یکشنبه , ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / مُرَتَّبُ و مُنَظَّم
مُرَتَّب

مُرَتَّبُ و مُنَظَّم

مُرَتَّببه نظر شما مردم جوامع قانون مند، نظم پذیر و مُرَتَّب، موفق ترند یا مردم کشورهایی که نامُرَتَّب و نظم ناپذیرند؟ در مورد خودتان چه؟ زمانی که کارهایتان را مُرَتَّب و با نظم و ترتیب انجام می دهید، بازدهی مطلوب تری دارید یا هنگامی که بدون هیچ برنامۀ خاصّی و یا به صورت کاملاً تصادفی به انجام کارهایتان می پردازید؟ با پاسخ دادن به این پرسش ها متوجّه می شویم، همۀ ما کمابیش با این موضوع که یکی از اصول موفقیت در زندگی، شغل، تحصیل و دیگر فعالیّت های انسان های مُرَتَّب و بانظم است، موافقیم. چرا که از راه‌های اجتماعی شدن و مورد قبول قرار گرفتن رفتار در اجتماع، رعایت قوانین و مقررات انضباطی حاکم بر جامعه می‌باشد. این قوانین انضباطی هستند که به کنترل رفتار فرد می‌پردازند و مانع از انجام خواسته‌های نا به جای افراد می‌گردند. در مواردی که رفتار فرد، در جهت خلاف مقررات گروه یا به عبارتی برخلاف انتظارات جامعه و توقعات آن ها قرار گیرد، او را فردی بی‌انضباط می‌خوانند. پس پیروی از مقررات پذیرفته‌شده در فرهنگ اجتماع و گروه همان انضباط است. غفلت از این نکتۀ مهم، اوقات گران بها و برگشت ناپذیر ما و بسیاری از فرصت هایی را که می توانستیم در جهت ایجاد یک زندگی ثمربخش و سعادت مند به کار گیریم، به هدر داده ایم. هیچ چیز به اندازه مُرَتَّب بودن نمی تواند به ما کمک کند تا کارهایمان را به درستی انجام دهیم.(۱) تفاوتی ندارد در کجا باشیم؛ خانه، محلّ کار و … وقتی قصد کار کردن داریم، بهتر است محلّ کارمان را از برخی موارد اضافی خالی کنیم تا کارایی خود را چندین برابر کنیم. صرف نظر از این، محلّ کار کثیف می تواند بر میزان بهره وری و توانایی ما برای انجام وظایف کارآمد در محل کار اثر منفی داشته باشد، نگهداری برخی موارد در محلّ کار نیز اثری مشابه دارد. اهمیّت یادگیری نظم، آثار و تبعات متعدّد و مهمّ آن در زندگی سبب جلب علاقۀ روان شناسان به این موضوع و انجام پژوهش هایی در این باب شده است. برای آشنایی بیش تر با این صفت در آغاز باید با معنا و مفهوم آن آشنا شویم. دکتر علی شریعتمداری در کتاب روان شناسی تربیتی نظم را این گونه تعریف کرده اند: “نظم به معنای صحیح یعنی این که فرد شخصاً اعمال خود را تحت قاعده در آورد، خویشتن را کنترل و هدایت کند و با توجه به آثار و نتایج اعمال خویش اقدام نماید”.(۲) بر طبق این تعریف انسان های مُرَتَّب و بانظم، رعایت چند مولفه مناسب است که عبارتند از:

  1. ظرف غذا!
    ممکن است فکر کنید که عاقلانه است ناهار خود را در میز کار خود بخورید تا نرخ انجام کارهایتان را بهبود ببخشید اما خبر بد برای شما این است که موضوع مذکور به شدّت به وضعیت فعالیت هایتان صدمه می زند. پروفسور کیمبرلی السباخ(Kimberly  Elsbach)، از دانشگاه کالیفرنیا، در مقاله ای در ۲۰۱۵ گفت: “ما می دانیم که خلاقیت و نوآوری زمانی رخ می دهد که مردم محیط زیست خود را تغییر دهند. بنابراین ماندن در داخل اتاق کار برای ساعات طولانی ایده های شما را نابود می کند. رسیدن به اندیشه ای خلّاق آسان است. دشواری در قبولاندن آن به دیگران است. اگر فرصت درخشیدن به او بدهید، شما نیز در روند این همکاری به نتیجه دل خواه می رسید.”(۳)
  2. لیوان قهوه و چای کثیف!
    فنجان های قهوه و چای شسته نشده در اطراف محلّ کار شما نه تنها منظره ای ناخوشایند دارد، بلکه می تواند راندمان کاری شما را به شدت کاهش دهد. بهتر است به محض آن که قهوه خود را نوشیدید، فنجانش را از در محلّ کارتان بر دارید. چرا که می تواند فضای کاری شما را به هم بزند.
  3. اسناد رسمی و حقوقی!
    همه ما در دفاتر حقوقی کار نمی کنیم پس نیازی نداریم مدارک جریمه، اسنادی مثل چک و سفته و … را تمام روز جلوی چشم خود قرار دهیم. این کار گاهی یک روز کامل و حتّی گاهی تا چند هفته اعصابتان را خراب می کند. بهتر است اسناد را به کیف مدارکتان انتقال دهید.
  4. تلفن همراه!
    اگر فردی پر مشغله هستید، حتما تلفن همراهتان را از دسترس در محلّ کارتان بردارید. تلفن همراهتان می تواند تبدیل به بدترین مزاحم شما شود، حتی اگر هشدارش را قطع کرده باشید یا روی نور و ویبره باشد. گاهی با ورود به منوی تلفن همراه و یا شبکه های اجتماعی ساعت ها غرق می شوید و فراموش می کنید کارهای معوقه دارید. در نتیجه از سوی مدیر محل کارتان تنبیه و جریمه می شوید.
  5. شیرینی!
    درست است که در حین کار گاهی نیاز داریم خوراکی بخوریم اما بهتر است این خوراکی ها شامل نوشیدنی ها یا مواد مغذی سالم مثل میوه ها باشد. انواع شیرینی و شکلات، آب نبات و کوکی می تواند در نقش تخریبگر سلامتی، اضافه وزن و احساس کسالت شما در محیط کار عمل کند. بنابراین بهتر است دور انواع خوراکی های شیرین در محلّ کار خود را، خط بکشید.

مُنَظَّم کیست؟
بیایید باهم روراست باشیم؛ مُنَظَّم بودن چیزی نیست که شما فقط به آن باید عادت کنید. اگر از شما بپرسند که آیا خود را فرد مُنَظَّمی می دانید یا خیر؟ چه پاسخی می دهید. پاسخ شما هرچه باشد احتمالاً صحیح نیست. نتایج پژوهش جالب روان شناسی به نام برنر(Berner) از دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است غالباً افراد مُنَظَّم میزان منضبط بودن خود را کمتر از حد معمول ارزیابی کرده و در مقابل افراد نامُنَظَّم خود را اشخاص تقریباً مُنَظَّمی می دانند.(۴) شما چطور؟ در ابتدا این‌گونه به نظر می‌رسد اما هم زمان با این که سبک زندگی مُنَظَّم را برای خود انتخاب کردید، آرام‌آرام این سبک زندگی را نه‌فقط به‌عنوان یک شیوه زندگی بلکه به‌عنوان طرز فکرتان در نظر می‌گیرید. به‌عنوان‌مثال شما تصمیم می‌گیرید که شیوه زندگی‌تان را به سبک مُنَظَّم‌تری شروع کنید و تمامی امورتان را از روی برنامه‌ریزی قبلی انجام دهید. سپس زمانی می‌رسد که این سیستم و برنامه‌ریزی تبدیل به یک امر روزمره می‌گردد و ذهن شما آن‌ها را به‌عنوان یک عادت می‌پذیرد. اگر شما به چنین مرحله‌ای رسیده‌اید باید به شما تبریک گفت؛ چراکه تبدیل به یک فرد مُنَظَّم شده‌اید. ۲۰ عادت روزانه افراد بسیار مُنَظَّم:

۱. آن‌ها روزانه ایمیل خودشان را بررسی می‌کنند
۲. آن‌ها نامه‌هایشان را نیز روزانه بررسی می‌کنند
۳. آن‌ها برگه‌های اضافی را از روی میزشان جمع‌آوری می‌کنند
۴. برای شروع و اتمام هرروز برنامه خاصی را در نظر می‌گیرند
۵. هر وسیله‌ای را در محل خودش قرار می‌دهند
۶. بر اساس فهرست کارهای مهم اقدام می‌کنند
۷. در امورشان اولویت‌بندی دارند
۸. رسیدگی به امور خارج از برنامه را پیش‌بینی می‌کنند
۹. مدتی از شبانه روز را به‌عنوان «زمان خودم» در نظر می‌گیرند
۱۰. هیچ‌گاه کاری را ناتمام رها نمی‌کنند
۱۱. در طول روز تغذیه خوبی دارند
۱۲. برای روز آینده از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند
۱۳. برای انجام امورشان از «یادآور» و زنگ هشدار استفاده می‌کنند
۱۴. آن‌ها می‌دانند که چگونه به اطلاعات مرتبط بپردازند
۱۵. ایده‌آل‌گرا نیستند
۱۶. آن‌ها اجازه نمی‌دهند اطرافشان درهم‌ریخته باشد.
۱۷. وسایل موردنیازشان را در دسترس قرار می‌دهند
۱۸. آنها همیشه برای اتفاقات ناگوار آماده هستند
۱۹. آنها راحت‌ترین راه‌حل را انتخاب می‌کنند
۲۰. آن‌ها نگهداری اطلاعات را تمرین می‌کنند

پانویس:

  1. مُرَتَّب: (مُ رَ تَّ) [ع] (اِمف) تر و تميز، مُرَتَّب، به طور تر و تميز، به طور مُنَظَّم، پاکيزه، مُنَظَّم کردن، آراستن، مُرَتَّب کردن، آراسته، آماده، بسامان، جور، رو به راه، مزین، بانسق، بانظم، به سامان، منتظم، منضبط، مُنَظَّم، مدون. ۱ – بانظم و ترتیب. ۲ – ترتیب داده شده. ۳ – آن چه اجزای آن در جای خود گذاشته شده؛  بانظم. ۴ –  منسجم و استوار. ۵ – مُرَتَّب کردن(ساختن): (مصدر متعدی) نظم‌وترتیب دادن، تمیز. ضدّ بی‌انضباط، غیرمدون، نابسامان، نامُرَتَّب. مُنَظَّم: [م ُن َظْظَ] (ع ص) آراسته و مُرَتَّب و نیک مُرَتَّب شده و مُرَدَّف و مُسلسل و به خوبی ترتیب داده شده.(ناظم الاطباء) به سامان. به نظم. بانظم.(یادداشت مرحوم دهخدا) (مُ نَ ظَّ) [ع] (اِمف) مرتب شده. مُنَظَّم شدن؛ مُرَتَّب شدن. به سامان شدن. نظم و ترتیب یافتن. با نظم‌وترتیب؛ آراسته و مرتب. به سامان. سازمند. قاعده دار. آراسته، پرداخته، باترتیب، مرتب، منتظم. پشت هم. پياپي. کسي که کار ها را سامان دهد و آماده سازد. ضدّ پراکنده، نابسامان، نامُنَظَّم.
  2. روان شناسی تربیتی؛ مؤلف: دکتر علی شریعتمداری، اصفهان، مشعل، ۱۳۴۲، چاپ اول، ص ۴۷۶ و ۴۷۷
  3. مديريت برخود(چگونگي طرح يك انديشه درخشان)؛ كيمبرلي السباخ(Kimberly  Elsbach)، مترجم: دكتر عبدالرضا رضايي نژاد، تاريخ چاپ: ۱ دى ۱۳۸۲،  ص ۹۲
  4. یوری برونفن برنر: Urie Bronfen Brenner(تولد: ۱۹۱۷ وفات:۲۰۰۵) روانشناس مشهور که نظریه بوم شناختی(Ecological Systems Theory) در روانشناسی رشد یکی از نظریه های مهم است. در این نظریه، رشد نه توسط شرایط محیطی کنترل می شود و نه به وسیله گرایش های درونی هدایت می شود. در عوض افراد محصولات و تولید کنندگان محیط شان هستند و از این رو هم افراد و هم محیط آن ها شبکه ای از تاثیرات وابسته به هم را تشکیل می­ دهند. این روان شناس امریکایی، بانی رویکردی به رشد انسان است که طی ۲۰سال گذشته، در این حوزه بسیار اهمیت داشته است. وی هم چنین یکی از بنیانگذاران طرح سرآغاز(کلاس های پیش دبستانی برای کودکان محروم) است.

منابع:

  1. موفقیت
  2. فروش نظم
  3. راز موفقیت
  4. عوامل اصلی موفقیت
  5. آموختن نظم به كودكان
  6. ۱۰ قانون طلایی موفقیت
  7. مرز باریك موفقیت و شكست
  8. شرط موفقیت انسان و جامعه
  9. مجله؛ «بازاریابی کسب و کار هاروارد»، بیزینس اینسایدر

باکس شناور "همچنین ببنید"

بهترین دوست

بهترین دوست

کتاب، همچون خورشید، فضای زندگی را روشن می کند و به همگان نور، شور و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =