چهارشنبه , ۲۳ آبان ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / رمز سلامتی
سلامتی

رمز سلامتی

سلامتیواژه سلامتی هم مانند بسیاری از واژه‌های دیگر، به صورت گسترده در گفتگوهای روزمره‌ی ما و در نوشته‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، بی آن که تعریف سلامتی و مفهومی که دقیق از سلامتی در ذهن داریم، مشخص باشد. سلامتی، به معنای؛ بهبودی، تندرستی، صحت‌مزاج، عافیت، توانمندی بدن برای فعالیت روزانه و حفظ انرژی برای موارد اضطراری و دوری از بیماری‌ها و تناسب کلّی جسمی است.(۱) نبودن بیماری و نبودن معلولیت و ناتوانی که به تنهایی نمی‌‌تواند به معنای سلامت یا تندرستی باشد. علاوه بر نبودن بیماری و ناتوانی، باید انسان یک حالت رفاه و آسایش در جنبه‌‌های جسمی، روانی و اجتماعی بهره‌‌مند باشد تا بتوان گفت از سلامت برخوردار است. سلامتی عدم بيماري نيست بلكه فردی سلامتی دارد كه از رفاه، آسايش، نشاط، روابط اجتماعي مناسب و … برخوردار باشد. این سه جنبه جسمی، روانی، اجتماعی روی هم اثر می‌‌گذارند و از یکدیگر تاثیر می‌‌پذیرند. مثلا حالات نامطلوب روانی مانند عصبانیت، افسردگی، غم و اندوه روی سلامت جسم و آسایش آن اثر بد می‌‌گذارد. همین‌‌طور روابط اجتماعی نامطلوب، هم بر سلامت جسمی و هم بر سلامت روانی اثر بد می‌‌گذارد. البته اگر نیازهای انسان فقط در حد نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی بود، این تعریف از سلامت کاملاً کافی به نظر می‌‌رسد. امّا بهتر است، ابتدا رمز سلامتی را بدانیم:

آیا تغذیه سالم، رمز سلامتی است؟
آیا تغذیه را در سلامتی مهمّ می دانید؟
در مورد تغذیه و رژیم غذایی چه می دانید؟
تغذیه صحیحبیشتر مردم مواد غذایی مورد نیازشان را دریافت نمی کنند. شاید به این دلیل باشد که آن ها دقیق نمی دانند؛ چه نوع از مواد غذایی را باید مصرف کنند. اگر بتوانید مواد غذایی مورد نیاز روزانه بدنتان را تامین کنند گام بزرگی برای سلامتی خود برداشته اند. تغذیه، عاملی اساسی در سلامت جسم و روان ماست و از این رو شایسته است که مورد توجّه بیش تری قرار گیرد. تغذیه سالم، متعادل و متنوّع می تواند کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. نیاز انسان به تغذیه، از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهم‌ّترین عامل بقای زندگی و طول عمر می‌باشد. هر مرحله از زندگی؛ نوزادی، کودکی، نوجوانی و پیری نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. بارداری، زایمان، شیردهی، فشارهای روحی و غیره تغییراتی بر بدن ما تحمیل می کند که نیازهای تغذیه ای ما را تغییر می دهند. بدن ما در مرحله ای از زندگی نیاز بیش تری به یک ویتامین خاص دارد و درمرحله ای دیگر به یک عنصر معدنی خاص، بیش تر نیازمند است. به‌طور کلی تغذیه شامل وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده است که برای بدن تدارک دیده می‌شود. تغذیه سالم آنقدرها هم که فکر می کنید سخت و طاقت فرسا نیست می توانید با کمی دقت و رعایت برخی نکات ساده سبک تغذیه ای سالمی را در پیش بگیرید استفاده از سبزیجات و گوشت سفید و محدودکردن مصرف چربی های اشباع می توانید در این راه قدم بردارید.

رمز سلامتینیاز بدن با چه ماده غذایی تأمین می شود؟ آیا تا به حال در ماده غذایی که در طول روز مصرف می کنید، فکر کرده اید؟ بسیاری از افراد کالری، به اندازه نیاز بدن را مصرف نمی کنند. کالری بیش از اندازه باعث ایجاد جاقی شده و کمبود آن نیز مشکلات دیگری را برای بدن شما ایجاد می کند. میزان مصرف کالری روزانه ما به عوامل مختلفی از جمله: وزن، قد، جنسیّت، سنّ و فعالیّت روزانه بستگی دارد. علم تغذیه و تحقیقات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته می تواند به ما کمک کند تا به نیازهای بدنمان واقف شویم و با رعایت یک رژیم غذایی مناسب در بهترین وضعیت سلامت قرار بگیریم. هر چه فردی جوان تر و خوش اندام تر باشد، نیاز به کالری بیش تری دارد. البته این مقدار کالری با افزایش سنّ  افراد کاهش می یابد. تغذیه مناسب می‌تواند، عملکرد روده‌ها را بهبود بخشد. یک تغذیه سالم، سوخت و ساز بدن را کیفیت می بخشد و دیگر هیچ نگرانی در شمارش میزان کالری‌ها وجود نخواهد داشت. البته تنها لازم است که از ترکیبات مناسب در تغذیه خود اطمینان حاصل کنید. به طور مثال، برای بهره مندی از تغذیه ای صحیح، باید همه روزه از تمامی گروه های غذایی، شامل؛ نان و غلات، گوشت ها، لبنیات، میوه ها، سبزی ها و گروه قندها و چربی ها، به تعادل و تناسب استفاده نمود. اگر انسان به اندازه کافی کالری مصرف نماید هیچ گاه دچار پیری زودرس نمی شود. ۹غذای ساده‌ دیگر هم وجود دارد، که در لیست زیر بیان شده اند. کافی است آن‌ها را در لیست غذایی: “zero belly” “زیروبِلی” به یاد داشته باشید. این لیست عبارتند از:

  1. تخم مرغ با مواد مغذی «کولین» باعث خاموش شدن ژن‌های ذخیره سازی چربی می‌شوند.
  2. روغن زیتون و سایر چربی‌های سالم می‌توانند به کنترل گرسنگی برای ۴ساعت کمک فراوانی کنند.
  3. ادویه جات، نظیر؛ دارچین، زنجبیل و حتّی شکلات تلخ، در خاموش کردن ژن‌های ذخیره سازی چربی بی تاثیر عمل نخواهند کرد.
  4. گوشت‌های بدون چربی نیز تا کنون، در روند متابولیسم بدن تاثیری مثبت داشته اند. گوشت‌های بدن چربی شامل سینه مرغ و بوقلمون بدون پوست می‌شوند.
  5. برگ سبزیجات نظیر، چای سبز، و برگ‌های که رنگ روشنی دارند، می‌توانند در خاموش کردن ژن‌های ذخیره سازی چربی موثر باشند. برگ سبزیجات را به غذاهای خود اضافه کنید.
  6. میوه‌های سرخ می‌توانند بخشی از مواد غذایی سالم خوراکی باشند. هر چه رنگ تیره تری داشته باشند، می‌توانند تاثیرگذار‌تر در روند خاموش کردن ژن‌های ذخیره سازی چربی عمل کنند.
  7. «نوشیدنی‌های زیروبِلی» نوشیدنی‌هایی هستند که در اساس ترکیبی گیاهی دارند و سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و هم چنین رزوراترول هستند.(۲) رزوراترول‌ها را به فراوانی می‌توان در میوه‌های قرمز، کره بادام زمینی و شکلات تیره یافت.
  8. لوبیا، برنج، جو و … نیز ممکن است در عملکرد روده تاثیر گذار باشند و ژن‌های دیابت را خاموش کنند. جو دوسر یک تغذیه عالی برای شروع یک روز است، اگر کمی آن را شیرین کنید، مطمئن باشید به وعده غذایی لذیذی تبدیل خواهد شد.
  9. پروتئین‌های گیاهی، نظیر؛ نخود فرنگی‌ها و آجیل‌ها، مانند؛ بادام، پسته و دانه‌ها آفتاب گردان را که می‌توانید در این مواد خوراکی پیدا کنید. شما می‌توانید از پودر هر یک از این گیاهان، بر حسب ترکیب غذایی که دارید، استفاده کنید.

رمز سلامتی

من ندیدم سلامتی ز خسان
گر تو دیدی سلام ما برسان(۳)

سلامتی به معنای توانمند بودن بدن برای فعالیت روزانه و حفظ انرژی برای موارد اضطراری و دوری از بیماری‌ها و تناسب کلّی جسمی است. امّا بهترين تعريفي كه از سلامتي، در اساس نامه سازمان بهداشت جهاني قيد شده اين است: «مفهوم سلامتي تنها نداشتن بيماري و نقص عضو نيست، بلكه آسايش كامل جسمي، روحي و اجتماعي است.»

پانویس:

  1. سلامت: [س َم َ] (ع مص، اِمص) بی گزند و بی عیب شدن.(فرهنگ فارسی معین، آنندراج و غیاث اللغات)  health: علوم سلامت، برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً فقدان بیماری و ناراحتی. مترادف سلامت: بهداشت، صحت، راحت، امنیت، بهبود، تندرستی، شفا، عافیت، تندرست، سالم، بی گزند، مصون، رستگاری، فلاح، آرامش، صلح، رهایی یافتن، نجات یافتن، سالم ماندن و بی گزندماندن است.
  2. رزوراترول یک آنتی اکسیدان بیوفلاونوئید پلیفنیک است که توسط گیاهان خاصّ تولید می شود و در غذاها و نوشیدنی هایی یافت می شود که اثرات پیری را متوقف می کنند. رزوراترول باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد تولید شده در عملکردهای بدن، مانند؛ خوردن، ورزش کردن و … می شود. با توجّه به عادت های غلط موجود در سبک زندگی برخی از افراد، مانند؛ سیگار کشیدن، رعایت رژیم غذایی ناسالم و واکنش به آلودگی محیط زیست و مسمومیت، آسیب های ناشی از رادیکال آزاد به سرعت در حال افزایش است. مصرف رزوراترول برای بهبود گردش خون مفید بوده و اثرات زیادی بر روی متابولیسم گلوکز و لیپید در برخی از افراد مبتلا به سندرم متابولیک دارد.

منابع:

  1. متمم
  2. داتیس
  3. آسان طبّ
  4. هایپرکلابز
  5. دکتر سلام
  6. تا سلامتی
  7. پیام سلامت
  8. غذای سلامتی
  9. عوامل ارتقاء سلامتی
  10. راه های حفظ سلامتی

باکس شناور "همچنین ببنید"

روزی

روزی

به تمام نیازمندی‌هایی كه برای ادامه حیات موجودات ضروری است رِزق و روزی گفته می‌شود.[۱] از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سیزده =