پنج شنبه , ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خانه / سلامت / بهداشت جسم / ساده ترین ورزش
تربیت بدنی, ورزش

ساده ترین ورزش

تربیت بدنی, ورزشورزش برای جوانان امری لازم و برای افراد مسنّ امری واجب است زیرا در پرتو آن انسان می‌تواند سلامتی خود را حفظ کند، اعتماد به نفس خویش را افزایش دهد و در خود نشاط و شادابی و زیبایی را به وجود آورد.(۱) ورزش در حفظ و ایجاد سلامت بسیار مؤثّر و تعریف آن به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد.(۲) امروز بیش از هر زمان دیگری ارزش ورزش و نقش آن در سلامت برای ما که در نگرانی ها، استرس ها و غذاهای ناسالم، احاطه شده ایم، شناخته شده است. ورزش چیزی است که سبب می شود تا غذاهای سالم تری بخوریم. زمانی که ورزش می کنیم، احساس مثبت تری پیدا می کنیم، انگیزه بیش تری داریم و خوشحال تر هستیم. اما چگونه می توانیم ورزش را در روال برنامه روزانه مان جای دهیم بدون آن که زمانی را برای باشگاه رفتن صرف کنیم؟بهبود زندگی هر چند در سطح جهانی فوتبال محبوب ترین و مردمی ترین ورزش در حالت کلّی است، امّا با ورزش هایی بسیار ساده ولی موثر برخی از این تمرینات باعث بهبود زندگی شما می شوند، مانند؛ پیاده روی و … بدون این که ورزش های شدیدی باشند و به راحتی می توانند وارد روند روزانه زندگی شوند، بدون این که باعث تغییرات بزرگی در زندگی دهد و تنها باعث بهبود زندگی شما می شوند به هر حال، اجرای مرتب تمرین های بدنی، مانند؛ پیاده روی و … به منظور تکمیل قوای جسمی و روحی است که می توانند زندگی را بهبود بخشند و سطح حس خوب و خوشایند در زندگی را افزایش دهند. وقتی شروع به پیاده روی می کنید حسّ تان به کلّی تر و تازه می شود. نوعی حسّ کمال به شما دست می دهد، تنها شما هستید و خودتان و همه ی آن چه که به آن نیاز دارید یک جفت کفش است.(۳) اگر علاقه ای به پیاده روی نباشد، پیاده روی و راه رفتن گزینه ایی عالی و یکی از انواع ورزش هاست. در تعریف، ”پياده‌روى“ عبارت است از پيشرفت در گام‌بردارى به طورى‌که همواره يک پا در تماس با زمين باشد. هر چند این ورزش ارزان و ساده است، امّا یک ایده عالی است و  می توان مزایای بی شماری را برایش بیان کرد، مانند آن که زندگی را بهبود می بخشد. اگر پیاده روی در طبیعت باشد، با پیاده روی در طبیعت از شهر فاصله می گیرید، جایی که در آن همه چیز بسیار سریع اتفاق می افتد. در طبیعت شما می توانید در هوا، بوی طبیعت را استشمام کنید. پیاده روی یا پیاده روی، به مدّت ۳۰دقیقه در روز کافی است و این امر به شما اجازه می دهد تا ذهن خود را پاک کنید. احساس جنب و جوش کنید. با راه رفتن پیاده از استرس رها شوید و بدون شک، با این تجربه، حسّ خوب بیش تری را می توانید تجربه کنید. ضربان قلب منظم‌تر می‌شود و فشار خون کاهش می‌یابد. هم چنین پیاده روی میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و حملات قلبی را کم می کند. پیاده روی برای پوست نیز مزیّت هایی دارد. پیاده روی، جریان خون را افزایش می دهد و به این شکل مواد مغذّی بهتر نقل و انتقال می یابند و محصولات زائد سلول ها نیز دفع می شود. در نتیجه ی این فرایند، چربی زیرپوستی کمتر و پوست باکیفیت تر می شود. پیاده روی با تاثیرات مثبتی که روی بدن انجام می‌دهد، امکان ندارد قسمتی از بدن از پیاده روی بهره نبرد. ۳۰دقیقه پیاده روی سریع برای افرادی که فعالیت‌های کمی دارند تاثیرات شگفت انگیز و مثبتی را رقم می‌زند. پیاده روی ما را در برابر بیماری‌های کشنده در امان نگه می‌دارد. جلوگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، مبارزه با استرس، صافی و نرمی پوست و حتی جوان ماندن بدن تنها در ۳۰دقیقه پیاده روی سریع خلاصه شده است. اگر بدن را عادت به پیاده روی دهید کارامدتر برایتان کار می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای آن کاهش فشارخون است. همچنین پیاده روی میزان کلسترول خونتان را کاهش داده و علاوه بر آن از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انسداد عروق در امان هستید. از راه‌های ساده برای داشتن احساس جوانی و سلامتی، تناسب اندام است که آن نیز با پیاده روی روزانه محقق می‌شود. ۱۰دقیقه پیاده روی با حالت دویدن در طول روز ۵۰کالری می‌سوزاند. سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و راحت تر چربی را می‌سوزاند. کاهش وزن خطر ابتلا به دیابت نوع۲ را بسیار کاهش می‌دهد. به عبارتی هر فردی اگر فقط ۳۰دقیقه پیاده روی سریع را در برنامه روزانه خود بگنجاند، ۱۳ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده است. هورمون‌های اندورفین(احساس خوب داشتن) را در بدنتان بیش تر ترشح می‌کند. هم چنین میزان هورمون کورتیزول(استرس) را کاهش داده، استرس و عصبانیت کمتری را تجربه می‌کنید. بالا بردن سطح هورمون کورتیزول باعث کاهش حافظه، کاهش سیستم ایمنی، فشار خون بالا، افزایش کلسترول و بیماری های قلبی می‌شود.(۴) امّا:

