سه شنبه , ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / سلامت قلب
سلامت قلب

سلامت قلب

سلامت قلب

عضو تپنده و مرکزی دستگاه گردش خون، تلمبه بدن قلب است. عضوی ماهیچه ای که در سمت چپ قفسه سینه جا دارد و کارش رساندن خون به تمام نقاط بدن است. این عضو عضلانی و صنوبری‌شکل که در جانب چپ سینه بین ریه‌ها قرار گرفته و مانند تلمبه برای رساندن خون به تمام بدن، از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد. نام دیگر قلب که از مهمترین اعضای بدن است و سلامت و ادامه‌ی حیات ما بستگی بسیار به کار کرد صحیح و سلامت آن دارد، دل است. از مهمّ ترین راه‌های حفظ سلامت قلب، اصلاح الگوی تغذیه است، مانند رژیم غذایی گیاهی، که برای سلامتی قلب و عروق خوب است. هر چند یک رژیم گیاه‌خواری کم‌چرب اشباع‌شده نمی‌تواند بهترین راه‌حل برای پایین نگه‌داشتن کلسترول باشد، امّا برگزیده‌ای از غذاها بر اساس رژیم غذایی موسوم به؛ Portfolio Diet می‌تواند به کاهش کلسترول بد/LDL کمک کرده و به سالم ماندن قلب کمک کند. محققان دریافتند افرادی که شیوه های مربوط به سلامت قلب را رعایت کنند، دارای سرعت پردازش مغز بهتری هستند. رعایت موارد حفظ سلامت قلب با کاهش زوال سرعت پردازش مغز، حافظه و عملکردهای اجرایی همراه است. عملکردهای اجرایی شامل تمرکز، سازماندهی، مدیریت زمان و سایر مهارت های شناختی است. بیماری‌های قلبی ـ عروقی در رأس شایع ترین بیماری‌ها در کشور صنعتی و رو به رشد است. آمار مرگ و میر و ناتوانی به دنبال آن نیز بالاست. روش‌های غلط تغذیه، استرس روزمره، کم تحرّکی جسمی، مصرف دخانیات و افزایش شیوع بیماری‌های متابولیکی، نظیر؛ دیابت و … می‌توانند به این مهم دامن زنند. ۴رژیم غذایی به شرح زیر می‌تواند باعث کاهش کلسترول و خطر حمله قلبی شود:

  1. آجیل: پروتئین گیاهی مبتنی بر سویا، مانند؛ شیر سویا و …
  2. رژیم حبوبات: رژیم غذایی ناشی از انواع حبوبات، نخودفرنگی، عدس و لوبیا.
  3. محلول خوراک فیبری: ناشی از جو دوسر، جو، بادمجان، بامیه، سیب و توت‌ها.
  4. مارگارین غنی‌شده با: ترکیبات «کلسترول مانند» که در انواع میوه، آجیل و غلات یافت می‌شود.

از سال ۲۰۱۱ بدین سو چندین کشور این نقشه غذایی توصیه‌شده و کم کلسترول را (Portfolio Diet) به شهروندان خود توصیه کرده و آموزش دادند. در حال حاضر، انجمن اروپایی مطالعات دیابت تمرکز خود را روی مزایای این نوع رژیم برای جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی عروقی کرده است و «لورا چیاوارولی» از دانشگاه تورنتو یافته‌های خود را در مجله Cardiovascular Diseases منتشر کرده است.بر این اساس، بر مبنای روزانه ۲۰۰۰ کالری، رژیم ۴۲ گرم آجیل، ۲۰ گرم فیبر خوراکی، ۲ گرم مارگارین و ۵۰ گرم پروتئین گیاهی نشان می‌دهد که کلسترول بد تا ۱۷ درصد کاهش‌یافته و بیماری قلبی نیز تا ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

تست تشخیص سلامت قلب: شما می‌توانید با انجام این روش ساده در خانه از سلامت قلب خود آگاه شوید. متخصصان قلب و فیزیولوژی گردش خون درستی این روش را ثابت کرده اند. این تست ساده از سلامت قلبتان خبر می‌دهد. در این روش روی زمین نشسته و پاهایتان را دراز کنید، حالا سعی کنید نوک انگشتان دستتان را به انگشت‌های پا‌های خود برسانید، اگر موفق شدید آن‌ها را لمس کنید یعنی قلب شما سالم است و مثل ساعت کار می‌کند. افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند قادر به لمس انگشتان پای خود نیستند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آیا شما از یک عارضه قلبی رنج می‌برید یا خیر، قطعا باید این روش‌های شگفت انگیز را امتحان کنید. اگر در حال نشسته قادر به لمس انگشتان پا‌های خود نبودید ما به شما توصیه می‌کنیم هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.
منابع:

باکس شناور "همچنین ببنید"

خِیارِ العِبادِ

نیکوکاران

امام عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ در مورد خصوصیات بندگان خوب خدا ۵ویژگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =