یکشنبه , ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / نماد پایداری
سمبل پایداری

نماد پایداری

سمبل پایداریحماسه خُرَّمشَهر، حماسه اي شگفت، ژرف و تكان دهنده است. حماسه اي كه هم چون نگيني تابناك بر تارك مقاومت،  ايستادگي و پايداري مردم اين مرز و بوم مي درخشد و قلب ها را از شور و ايمان سرشار مي سازد.خُرَّمشَهر؛ تو همچون غنچه هاي چيده بودي // كه در پرپر شدن خنديده بودي. مگر راه حيات جاودان را // تو از فهميده ها، فهميده بودي.(۱) حماسه خُرَّمشَهر در سوم خرداد؛ حماسه مقاومت، استواری، ایستادگی، پافشاری، توانایی، استقامت، پایداری، پایمردی، ایثار و پیروزی است. سوّم خرداد از روزهای فراموش‌شدنی نیست؛ از روزهایی است که در تاریخ کشور ما و در تاریخ انقلاب اسلامی عزیز ایران می درخشد. سوم خرداد، نماد است.(۲) نمادِ پیروزی حقّ بر باطل، نماد و سَمبُل قدرت الهی. مظهر و نشانه دست قدرتی است که امام بزرگوار فرمودند: دست قدرتی دارد ما را حمایت می کند. سوّم خرداد روز آزادی خُرَّمشَهر است. اشغال خُرَّمشَهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ّترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی خُرَّمشَهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد. بر همین اساس، با توجه به این که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمّی بود که هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طرّاحی عملیّات آزادسازی خُرَّمشَهر را پس از عملیّات فتح‌المبین قطعی می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیّت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خُرَّمشَهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طرّاحی عملیات بپردازند. روز سوم خرداد نماد ایثار و رمز مقاومت و پیروزی ملّت ایران به برکت ایمان و به‌کار گرفتن قوای خود در مقابل دشمن است. روز سوم خرداد، همان ساعت اولی که رزمندگان ما خُرَّمشَهر را گرفته بودند، شهید صیاد شیرازی در گزارش اوضاع جبهه می گفت: الان هزاران سرباز و افسر عراقی صف بسته‌اند، برای این‌که بیایند ما دست هایشان را ببندیم و اسیر شوند!(۳) سوم خرداد قدرت معنوی یک ملّت این است. فقط خُرَّمشَهر نیست، خُرَّمشَهر یک نماد است. خُرَّمشَهر که پس از ۳۴ روز مقاومت در برابر دشمن در تاریخ ۱۳۵۹/۸/۴ اشغال شده بود. بعد از ۵۷۵روز و طی ۲۵روز عملیات در ساعت ۱۱صبح ۱۳۶۱/۳/۳ آزاد شد. در این عملیات که به آزادسازی ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده انجامید، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز-خُرَّمشَهر نیز آزاد شد.(۴) فتح خُرَّمشَهر، این روز؛ جاوید و جاویدان، لایزال و ماندنی، انعکاس جهانی داشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام گذاری کرد.

نباشد همی نیک و بد پایدار همان به که نیکی بُوَد یادگار(۵)

خرمشهر، شهرلاله هاي خونين

گفتند: «این خاک دیگر، سرو و صنوبر ندارد
خورشید این جا غریب است، این جا دلاور ندارد»
گفتند: «خوب است، خوب است در گوشه ای دفن سازیم»
این آسمان را که بوی بال کبوتر ندارد
هر چند تعریف کردند از سرخی شمعدانی
دیدند این بار عاشق از لاله بهتر ندارد
بردند یاران ما را بر شانه های خیابان
بردند و بردند انگار، این کوچه آخر ندارد
در سینه از سوگ گل ها یک آسمان ابر دارم
یک شب بیاید ببیند هر کس که باور ندارد
همین جاست شهری که گویند «شهر خورشید» باشد
شهری که «یوسف» در آن جا ترس از برادر ندارد.(۶)

«شهید و شهادت» در سخنان امام(ره) و مقام معظّم رهبری:

  • ما شهادت را يك فوز عظيم مي دانيم.
  • آن ها که شهید شدند، به رسالت خودشان و به اجر خدمت خودشان رسیدند.
  • شهدا، مشعل دار پیروزی و استقلال ملّتند و حقّ بزرگ آنان بر گردن ملّت، بسی عظیم است.
  • شما پيروزيد براي اين كه شهادت را در آغوش مي گيريد. آن هايي كه از شهادت مي ترسند، شكست خورده اند.
  • ایستادگی در مقابل دشمنان مقتدر و مسلّط، زورگوی ظالم و پرروی گستاخ، کار بسیار بزرگ و با عظمتی است. این همان کاری است که مردم کردند. عظمت ملّت به خاطر شهادت جوانان و شجاعت فرزندان شما بود.

پانویس:

  1. خُرَّمشَهر تا ۱۳۱۴ش مُحَمِّرَه یا مُحمِره نام داشت.(جعفری ولدانی، ص ۱۱۲) از جمله دلایل این نام‌گذاری به وجود خاک سرخ در اطراف شهر و سرخ شدن آب کارون هنگام غروب آفتاب اشاره شده‌است.(سیادت، ص ۳۲۴ـ۳۲۵؛ تاریخ ایران، ص۱۹۰) قيصر امين پور
  2. «نماد» کلمه‌ای است که معانی مختلفی دارد. نمادها زندگی بشر را آکنده اند، و در گفتمان‌های تخصصی و نیز در زندگی روزمره به کار می روند، مانند؛ نماد فرهنگی که می‌تواند یک تصویر، سمبل، آرم، نام، چهره، شخصیّت، ساختمان یا چیزهای دیگری باشد که به سهولت، شاخص و برجسته می‌شود و به طور کلّی چیزی یا طرز فکری را با یک مفهوم وسیع فرهنگی به گروه فرهنگی بزرگی ارائه می‌دهد.
  3. شهید صیّاد: «الان که من دارم با شما حرف میزنم، عراقی‌ها صف کشیده‌اند برای این که اسیر بشوند.»
  4. آزاد سازی خُرَّمشَهر چگونه روی داد.
  5. ملااحمد، میرزا؛ (۱۳۸۸)، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ ۱/۸۵
  6. غزلی از محمود اکرامی؛ خاک، خون، حماسه، مجموعه شعر دفاع مقدس(۶) ویژه خرمشهر، به کوشش: شرین علی گل مرادی، سوم خرداد ۱۳۸۵، چ ۲، صص ۲۴ و ۲۵٫(اشارات ۱۲۱، صص ۴۲ – ۴۵)

منابع:
مجله اینترنتی آی جی نت
پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر(ع)
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، صص: ۷۶-۵۷-۶۹.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
بنیاد شهید انقلاب اسلامی، آشنایی با بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دورة ۲(بهمن ۱۳۶۴)، دورة ۵(اسفند ۱۳۷۰)؛ همو، اساس نامة بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۷۷ ش؛ همو، بنیاد شهید انقلاب اسلامی در یک نگاه، تهران ۱۳۷۶ ش الف؛ همو، ویژه نامة افضل: نشریه داخلی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۷۶ ش ب؛ سازمان بهزیستی کشور، مجموعه قوانین بهزیستی کشور، تهران ۱۳۷۶ ش و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) .

باکس شناور "همچنین ببنید"

اسراء برگشتند

«اگر روزی اسراء برگشتند و من نبودم، سلام مرا به آن ها برسانید و بگویید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =