شنبه , ۵ خرداد ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / اولین معلّم
اولین معلّم

اولین معلّم

اولین معلّماشتغال به آموزش آن چنان جایگاه والا و رفیعی دارد که شاید به جرات بتوان آن را شالوده یک نظام پایدار و موفق دانست. در اهمیت آموزش می توان به جنبه های مختلفی پرداخت. در اهمیت کسب علم و دانش، همین مقدار کافی است که اولین و بزرگ ترین معلّم ها، خداوند عالم است، چه در بدو خلقت و چه در زمان بعثت که در باب فلسفه بعثت پیامبر(ص) می فرماید: … خدا بر مؤمنان منّت نهاد و پيامبرى از خودشان در ميانشان برانگيخت تا آيات خود را برايشان بخواند. پاكشان گرداند. كتاب و حكمت به آن ها بياموزد. به طور قطع، پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.(۱) بر این اساس بشر نیازمند آموزش است. این بدان معناست كه ظرفیت انسانی بی پایان است. البته موجودات دیگری نیز می شناسیم كه قابل تربیت هستند ولی از قابلیت آموزش برخوردار نمی باشند. در زمان بعثت پیامبر(ص) هم مشاهده می کنیم اولین آیات سوره علق با محوریت علم آموزی و خواندن، به همراه علم لدنی(۲) به ایشان نازل شد. خداوند آغاز وحی به پیامبر(ص) فرمود: بخوان به نام پروردگارت که انسان را از خون بسته آفرید. بخوان که پروردگارت از همه کریم تر است. همان که به وسیله قلم به انسان آن چه را نمی دانست، آموخت.(۳) در عروس صحیفه اش فرمود: آن مهربان که قرآن را آموزش داد. انسان را آفرید و به او سخن گفتن آموخت.(۴) آموزش دارای جنبه های فردی و اجتماعی است، جنبه هایی که هرکدام از اهمیّت بسیاری برخوردار هستند. عناوین آموزش این معلّم بزرگ عبارتند از:

  1. آموزش نوشتن
  2. آموزش سخن گفتن
  3. آموزش برنامه زندگی(۵)

در دانشگاه الهی پایانی برای مدارج علمی فوق قابل تصوّر نیست. خصوصیّات هر یک از  این امور در راستای دستیابی به هدف الهی است که عبارت از:نتیجه تصویری برای اقْرَأْ

  1. آموزش کمک در رسیدن به کمال
  2. آموزش واگذاری رسیدن به کمال با اعطا توانایی نوشتن و سخن گفتن
  3. آموزش در برنامه زندگی به اموری که بشر به دلیل محدودیت هایش در آموزش قادر به کسب آن نبود(۶) و یا آموزش مدّت زمانی طولانی می طلبید تا به بعضی از آنان پی ببرد.(۷)

آموزش فرایندی است كه عمل و رفتاری را می آموزد. البته پرورش به معنای ربوبیت در موجودات دیگر نیز امكان پذیر است؛ چرا كه موجوداتی چون گیاهان و جانوران هم قابلیت پرورش را دارند و می توانند از وضعیت كنونی خود به یك وضعیت بهتر و برتر بروند و رشد و نمو داشته باشند. از این رو خداوند در این حوزه ربوبیت، انسان را خلیفه خود قرار داده تا به عنوان مظهر الوهیت، در جامه ربوبیت درآید و دیگر موجوداتی را كه امكان پرورش دارند پرورانده و به جایگاه شایسته و بایسته آن ها برساند.

نتیجه تصویری برای اقْرَأْقابلیت انسان در آموزش: به هر حال، انسان تنها موجودی است كه قابلیت آموزش را دارد و دیگر موجودات یا تربیت می شوند و رفتاری را با تكرار به شكل عادت ثانوی انجام می دهند و یا در نهایت از استعدادی برای تربیت برخوردار هستند. اما این كه چرا قابلیت آموزش را ندارند، از آن روست كه علم به معنای دانایی حتی در شكل دانش حصولی و تصورات ذهنی از اختصاصات انسان است. این انسان است كه توانایی آموزش را داراست و می تواند بیاموزد و بیاموزاند.

نظرها، انتقادها و … را در بخش دیدگاه‌ مطرح و به ادمین یمنا ارسال فرمایید.

تلگرام

در تلگرام همراه با ما t.me/Yomna_ir

نتیجه تصویری برای اقْرَأْپانویس:

  1. آل عمران، ۱۶۴٫
  2. علمی که به صورت دفعی و الهی است.
  3. علق، ۱ تا ۶٫
  4. الرحمن، ۱ تا ۳٫
  5. مانند؛ امور مربوط به عالم پس از مرگ.
  6. واجبات و محرمات.
نتیجه تصویری برای اقْرَأْمنابع:
  1. فرهنگ نیوز
  2. یمنا(عباس ملك محمدی)
  3. اولین معلّم های تاریخ بشر به ترتیب چه کسانی بودند؟

باکس شناور "همچنین ببنید"

فداکاران

فداکاران

همیشه انسان‌های بزرگ و فداکار هستند که برای نجات جان دیگران با کمک به هم‌نوعان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + چهار =