خانه / سلامت / بهداشت جسم / چگونه سردرد را قطع کنیم؟

چگونه سردرد را قطع کنیم؟

چگونه سردرد را قطع کنیم؟

به روز پدیده درد از برخی تبادلات شیمیایی و تغییرات ناشی می‌شود که نتیجه واکنش سه بخش عمده در بدن است. این نواحی شامل اعصاب محیطی ، نخاع و مغز است که هر یک نقش عمده‌ای در پیدایش درد دارند.بدون تردید همه ما در زندگی خود بارها با بیماریهای گوناگون دست و پنجه نرم کرده‌ایم. آنچه در تمام این موارد مشترک بوده ، تجربه حس ناخوشایندی به نام «درد» است. احساس درد تجربه‌ای جهانی است و تمام مردم روی زمین از این نظر یکسان هستند. به دلیل اهمیت این موضوع ، دانشمندان علوم پزشکی در دهه اخیر توجه خاصی به شناسایی ماهیت و چگونگی بروز درد داشته‌اند. در نتیجه این تحقیقات مشخص شده که میزان احساس درد و چگونگی پاسخ به آن تا حد زیادی به وضعیت جسمی ، روحی و فرهنگی افراد بستگی دارد. مواجهه قبلی اشخاص با درد نیز در چگونگی احساس آن موثر است. اگرچه درد در بسیاری از موارد نشانه بیماری محسوب می‌شود، اما چنانچه این حالت ادامه یابد تبدیل به وضعیتی مزمن می‌شود. در این حال دیگر درد نه به عنوان علامت بیماری ، بلکه خود یک «بیماری» محسوب می‌شود که نیازمند توجه خاصی است. تغذیه مناسب و در فواصل زمانی نه چندان زیاد، باعث حفظ تعادل قند خون می‌شود. بنابراین لااقل سردرد ناشی از گرسنگی بروز نمی‌کند. خوردن مایعات کافی نیز شرط لازم است، زیرا یکی دیگر از دلایل بروز سردرد کم آبی است.سردرد یکی از مشکلات شایع در افراد می‌باشد که ممکن است علامت یک بیماری مهم باشد و نیاز به پیگیری دقیق‌تری داشته باشد. البته اکثر اوقات در افراد سالمی هم که هیچ بیماری خاصی ندارند، سردرد بروز می‌کند.هیچ روش قطعی برای پیشگیری از سردرد وجود ندارد. هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید که بیش از دو سه روز ادامه دارد، باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز کرد، سریعا به پزشک مراجعه کنید، امّا روش‌های ساده‌ای وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توان احتمال وقوع سردرد را کم کرد:

– اگر سردردتان شدید و همراه با تهوّع و استفراغ است، با استراحت و یک صبحانه خوب می توانید روز خود را به خوبی شروع کنید.
– با مراجعه به چشم‌پزشک، منشا سر دردتان شاید از مشکلات چشمی باشد و ممکن است نیاز به عینک یا تغییر شماره آن داشته باشید.
– یک محیط کاری راحت و آرام برای خود ایجاد کنید و تا آنجایی که ممکن است در محیطی بدون استرس، کار کنید.
– روش‌هایی را پیدا کنید که بتوانید بر استرس‌های کاری خود غلبه کنید. مهارت‌های صحبت کردن و روش‌های کنترل استرس را بیاموزید.
– درمان های ساده و سریع و مؤثر را هنگام شروع سردرد یاد بگیرید.
– اگر سردرد مداومی دارید، همیشه همراه خود داروهای مسکن درد داشته باشید.
– میزان سروصدا و دمای محیط کار خود را بررسی کنید و مشکلات خود را با مدیرتان در میان بگذارید.
– ارتفاع میز و صندلی‌تان را بررسی، تا صفحه کامپیوترتان در مقابل چشمانتان باشد.
– قفسه و فایل کافی در اختیار داشته باشید تا وسایل اضافی را از روی میز کارتان بردارید.
– از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید. بنابراین هر چند مدت یک بار، بلند شوید و کمی راه بروید
– مطمئن شوید تا فونت مطالب و روشنی رنگ‌ها روی مانیتور تنظیم و هیچ نور آزاردهنده‌ای نیست و صفحه کلید شما راحت است.
– اگر مجبورید برای مدت طولانی در طی روز از تلفن استفاده کنید، از یک میکروفون متحرک روی گوش خود استفاده کنید.
– اگر مواد شیمیایی قوی در محیط کارتان است(مثل حلال های صنعتی، عطر و …) با توضیح مشکلتان برای همکاران، از تهویه استفاده کنید.
– نوع کارتان را طوری تغییر دهید که لازم نباشد به صفحه کامپیوتر نگاه کنید. اگر این‌ها باعث تسکین سردردتان نشد، با مدیر خود صحبت کنید.
– سرتان را به طور کامل پایین بیاورید و از یک کیسه خنک (کمپرس سرد) برای دور چشم خود استفاده کنید.
– سعی کنید یک چرت کوتاه‌مدت داشته باشید.
– از نشستن طولانی خودداری و وضعیت بدنتان را روی صندلی به طور مکرّر تغییر دهید و هر چند مدت یک بار، بلند شوید و کمی راه بروید.
– در روز زمانی را برای استراحت کوتاه در نظر بگیرید و یکسره کار نکنید. اگر امکان دارد به محیط آزاد بروید و مدت ۱۵ دقیقه آرام بنشیند.
– به محض وقوع سردرد از مسکن‌های ساده هم چون استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده کنید.
– سعی کنید به آرامی ناحیه سر در سمت جلو و بالای گوش خود را ماساژ دهید.
– از آرام‌سازی و ماساژ عضلات استفاده کنید تا سردردتان کاهش یابد. این روش ها را می توانید به طور صحیح از متخصصین آن یاد بگیرید.
– به اندازه کافی آب بنوشید. اگر گرسنه‌اید چیزی بخورید، شاید قند یا فشار خونتان پایین آمده باشد.
– اگر با غذا یا نوشیدنی خاصّی دچار سردرد شدید، نامش را یادداشت، تا دفعه بعد، آن را نخورید. افرادی با پنیر، شکلات و … دچار سردرد می‌شوند.
– از زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای پررنگ، قهوه یا نوشابه سیاه پرهیز کنید.
– یک دفترچه یادداشت برای خودتان تهیه کنید و مواردی را که باعث ایجاد سردرد در شما می شوند، در آن بنویسید.

راه‌های درمان سردرد
۱٫ کنترل استرس: اگرچه نمی‌توان وقایع پراسترس زندگی را حذف نمود، اما امکان تغییر در نحوه برخورد با این وقایع وجود دارد. روش‌های مثل آرام‌سازی، ماساژ و طب سوزنی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند به کنترل استرس کمک موثری کنند.

۲٫ ورزش: ورزش‌های ملایم بهترین روش برای رهایی از استرس و سردردهای عصبی است. پیاده‌روی بهترین انتخاب می‌باشد. زمانی که راه می‌روید، حرکت آونگی دستان شما باعث آرام‌سازی ماهیچه‌های گردن و شانه می‌شود که در کاهش سردرد موثر است.

۳٫ تغذیه مناسب و عدم حذف وعده‌های غذایی: تغذیه مناسب و در فواصل زمانی نه چندان زیاد، باعث حفظ تعادل قند خون می‌شود. بنابراین لااقل سردرد ناشی از گرسنگی بروز نمی‌کند. خوردن مایعات کافی نیز شرط لازم است، زیرا یکی دیگر از دلایل بروز سردرد کم آبی است.

۴٫ فیزیوتراپی : در افراد مبتلا به سردردهای عصبی، این روش می‌تواند بسیار موثر واقع شود. در چنین متدی انجام حرکات کششی گردن و آموزش روش درست نشستن، آموزش داده می‌شود.

۵٫ داروها: داروهای مسکن مثل ایبوپروفن برای درمان بسیاری از سردردها مفیدند. اما از مصرف بیش از حد و طولانی‌مدت این داروها باید خودداری کرد، زیرا در این صورت، نتیجه‌ی عکس دارد.

برای درمان سردرد میگرنی متوالی بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی تجویز نماید.هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید که بیش از دو سه روز ادامه دارد، باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. همچنین اگر الگوی سردرد شما تغییر کرده و یا محرک جدیدی برای سردرد ایجاد شده، به پزشک اطلاع دهید. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز کرد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

معاینه سردرد
در برخورد با بیمار سردرد به این نکات توجه شود:

سن بیمار: اوج پیدایش نشانه‌های میگرن در ۲۰ تا ۳۵ سالگی است. آرتریت تمپورال تقریبا همیشه پس از ۴۵ سالگی بروز می‌کند. سردردهای ناشی از تومورهای مغزی در میانسالی و بیشتر سردردهای مزمن روزانه در سنین جوانی روی می‌دهد.
جنس بیمار: شیوع میگرن در زنان چند برابر مردان است و بر عکس سردردهای کلاستر در مردان بیشتر دیده می‌شود.
محل درد و چگونگی آغاز سردرد
کیفیت درد و طول مدت درد
عوامل تشدید کننده به وجود آورنده سردرد و عوامل تسکین دهنده
نشانه‌های همراه
سابقه خانوادگی و مصرف دارو

انواع سردرد
سردرد به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. سردردهای اولیه عبارتند از: میگرن – سردرد خوشه‌ای Cluster headache و سردرد مزمن روزانه headache Tension . سردردهای ثانویه علل و پاتولوژیهای متعددی دارند.

علل اولیه سردرد / میگرن Migraine
شایـعترین نوع سردرد بوده، عمدتا به تدریج شروع می‌شود، معمولا یک طرفه است و ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. با زمینه ارثی خانوادگی از هنگام کودکی و نوجوانی، سردرد ضربان دار Throbbing با احتمال دوره های تهوع و استفراغ همراهی دارد و در اکثر موارد بدون پیش درامد Aura است. در ۸۰% موارد Aura می تواند به صورت اختلالات بینایی نظیر تاری دید، همی آنوپسی و یا در اندامها به صورت احساس کرختی و پارستزی و یا به صورت سر گیجه باشد و اغلب تشدید سردرد با تابش نور می باشد. شروع میگرن می تواند از ناحیه گیجگاهی، پیشانی یا پشت سر باشد. اغلب افراد میگرنی شخصیتی وسواسی و تحریک پذیر دارند.معیار تشخیص میگرن موارد زیر هستند: سردرد یک طرفه، کیفیت ضربان دار، شدت متوسط یا شدید، تشدید سردرد با راه رفتن و انجام فعالیت های روز مره که حداقل یکیاز موارد تهوع- استفراغ یا هر دو و یا ترس و گریز از نور یا صدا را دارد.

سردرد خوشه ای Cluster headache
با شیوع بیشتر در مردان، معمولا یک طرفه با کیفیت شدید و تیر کشنده، حدود ۳۰ تا ۱۸۰ دقیقه طول می کشد. پیدایش آن معمولا نیمه شب و آغاز صبح است و بیمار بیقرار است، نشانه های گرفتاری عصبی خود کار به طور شایعی دیده می شود. مثلا اشک ریزش، پر خونی ملتحمه، احتقان و آبریزش بینی، برافروختگی چهره و گاهی سندرم هورنر.

سردرد مزمن روزانه Tension Headache
معمولا دو طرفه و شایع است. غیر ضربان دار، بدون تهوع و استفراغ، معمولا افسردگی و اضطراب نقش بارزی در این نوع سردرد دارد. پیدایش این سردرد بیشتر در میانسالی است.

علل ثانویه سردرد
علل عروقی، خونریزی زیر عنکبوتیه (SAH) ، خونریزی داخل پارانشیمال ، هماتوم زیر دورا یا فوق دورا ، ایسکمی (Stroke, TIA)
مالفورماسیونهای شریانی- وریدی ، آرتریت تمپورال ، گسیختگی شریان کاروتید یا شریان ورتبرال ، عفونت C N S ، مننژیت ، آنسفالیت ، آبسه های مغزی ، عفونت های غیر از C N S ، سینوزیت ، زونا ، عفونت سیستمیک ، C N S ، سایر اختلالات ، تومورها ، تومور کاذب مغزی و چشمی ، گلو کوما ، نوریت اپتیک نیز هامل سردردهای مزمن هستند.همچنین سردرد دارویی و توکسیک یا متابولیک ، نیترات ها و نیتریت ها ، داروهای M A O I ، استفاده مزمن و نادرست ضد درد ها ، هیپوکسی ، هیپرکاپنه ، هیپوگلیسمی ، منو سدیم گلوتومات ، مسمومیت منواکسید کربن ، سندرم قطع الکل ، فشار خون بد خیم ، پراکلا مپسی ، فئوکروموسیتوما ، تب ، پس از انجام L P ، درد ارجاعی از دندان ، درد ارجاعی گوش و … از سایر عوامل مهم ایجاد کننده سردردعای شدید هستند.

چگونه سردردهای خود را درمان کنیم؟
علم پزشکی هفت راه زیر را برای مبارزه با سردرد موثرشناخته است. نشریه پزشکی لنست چاپ انگلستان ضمن اعلام این خبر راههای پیشگیری از سردرد را به این شرح توضیح داده است:

۱٫ همیشه راست ومستقیم بایستید وبنشینید طرز نشستن غلط و ناجور قرار گرفتن ستون فقرات موجب وارد آمدن فشار به مهره های گردن شده و سردرد را موجب می شود .
۲٫ در مصرف دارو زیاده روی نکنید. مصرف بی رویه قرصهای سردرد خود به خود موجب سردرد می شود.
۳٫ آب فراوان بنوشید. مصرف کم آب آشامیدنی و تشنگی باعث خشکی سلولهای بدن شده و باعث سردرد می شود.
۴٫ اگر پس از خوردن غذا و یا صرف آشامیدنی دچار سردرد شدید فهرستی از غذاهای مصرف شده را یاد داشت کنید.مصرف کنند گان برخی از مواد خوراکی ماننند پنیر ویا شکلات ازخود حساسیت نشان میدهند و دچار سردرد میشوند.
۵٫ هوای داخل خانه یا دفتر کار خود را از آلودگی پاک کنید واز هوای تازه تنفس کنید پس از رنگ آمیزی اتاق درب و پنجره هارا باز نگه دارید تا بوی تند مواد پاک کننده مانند تینر و رنگ از اتاق خارج شود.
۶٫ از استراحت و خواب کافی در شب و نیمروز غافل نشوید . بی خوابی از عوامل اصلی در بروز سردرد محسوب می‌شود. نخوردن غذا و گرسنه ماندن غیر طبیعی باعث ایجاد سردرد می‌شود.
۷٫ از زیاده روی در مصرف چای ، قهوه و آشامیدنیهای کافئین‌دار پرهیز کنید.
منابع:
داشنامه شبكه ملی رشد
سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

باکس شناور "همچنین ببنید"

دعای هفتم

دعای هفتم

امام سجاد (ع) در ۱۰ فراز از دعای هفتم به آسان شدن دشواری‌ها با رحمت …