‌عنوان یک انسان که در آفرینش از یک جنس هستند، آموزه‌ای ناب از این امام راستین است.[۲]

آثار وحدت: وحدت اساس و سرچشمه قدرت است؛ هر چیزی که وحدتش قوی‌‌تر باشد، قدرتش بیشتر است.[۳] وحدت موجب استحکام مسلمانان و تقویت نهادهای اسلامی می‌گردد. اثر واقعى و اعجاز آمیز اتحاد در پیشرفت اهداف اجتماعى هنوز شناخته‌نشده است، امّا اگر درست فکر کنیم قدرت عظیم وحدت را در به هم پیوستن قدرت‌هاى ناچیز دانه‌‏هاى باران می‌توان دید.[۴] امّا در آثار اختلاف و پراکندگی داریم: نزاع و کشمکش نکنید تا سست نشوید و قدرت شما از میان نرود.[۵] پیامبر (ص) افراد باایمان را نسبت به‌ یکدیگر همانند اجزاى یک ساختمان‌ می‌داند که هر جزئى از آن جزء دیگر را محکم نگاه می‌دارد.[۶]

[۱] لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت عمل كنند. حدید، ۲۵.[۲] ر.ک: شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صالح، صبحی، خطبه ۳، ص ۴۸، هجرت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.[۳] صدر المتألهین، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، ج ۶، ص ۲۸۵، بیروت، دار احیاء التراث، چاپ سوم، ۱۹۸۱م.[۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۳، ص ۳۳، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.[۵] «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرین؛ و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست شويد و مهابت شما از بين برود، و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است.» انفال، ۴۶ و تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۹.[۶] «الْمُؤْمِنُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ کَالْبُنْیَانِ یَشُدُّ بَعْضُهَا بَعْضا». شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص ۸۵، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بی‌تا. نیز فرمود: «یَقُولُ ص‏ الْمُؤْمِنُونَ‏ مُتَّحِدُونَ مُتَآزِرُونَ مُتَضَافِرُونَ کَأَنَّهُمْ نَفْسٌ وَاحِدَةٌ؛ مؤمنان همچون یک روح‌‌اند.» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۸، ص۱۵۰، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق» در جایی دیگر می‌فرماید: «مثل المؤمنین فى توادهم و تراحمهم کمثل الجسد الواحد اذا اشتکى بعضه تداعى سائره بالسهر و الحمى؛ مَثَل افراد با ایمان در دوستى و نیکى به یکدیگر، مانند اعضاى یک پیکر است که چون بعضى از آن رنجور شود و به درد آید، اعضاى دیگر را قرار و آرامش نخواهد بود.» پاینده، ابو القاسم، نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص ۷۱۵، تهران، دنیاى دانش، چاپ چهارم، ۱۳۸۲ش.

باکس شناور "همچنین ببنید"

پیروزی در دسترس

پیروزی آشکار

از چهار فضیلت برتر اخلاقی، شجاعت موردتوجه آیات و روایات است.[۱] امام علی (ع) آن …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *