جمعه , ۲۹ تیر ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / ورزش زورخانه ایی
ورزش زورخانه ایی

ورزش زورخانه ایی

ورزش زورخانه اییسلامتی و توانایی جسمانی از نعمت های الهی است. انسان همیشه خواهان سلامتی و نشاط است خوشبختی هر انسان وابسته یه نیروی بدن و روحش است. از تأثیر ورزش بر سلامت قلب، افزایش طول عمر استخوان‌ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و … زیاد شنیده‌ایم. افسردگي، اضطراب و… در اثر فعاليت ورزشي بهبود يافته و ورزش به عنوان يك عامل حمايتي در درمان بيماري رواني پذيرفته شده است. ورزش و فعاليت فيزيكي در سلامت روان نيز مؤثر است. ورزش و فعاليت جسماني به همراه رژيم غذايي مناسب، عدم استعمال مشروبات الكلي و دخانيات و انجام مراقبت‏هاي دوره‏اي، در پيش گيري از بيماري‏ ها و رسيدن به بالاترين سطح سلامتي و بازدهي اقتصادي و اجتماعي نقش دارند. ورزش ‏هاي سبك مانند پياده ‏روي، باعث مصرف انرژي شده و سهم بسيار مهمي در كنترل وزن و كاهش چربي در بدن دارد. هم چنين فعاليت فيزيكي سبك و منظم از طريق تقويت كاركردهاي ايمني، باعث افزايش سطح فعاليت سيستم ايمني در بدن شده و در پيش گيري از سرطان مؤثر مي‏ باشد. ورزش در پیشگیری – درمان و کنترل بسیاری از نارسایی های قلبی و عروقی و تنفسی مورد توجه قرار گرفته است. ورزش عامل خودباوری – تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است و تخلیله هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را بدنبال دارد. ورزش انسان را از حالت بی تفاوتی و افسردگی بیرون می آورد و باعث نشاط و امیدواری وی می گردد. ورزش می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تجدید قوای جسمی و روحی و نشاط و شادابی افراد در نظر گرفت .در پایان دوره نوجوانی باید افراد را به تفریحات سالم و ورزش تشویق کرد. خانواده هایی که ورزش را در اوقات فراغت فرزنداشان قرار می دهند باعث می شود تا شخصیت آنها در مسیر کمال هدایت شود.

ورزش

۱۰ تیر، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای ورزش زورخانه ای، ورزشی که پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است. فردوسی و شاهنامه، دو نام بزرگی هستند که علاوه بر معرفی فرهنگ و تاریخ این سرزمین، حس غرور و اعتماد به نفس را در ایرانیان تقویت کرده و شناسنامه ای دقیق از گذشته تاریخی ایرانیان را پیش چشم خواننده باز می کند. فردوسی در کتاب ارزشمند شاهنامه از همه وجوه ایرانی بودن سخن گفته و توجه ویژه وی بر پهلوانی و منش و روش آن، این اثر را از سایر کتب ادبی متمایز نموده است. چنان که ورزش، ابزارهای ورزشی و جایگاه فرهنگی و مردمی آن در شاهنامه، موضوع مهمی است که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت. «پوریای ولی» پهلوان، صوفی و شاعر ایرانی است که در ورزش‌های زورخانه‌ای پیشینه زیادی داشته است. نویسندگان درباره زادگاه او اختلاف نظر دارند و برخی او را از اهالی گرگانج (از شهرهای خوارزم)، برخی از مردم گنجه و برخی دیگر او را از مردم خوی یا سلماس در آذربایجان – ایران – دانسته‌اند. علاوه بر اهمیتی که این ورزش در نزد ایرانیان و مسلمانان دارد، آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز از سوی ایران به ثبت جهانی رسیده است. این آیین‌ها در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۹(۱۶ نوامبر ۲۰۱۰٫م) در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسید. دانشنامه «بروک‌هاوس» آلمان، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند.

ورزش در قرآن و روایات: اسلام به ورزش به دیده احترام می‌نگرد. زیرا هر عملی که انسان را در راه رسیدن به کمال یاری نماید ارزش مند خواهد بود بنابراین اگر ما غرضی از خلقت انسان را قرب به خداوند متعال بدانیم باید نقش و تأثیر ورزش را در رسیدن به این هدف عالی انسانی مورد توجه قرار دهیم. با ورود اسلام به ایران، آیین پهلوانی رنگ مذهبی‌تری به خود گرفت و مورد توجه بیشتر اندیشمندان و مردم واقع شد. در تاریخ اسلام آمده است که در روز هفده شوال، حضرت علی(ع) از اهل بیت پیامبر(ص) با عمروبن عبدود – پهلوان معروف عرب – مبارزه کرد و او را شکست داد. به همین دلیل روز ۱۷ شوال به نام «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای» نامیده شده است. بدون شک جسم و روان از هم جدا نیستند که بخواهیم تک تک مورد بررسی قرار دهیم بلکه به هم وابسته اند و اگر برای هر قسمت هر قسمت مشکلی پیش آید روی قسمت دیگر هم تأثیر می گذارد. اگر اسلام به امر ورزش تاکید دارد به خاطر اثرات خوب و سودبخش آن می‌باشد. قرآن در مورد ورزش و اهمیت آن می‌فرماید: وَ أعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوهٍ(سوره انفال آیه ۶۰)؛ هر مقدار که می‌توانید در برابر دشمنان توانایی و قدرت کسب کنید. نیرومندی قوای جسمی را با نوعی ارتباط بین کمال جسمی و آمادگی جهت کسب دانش، بینش، حکومت و … وجود دارد. پيامبر(ص) می‌فرماید: المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ و أحَبُّ إلَي اللَّهِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ. مؤمنِ نيرومند نزد خداوند از مؤمن ضعيف بهتر و محبوب‏ تر است. صحيح مسلم، ج۸، ص۵۶.

تيراندازي: پيامبر(ص): عَلِّمُوا بَنيكُم الرَّمي فَإنَّهُ نِكايَةُ العَدُوِّ. تيراندازي را به پسرانتان بياموزيد، كه موجب شكست دشمن است. كنزالعمّال، ح ۴۵۳۴۱. پيامبر(ص):عَلَيكُم بِالرَّمي فَإنَّهُ مِن خَيرِ لَهوِكُم.به تير اندازي روي آوريد، كه يكي از بهترين سرگرمي‏هاي شما است.ميزان الحكمه، ح ۷۴۶۵. وسائل الشيعة:أنَّهُ [الإمامَ الصّادِقَ‏(ع)] كانَ يَحضُرُ الرَّمي و الرِّهانَ.امام صادق ‏(ع) در تيراندازي و مسابقه اسب دواني حضور مي ‏يافت. وسائل الشيعه، ج ۱۹، ص ۲۵۲.

كُشتي: امام صادق(ع):دَخَلَ النَّبِيُّ ذاتَ لَيلَةٍ بَيتَ فاطِمةَ و مَعَهُ الحَسنُ و الحُسَينُ‏(ع) فَقالَ لَهُما النَّبِيّ‏(ص): قُوما فَاصطَرِعا، فَقاما لِيَصطَرِعا…پيامبر شبي به خانه فاطمه رفت و حسن و حسين با او بودند. پيامبر به آن دو فرمود: “برخيزيد و كشتي بگيريد”. آن دو بزرگوار برخاستند و كشتي گرفتند.بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۱۸۹.
اسب سواري: قرآن کریم:و الخَيلَ و البِغالَ و الحَميرَ لِتَركَبُوها.و اسبان و استران و خران را [آفريد] تا بر آن ها سوار شويد.نحل، آيه ۸. پيامبر(ص):كُلُّ لَهوِ المُؤمِنِ باطِلٌ إلّا في ثَلاثٍ: في تأديبِهِ الفَرَسَ…همه سرگرمي‏هاي مؤمن جز در سه چيز باطل است: يكي آموزش‏دادن اسب…وسائل الشيعه، ج ۱۵، ص ۱۴۰. پيامبر(ص):اَحَبُّ اللَّهوِ إلَي اللَّهِ إجراءُ الخَيلِ و الرَّميُ.بهترين سرگرمي در نزد خدا، اسب دواني و تيراندازي است.كنزالعمّال، ح ۱۰۸۱۲. امام باقر(ع):إنَّ رَسولَ اللَّهِ سابَقَ بَينَ الخَيلِ و أعطَي السَّوابِقَ مِن عندِهِ.رسول خدا مسابقه اسب دواني ترتيب داد و جوايز را از مال خويش پرداخت.وسائل الشيعه، ج ۱۹، ص ۲۲۵.
شنا: پيامبر(ص):عَلِّمُوا أولادَكُم السِّباحَةَ و الرِّمايَةَ.به فرزندانتان شنا كردن و تيراندازي بياموزيد.الكافي، ج ۶، ص ۷.پيامبر(ص):خَيرُ لَهوِ المُؤمِنِ السِّباحَةُ.بهترين سرگرمي مؤمن شنا است.كنزالعمّال، ح ۴۰۶۱۱.پيامبر(ص):حَقُّ الوَلَدِ عَلي والِدِهِ… أن يُعَلِّمَهُ السِّباحَةَ.حقّ فرزند بر پدرش اين است كه… به او شنا كردن بياموزد.ميزان الحكمه، ح ۲۴۳۴.
پياده روي:امام صادق(ع):النُشرَةُ في عَشَرَةِ أشياءَ: المَشيِ و الرُّكوبِ و…شادابي در ده چيز است: پياده روي، سواركاري و…الخصال، ص ۴۴۳.
حضرت آیت‌الله العظمی  خامنه‌ای: ایستادن بانوی ورزشكار برسكوی قهرمانی، با حجاب كامل اسلامی، افتخاری بالاتر از قهرمانی است. لازم است جامعه بداند که فداکارى در راه دین و انقلاب، مخصوص یک قشر خاص نیست و همه‌ى اقشار در این مسابقه‌ى عظیم و معنوى شرکت دارند. جوان ورزشکار، به ‌طور طبیعى براى بخش مهمّى از جوان‌ها الگو است و اخلاق، رفتار و کیفیّت و سبک زندگى او می‌تواند تأثیرگذار باشد و جامعه را به‌ سوى دین، اخلاق و معنویّت سوق بدهد.رهبر معظم انقلاب اسلامی واژه «پهلوان» را لقبی داراى امتیاز در ادبیّات بومى و ملّى برشمردند و با تجلیل از ورزشکارانی که در محیطهای ورزشی رفتار شایسته انجام می دهند، تاکید کردند: افتخارِ بالاتر از خواندن سرود ملّى‌ و یا بالا رفتن پرچم در سکوی قهرمانی، اقدام آن ورزشکاری است که حاضر نمی شود با حریف صهیونیست کشتی بگیرد و یا بانوی ورزشکاری که با چادر و یا حجاب کامل اسلامی روی سکوی قهرمانی می ایستد. این نشان دهنده هویّت یک ملّت و استحکام عنصر و فلز مقاوم آنان است که در مقابل موج توهّمات و احساسات توهّم‌ آمیز شکست نمیخورند و مغلوب نمیشوند و باید کارى کرد که محیط ورزش به این سمت حرکت کند. از کارهای لازم، تجلیل از ورزشکارانی است که اسم خدا را مى‌ آورند و یا بعد از آن که در رقابت پشت حریف را به خاک می رسانند سجده می‌کنند.

چکاپ: ۱۰فرمول ساده برای چکاپ شخصی: لازم است هر ساله حداقل یک مرتبه برای انجام چکاپ کلی به پزشک مراجعه کنید اما اگرجزو آن دسته از افراد که این کار را انجام می ‌دهند، نیستید؛ توصیه می ‌شود حداقل به این ۱۰کار ساده عمل کرده و خود را چکاپ شخصی کنید تا از سلامت تان مطمئن شوید.

  • ۱. به خودتان نگاهی بیندازید:هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست، پوست ‌سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید.بروز هر گونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ ها یا روی پوست و ظهور لک‌ های قرمز به این معنی است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • ۲. علایم خستگی را جدی بگیرید:آیا معمولا صبح‌ ها بدون ساعت زنگ ‌دار نمی‌ توانید بیدار شوید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی مفرط می ‌کنید؟ بعد از ظهر معمولا چرت می ‌زنید؟ اگر جواب شما به هر یک از این سوالات مثبت است، احتمالا دچار کمبود خواب هستید پس توصیه می ‌کنیم شب‌ها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود، باز هم دچار کم‌ خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید.
  • ۳. بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:انجام این کار به ویژه به خانم‌ ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی ‌های ماهیچه ‌ای اسکلتی مثل پوکی ‌استخوان توصیه می ‌شود.کوتاه شدن قد می ‌تواند خود نشانه ی کمبود مواد معدنی در استخوان‌ ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.
  • ۴. به رنگ ادرار توجه کنید:روشن بودن ادرار به آن معنی است که شما در سلامت کامل به سر می‌ برید اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به اندازه ی کافی آب نمی‌ نوشید.اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، لازم است با پزشک خود مشورت کنید.اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکمل ‌های غذایی یا مولتی‌ ویتامین‌ ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.
  • ۵. بعد از ورزش نبض خود را چک کنید: بروز سکته قلبی طی ۱۰سال در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آن ها پایین ‌تر از حد معمول است ۲برابر بیش از این احتمال، در سایر زنان است. توصیه می ‌شود: تست ورزش‌ بدهید. به این ترتیب که ۲۰دقیقه پیاده ‌روی تند کنید و یا بدوید و شمارش نبض خود را ۱۵ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت، یادداشت نمایید. عدد به دست آمده به علاوه ۴تعداد ضربان قلب شما را نشان می ‌دهد. بعد ۲دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با ۴جمع کنید. عدد به دست آمده ی دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵بود، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • ۶. اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها‌ی تان باشید: پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته ‌پوسته شدن، زخم و عفونت می ‌شود. از آن جا که احساس درد در این افراد کمتر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آن ها نگاهی انداخته و آن ها را چک کنند.
  • ۷. به طور مرتب فشارخون تان را چک کنید: متخصصان پیشنهاد می ‌کنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاه‌ های سنجش فشار خون خانگی فشارخون خود را اندازه بگیرید.این باعث می‌ شود سریعا متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به پزشک مراجعه کنید.
  • ۸. از نظر سلامت قلبی چکاپ کامل بدهید: به شرطی قلب و عروق سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در صورتی که گمان می ‌کنید امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد مثلا مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌ کنید، سیگار می ‌کشید، کلسترول خون ‌تان بالا است، فشارخون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خون، نوار قلب، اندازه‌ گیری فشارخون، تست ورزش و… برای شما تجویز کند.
  • ۹. شانه ی سرتان را هر روز صبح نگاه کنید: اگر احساس می‌ کنید ریزش موی‌ تان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون برای تان تجویز کرده و میزان آهن خون ‌تان را چک کند.جالب است بدانید کمبود آهن می ‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. کم‌ کاری تیروئید هم از جمله دیگر دلایل آن است.
  • ۱۰. شیوه ی زندگی سالم را انتخاب کنید: میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورید.به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید.تغذیه درست، استراحت کافی و اکسیژن ‌رسانی به بدن ۳ کلید طول عمر است.مراقب باشید تمامی گنج‌ های به دست آمده به کمک این ۳ کلید را با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندهید.

منابع:

  1. تربيت بدني و ورزش
  2. Selectionclic: www.selectionclic.com
  3. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  4. برنامه روز شمار تاريخ از مركز پژوهش هاي صدا و سيما
  5. http://www.hadith.net/post/5082/هفته تربيت بدني و ورزش، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

باکس شناور "همچنین ببنید"

شادیِ عرشیان

شادیِ عرشیان

از عرش خدا باران سپیده می بارَد؛ شادی آسمانیان را، هلهله فرشتگان هویدا می سازَند؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 3 =