انواع پیاده روی(مادّی و معنوی): پیاده روی مسابقه ای و پیاده روی سرعتی/قدرتی از انواع شاخص این ورزش می باشند. برای انجام هر دو نوع پیاده روی نیاز به یادگیری تکنیک های مربوط است. تفاوت بین آن ها در این است که پیاده روی مسابقه ای از جمله ورزش های پذیرفته شده در المپیک با قوانین مربوط به خود می باشد در صورتی که پیاده روی سرعتی/قدرتی بیش تر جنبه غیر رسمی و تفریحی دارد. برای مثال، یکی از قوانین پیاده روی مسابقه ای این است که شصت پای عقبی ورزشکار نمی تواند از روی زمین بلند شود تا زمانی که پاشنه پای جلویی برروی زمین قرار دارد. جدا از تکنیک ها و مقررات، هر دو نوع پیاده روی بهترین شکل تمرین برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام می باشند. پیاده روی پیاده روی سرعتی/قدرتی، نیاز به تکنیک ندارد، فقط در یک محیط سرباز بر اساس یک فرمول خیلی ساده؛ با برداشتن یک قدم در جلوی قدم دیگر اقدام به راه رفتن می کنید! این عمل را شما در سراسر زندگی تان انجام داده اید چه به عنوان ورزش و چه به عنوان همراهی با یک دوست و امثال آن که می توان آن را به عنوان یک تمرین ورزشی بدون رعایت تکنیک های خاصّی قلمداد کرد.

  • پیاده‌روی سرعتی: از رشته‌های دو و میدانی(Racewalking) در مسافت‌های طولانی در جاده یا پیست است.
  • پیاده‌روی مسابقه ای: پیاده روی مسابقه ایی ۵۰ و ۲۰کیلومتر در المپیک ۱۹۳۲لس‌آنجلس و  ۱۹۵۶ملبورن برگزار شد.(۵)
  • پیاده‌روی اربعین حسینی: حرکت مسلمانان به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، به منظور جمع شدن همهٔ آن‌ها در چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) در واقعهٔ عاشوراء است.
  • طولانی ترین پیاده روی دنیا: ژیان بلویو اهل کانادا، پس از ۱۱سال و بعد از ۷۵هزار کیلومتر پیاده روی و گذر از ۶۴کشور و با مصرف ۵۳جفت کفش به عنوان طولانی ترین پیاده روی در جهان به خانه برگشت.ژیان سفر خود را با یک سه چرخه و یک جعبه کمک های اولیه تعدادی لباس و یک کیسه خواب شروع کرد. او در ابتدا از شمال آمریکا به جنوب آن و سپس به آفریقای جنوبی رفت و پس از عبور از آفریقا پا در اروپا گذاشت و به آسیا آمد و سپس به کانادا بازگشت.(۶)

 ۲۶ مهر تا ۲ آبان «هفته تربیت بدنی» است. همه ساله به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات كاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‏ های همگانی «هفته تربیت بدنی» برگزار می‏ شود.

۲۶ مهر روز تربیت بدنی

پانویس:

  1. بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان سازمان تربیت‌بدنی و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی با رهبر انقلاب(۱۳۷۵/۱۰/۰۸)
  2. واژه‌ ورزش‌ که از دیرباز معنای تمرین و ممارست داشت به هنگام‌ تصویب‌ «قانون‌ ورزش‌ اجباری‌ در مدارس‌» در ۱۶ شهریور ماه‌ ۱۳۰۶ خورشیدی به طور رسمی به معنای امروزی وارد قاموس‌ واژگان‌ دولتی‌ ایران‌ شده‌ است.
  3. پیاده‌روی(walking) یا راه رفتن یکی از بخش‌های اصلی از نقل و انتقال حرکت در میان حیوانات، جانوران، موجودات زنده و انسان‌ها است و عموماً راه رفتن یکی از بخش‌های اصلی موجودات زنده به‌شمار می‌آید. دویدن(running): [دَ دَ] (مص)، پیاده‌روی سریع، رفتن با تعجیل بسیار، شتابان رفتن، به شتاب و عجله ٔ تمام حرکت کردن، تند و تیز روانه شدن و تاختن است.(از ناظم الاطباء)
  4. اقتصاد نو به نقل از mirror، در گفت و گو با؛ پروفسور «راب کوپلند» استاد تربیت بدنی در دانشگاه شفیلدهالام.
  5. پیاده‌روی ساده
  6. برنا
بهبود زندگی

باکس شناور "همچنین ببنید"

استرس سفر هوایی

سفرِهوایی

برای همه واضح است که سریع ترین راه حمل و نقل، «سفرِهوایی» است.(۱) در بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =