دوشنبه , ۲ مهر ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / حسّ خوب
حسّ خوب

حسّ خوب

حسّ خوبشکی نیست که برخی عوامل ایجاد خوش بختی در دست ما نیست و از اراده ما خارج است امّا برخی عوامل منجر به حسّ خوب زندگی دست خودمان است و می‌توانیم آن ها را به وجود آوریم. مواردی که عموماً مربوط به چگونگی زندگی کردن ماست. ما علاوه بر داشتن ۵حسّ شنوایی، بویایی، چشایی، بینایی و لامسه دارای ۳حسّ دیگر هستیم که از وجود آن بی‌خبریم. در ضمیر ناخودآگاه ما حواس دیگری علاوه بر حواس پنجگانه وجود دارد که به صورت ناخواسته نادیده گرفته شده‌اند. ما دارای حسّی به نام:

  • حسّ حرارت:“thermoception” هستیم که مسئول سنجش درجه حرارت بوده و به ما کمک می‌کند تا در سرمای زمستان بتوانیم میزان سرما را درک کنیم و بر طبق این حس لباس مناسب بپوشیم. پیش تر احساس گرما و سرما در دسته‌بندی حس لامسه قرار می‌گرفت این در حالی است که به گفته محققان این پژوهش شما برای درک سرما یا گرما نیازی به لمس آن ندارید.
  • حس دیگری که همیشه مخصوصا در مدرسه و دانشگاه و محل کار به کمک ما می‌آید و ما از وجود آن بی‌اطلاع هستیم، proprioception(حس موقعیت اندام‌های بدن) نام دارد که به ما کمک می‌کند تا بدون نگاه کردن به صفحه کلید لغات مورد نظر خود را تایپ کنید. این حس حتی در زمان راه رفتن نیز به کمک انسان آمده و فرد بدون نگاه کردن به زمین می‌تواند به راحتی راه رفته و به پاهای خود برای ادامه مسیر اطمینان کند. به کمک این حس حتی بدون نگاه کردن به اندام‌های مختلف بدن می‌توان موقعیت آن ها را درک کرد. شاید بتوان گفت که ما ساده ترین کارهای خود مانند رانندگی، راه رفتن، تایپ کردن و غیره را مدیون این حس هستیم.
  • در نهایت، حسی به نام “equilibrioception” (حس تعادل) مربوط به حفظ تعادل ما بوده و از افتادن و زمین خوردن ما جلوگیری می‌کند.حواس انسان 8 گانه است نه 5 گانه

اما نکته قابل توجه این جاست که بدون وجود این حواس زندگی برای ما بسیار دشوار خواهد شد. زیرا حسّ يعني؛ ‌درک، عاطفه، شعور، دريافتن، آگاه شدن، ادراک، دانستن و آگاهي، گنجایش فیزیولوژیک یک موجود زنده برای ادراک. حسّ خوب، يعني؛ ‌

  • لذّت از زندگي.
  • عشق، که درمان گر هر چیزی است.
  • هر موقعیتی، گذراست، بسیاری چیزها را به دست زمان بسپارید.
  • مجبور نیستید که در هر بحثی برنده شوید.‌ مخالفت هم وجود دارد.
  • افکار منفی نداشته باشید، در عوض انرژی خود را صرف امور مثبت کنید.
  • بیش از حد توان خود کاری نکنید و انرژیتان را صرف دخالت در کار دیگران نکنید.
  • زندگی خود را با کسی مقایسه نکنید، زیرا نمی‌دانید که بین آن ها چه می‌گذرد.
  • حسادت یعنی اتلاف وقت، شما هر چه را که باید داشته باشید، دارید. گذشته را فراموش کنید. اشتباهات گذشته شریک زندگی خود را به یادش نیاورید. این کار آرامش زمان حال شما را از بین می‌برد.
  • زندگی کوتاه‌‌تر از آن است که از دیگران متنفر باشید. نسبت به دیگران تنفر نداشته باشید. با گذشته خود رفیق باشید تا زمان حالتان را خراب نکنید‌. هیچ کس مسوول خوشحال کردنتان نیست، مگر خود شما.
  • همین که صبح از خواب بیدار می‌شوید، باید از هستی‌تان شاکر باشید. بدانید که بخش عمده درون شما شاد است، بنابراین خوشحال باشید.
  • هر روز یک چیز خوب به دیگران ببخشید. این‌که دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند، به شما مربوط نیست.زمان بیماری شغل شما به کمکتان نمی‌آید بلکه دوستانتان به یاری شما می‌شتابند، پس با آن ها در ارتباط باشید. از هر چیز غیر مفید، زشت یا ناخوشی دوری بجویید.

از آن جا که خلقت انسان هدفدار بوده، بکوشید وجودتان مایه خیر و برکت برای دیگران باشد نه این‌که دیگران از غیبت و عدم حضور شما احساس راحتی و آرامش کنند. زیرا:

  • امید آخرین چیزی است که می میرد.
  • امید، دارویی است که اگر شفا ندهد ولی درد را قابل تحمل می کند.
  • پیش از سحر هوا تاریک است اما تاکنون نشده که آفتاب طلوع نکند.
  • بیش تر آدم ها زمانی ناامید می شوند که خیلی به موفقیت نزدیکند.
  • مشکلات زندگی گاهی مثل تلی از خاک بر سر ما می ریزند و ما مثل همیشه دو راه برای انتخاب داریم:
  1.   اجازه بدهیم مشکلات ما را زنده به گور کنند.
  2.   از مشکلات برای صعود خود سکویی بسازیم.

اگر یک روز به یک در بزرگ که یک قفل بزرگ روش هست برخوردی نا امید نشو… چون اگر قرار بود آن در باز نشود، جایش یک دیوار می گذاشتند. از گابریل گارسیا مارکز می پرسند اگه بخواهی یک کتاب صد صفحه ای در مورد امید بنویسی، چه می نویسی؟ می گوید ۹۹ صفحه رو خالی می ذارم. صفحه ی آخر سطر آخر می نویسم: امید آخرین چیزی است که می میرد. این ۷فاکتور کمک می‌کند تا شما با حسّ خوش بختی بیش تری زندگی کنید:

  1. دوستان خوب: دوستان خوب تأثیر مستقیمی بر احسّاس خوشبختی ما دارند. دوستان خوب نه تنها عامل احسّاس خوشبختی در فرد محسّوب می‌شوند، حتی به سلامتی بیشتر افراد می‌انجامند.
  2. قدردان باشید: عامل قدردانی نه تنها درباره روابط بین افراد عامل مؤثری است، بلکه فردی که در شغل و محیط کاری خود قدردان است، احسّاس رضایت بیشتری دارد و احسّاس خوشبختی بیشتری نیز می‌کند. جالب است که یک تحقیق مستقل نشان می‌دهد قدردان بودن سبب خواب بهتر و آرام‌تر فرد می‌شود.
  3. هدف داشته باشید: رؤیا خوب است و انسان بدون رؤیا چیزی از انسانیت کم دارد اما ما به داشتن هدف‌های واقعی نیاز داریم. ما نیاز داریم که در زندگی خود هدف‌گذاری کنیم. هدف‌هایی که بتوانیم واقعاً آنها را دنبال کنیم و به آنها برسیم. هدف، مهم‌ترین بخش رضایت شخص از زندگی به حسّاب می‌آید. افرادی که فعالانه هدف مشخصی را دنبال می‌کنند، در زندگی احسّاس خوشبختی بیشتری دارند.
  4. پر تحرّک باشید: تحرّک حسّ خوبی در انسان ایجاد می‌کند. احسّاس ما نسبت به خودمان از طریق تحرّک(ورزش نیز بخشی از این تحرّک است) بهتر می‌شود. پیاده‌روی یا دویدن و حتی تحرّک‌های ساده روزانه تأثیر مثبتی روی روان ما دارد. تحرّک موجب ایجاد احسّاس «خود ارزشمندی» در فرد می‌شود.
  5. غذای خوب بخورید: یکی از عوامل دیگر که سبب ایجاد احسّاس خوشبختی در ما می‌شود، تجربه طعم خوب و خوشایند است. سعی کنید هوای خودتان را در خوردن غذا و مایعات داشته باشید. در ضمن نوشیدن روزانه ۲ لیتر مایعات سالم (آب میوه‌های طبیعی و انواع دمنوش‌ها) بسیار مؤثر است و علاوه بر سلامتی بیشتر، حسّ خوبی را هم برای ما به ارمغان می‌آورد.
  6. تجربه کنید: تجربه کردن در زندگی به درون شما غنا می‌دهد و موجب می‌شود حسّ خوبی پیدا کنید. باید گفت که این تجربه‌ها می‌تواند شامل مسافرت کردن، تجربه بالا و پایین زندگی یا حتی جست‌وجو و تحقیق کردن درباره یک موضوع اجتماعی یا علمی و… باشد.
  7. زندگی را زندگی کنید: آیا ما فقط باید زندگی کنیم یا این که زندگی را به خوبی لمس کنیم و بتوانیم از زندگی خود استفاده کنیم؟ اگر دقیق‌تر به افراد نگاه کنیم، درخواهیم یافت که بسیاری از افراد فقط روزها را می‌گذرانند و واقعاً از زندگی خود بهره لازم را نمی‌برند. به این فکر کنید که در این چند سال عمر باید زندگی را زندگی کنیم و معنایش را دریابیم.»

منابع:

  1. ایران
  2. ایسنا
  3. زندگی خوب
  4. موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم

باکس شناور "همچنین ببنید"

حماسه کربلاء

قیام امام حسین علیه السّلام از سویی تجلّی گاه خصلت های پاک انسانی و فضایل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هشت =