خانه / سرای دانش / فناوری / ایمن‌سازی استفاده از كارت‌های اعتباری در اینترنت

ایمن‌سازی استفاده از كارت‌های اعتباری در اینترنت

چگونگی, ایمن, سازی, استفاده, كارت, اعتباری, اینترنتآیا می‌دانید فروشگاه‌های آنلاین و هم‌چنین تراكنش‌های برخط كه سهم قابل توجهی از خریدهای روزانه را تشكیل می‌دهند، چگونه باید انجام شود تا حریم كارت‌های اعتباری حفظ شود؟

یكی از روزمره‌ترین تعاملات انسانی در دنیای حقیقی، تبادلات مالیست كه سال‌هاست پای خود را در دنیای مجازی باز كرده و روز به روز بر تعداد فروشگاه‌های مجازی و شعبه‌های آنلاین فروشگاه‌های حقیقی افزوده می‌شود.

در این میان، روش‌های متفاوتی برای خرید از اینترنت وجود دارد كه متداول‌ترین آن، خرید از طریق كارت‌های اعتباری است؛ خرید از طریق كارت‌های اعتباری در كنار مزایای بسیاری كه دارد، خطرات زیادی هم برای كاربرانی كه آگاهی كافی از موارد امنیتی مرتبط با این موضوع ندارند، ایجاد می‌كند. در این مجال شما را با موارد امنیتی مربوط به استفاده از كارت‌های اعتباری در اینترنت بیشتر آشنا می كنیم.

یكی از خطرات جدی در خرید و فروش آنلاین، لو رفتن شماره كارت‌های اعتباری و رمز عبور آن‌هاست كه سالانه میلیون‌ها دلار به بانك‌ها و دارندگان كارت‌ها خسارت وارد می‌آورد.

یكی از روش‌های متداول سرقت اطلاعات مذكور، تقلید از وب سایت‌های معتبر و فریب خریداران است. هزینه پایین ایجاد یك وب سایت جدید و سادگی تقلید از صفحات وب سایت‌های معتبر، به سادگی امكان ساخت سایت‌های غیرقانونی را كه به نظر توسط یك شركت ثبت شده و معتبر هدایت می‌شوند، ایجاد می‌كند.

در حقیقت كلاهبرداران اینترنتی، اطلاعات كارت‌های اعتباری قربانیان را به وسیله ایجاد وب سایت‌های به ظاهر حرفه‌یی كه از شركت‌های قانونی تقلید كرده‌اند، سرقت می‌كنند.

واضح است كه هوشیاری خریداران می‌تواند تا حد زیادی این ترفند كلاهبرداران اینترنتی را خنثی كند. خریداران باید از طریق تایپ آدرس وب سایتی كه می‌خواهند از آن خرید كنند، به سایت وارد شوند و از وارد كردن اطلاعات كارت اعتباری خود در صفحاتی كه از طریق لینك‌های مشكوك به آن‌ها وارد شده‌اند، خودداری كنند.

فروشندگان در معاملات آنلاین باید به مشتریان خود انتخاب‌های مطمئن و راحتی را برای نحوه پرداخت ارایه دهند، به طوری كه بهترین نتیجه را برای مشتری و واحد تجاری در بر داشته باشد. از جمله روش‌های متداول پرداخت می‌توان به پرداخت وجه به صورت آنلاین اشاره كرد.

معمولا فروشگاه‌هایی كه ارائه‌دهنده سرویس‌های آنلاین هستند خدمات پرداخت اینترنتی خود را از یكی از بانك‌های كشور دریافت می‌كنند و بانك‌ها نیز معمولا بابت ارائه این نوع سرویس از فروشگاه‌ها مبالغی بابت ضمانت دریافت می‌كنند تا در مواردی كه از فروشگاه مربوطه شكایتی صورت گرفت، آن را مورد اجرا قرار دهند.

استفاده از این سیستم بیش‌تر در مواقعی مناسب است كه كاربر یك محصول الكترونیكی مانند كارت اینترنت یا شارژ تلفن همراه را خریداری می‌كند. در پرداخت‌های آنلاین در مرحله پرداخت وجه، كاربر به سایت دومی هدایت خواهد شد كه درواقع سایت بانك دریافت كننده وجه است.

بسیاری از سارقان و كلاهبرداران اینترنتی با راه‌اندازی سایت‌هایی مشابه سایت‌های بانك‌ها و آدرس‌های شبیه به آن‌ها به كلاهبرداری اقدام می‌كنند.

كاربر برای تشخیص اینكه آیا وب سایتی كه به آن وارد شده است، واقعاً وب سایت بانك مربوطه است یا خیر، در مرورگر IE ، بعد از ورود به صفحه پرداخت بانك، باید برروی تصویر یك قفل زرد رنگ كه در پایین صفحه مشاهده می‌شود، دو بار كلیك كند.

با كلیك برروی تصویر مذكور، گواهینامه سایت باز می‌شود كه در قسمت Issuedto آدرس الكترونیكی بانك، مثلاً برای بانك ملی www.bmi.ir نوشته شده است. اگر در صفحه پرداخت، قفل زرد رنگ مذكور مشاهده نشود یا نام داده شده در قسمت Issuedto درست نباشد، كاربر نباید شماره كارت و رمز عبور خود را وارد كند، زیرا موارد فوق نشان دهنده این است كه سایت از نظر امنیتی تایید نشده و یا اصلا سایت بانك نیست و اطلاعات كاربر در اختیار افراد دیگری قرارخواهد گرفت.

یكی دیگر از مواردی كه به سرقت اطلاعات كارت‌های اعتباری منجر می‌شود، به عدم رعایت نكات ایمنی توسط فروشندگان مربوط است. زمانی كه تراكنش معامله به صورت باز و بدون امنیت و رمزگذاری مناسب به اینترنت ارسال می‌شود، هكرها می‌توانند با استراق سمع این تراكنش به اطلاعات حساسی همچون شماره كارت‌های اعتباری و رمز عبور آن‌ها دسترسی پیدا كنند.

به همین دلیل فروشندگان در دنیای مجازی باید اصول امنیتی را كاملاً رعایت كنند كه یكی از آن‌ها رمزنگاری اطلاعات حساس مشتریان است.

رمزنگاری (Encryption) فرآیند تبدیل اطلاعات برای تغییر شكل آن به صورت غیر قابل فهم برای همه جز برای گیرنده اطلاعات است كه زمینه سلامت و پوشش مورد نیاز تجارت الكترونیك را برای اطلاعات رد و بدل شده فراهم می‌كند.

یكی دیگر از خطراتی كه خریداران اینترنتی را تهدید می‌كند، خرید از فروشگاه‌هایی است كه عملاً مدت‌هاست غیرفعال شده‌اند اما وب سایت آن‌ها همچنان در فضای اینترنت موجود است و یا خرید كالاهایی است كه متفاوت از كالای ادعا شده در فروشگاه‌های آنلاین هستند. در این مورد هم عامل تأثیرگذار در كاهش خطر، هوشیاری خریداران است.

منبع:

خبرگزاری دانشجویان ایران

باکس شناور "همچنین ببنید"

تکنیک‌های مدیریت

تکنیک‌های مدیریت

مديريت (administration) فرايندي است چندبعدی و متشکل از مؤلفه‌هایی متنوع و ترکيب ساز که هر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *