خانه / آیین زندگی / کلید سعادت
کلیدخوشبختی

کلید سعادت

اسلام به معنای دوری از هرگونه عیب و اطاعت بدون هیچ‌گونه اعتراض که با شناسایی کامل باید از آن پیروی کرد.[۱] قرآن انتخاب آن را ضروری می‌داند: هر که غیر اسلام را انتخاب کند، هرگز از وی پذیرفته نشود.[۲] هر پیامبری که آمد، مردم موظف‌اند مجموعه قوانین و احکام را از او فراگیرند و از او پیروی کنند. نوبت به پیامبر (ص) که رسید، یک مجموعه جامع آورد تا همه مشکلات را حل کند، اما به شرطی که افراد به آن عمل کنند. اگر در جامعه مشکلاتی است برای این است که به دستورات این مجموعه عمل نمی‌شود وگرنه نتیجه مطلوب حاصل می‌شد. اسلام راه درآمدزایی و دستورات آن را آورده اما این‌ها زمانی نتیجه می‌دهد که همه به تمام دستورات آن عمل کنند. اگر یک نفر زحمت بکشد و دیگران از دسترنج او بخواهند استفاده کنند چیزی برای او باقی نخواهد ماند. اگر گفته شود که اسلام، خصوص دین ما نیست، بلکه منظور تسلیم خدا شدن است، پاسخ این است که البته اسلام همان تسلیم است، ولی حقیقت تسلیم در هرزمانی شکلی داشته و در این زمان، شکل آن همان دینی است که به دست پیامبر (ص) ظهور یافته و کلمه اسلام بر آن منطبق شده و بس.[۳] البته باید توجه داشت که جامعیت اسلام به معنای این نیست که در اسلام عقل تعطیل است و در سازوکارهای حل مشکلات حرف آخر را زده؛ زیرا این‌گونه مسائل به عقل واگذارشده است. ریشه مشکلات، در کمبود معلومات دینی و عمل نکردن به آن‌ها است. جامعه یا کمبود اطلاعات نسبت به دین‌دارند و یا به علمی که از دین دارند، عمل نمی‌کند. مردم چند دسته هستند: یک دسته راه پول درآوردن را خوب یاد گرفته‌اند، اما به دنبال یادگیری راه دین نرفته‌اند. دسته دیگر هم علم‌دارند، اما دین‌داری نمی‌کنند. می‌دانند فلان کار حرام است، ولی بااینکه می‌دانند، بازهم آن حرام را انجام می‌دهند، یعنی علم دارد ولی اهل عمل نیستند.[۴]

[۱] اسلام مص ل. تسلیم شدن، فرمان بردن، (اِ.) دینی که محمدبن عبدالله (ص) آورد. خوانش: (اِ) [ع[ واژه "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب، نقص و فساد است و در باب افعال دارای معانی زیر است: انقیاد، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض. النکت و العیون، (تفسیرماوردی)، ج ۱، ص ۳۷۹ – ۳۸۰.[۲] وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ؛ و هر که جز اسلام ، دینی [ دیگر ] جوید ، هرگز از وی پذیرفته نشود ، و وی در آخرت از زیانکاران است. آل عمران، ۸۵.[۳] به عبارت دیگر، لازمه تسلیم خدا شدن، پذیرفتن دستورهای او است و روشن است که همواره به آخرین دستور خدا باید عمل کرد و آخرین دستور خدا همان چیزی است که آخرین رسول او آورده است.مجموعه آثار، ج ۱، ص ۲۷۷.[۴]سلوک عاشورایی، منزل چهارم دین و دین‌داری، آیت‌ا... شیخ‌مجتبی تهرانی (ره)، ص ۱۷۴. برای مطالعه بیشتر، ر. ک: هادوى تهرانى، مهدى، ولایت و دیانت، قم، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، چاپ دوم، ۱۳۸۰ش؛ هادوى تهرانى، مهدى، مبانى کلامى اجتهاد، قم، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، چاپ اول، ۱۳۷۷ش، هادوى تهرانى، مهدى، مکتب و نظام اقتصادى اسلام، قم، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، چاپ اول، ۱۳۷۸ش.

باکس شناور "همچنین ببنید"

شهر نیرنگ‌ها 2

شهر نیرنگ‌ها ۲

آیا اهل کوفه برای همیشه مردمانى با ویژگى‏ هاى منحصربه‌ فردند؟ چرا آنان با امام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *