سه شنبه , ۲۷ آذر ۱۳۹۷
خانه / گردشگری / آداب سفر / سفرِهوایی
استرس سفر هوایی

سفرِهوایی

استرس سفر هواییبرای همه واضح است که سریع ترین راه حمل و نقل، «سفرِهوایی» است.(۱) در بین شبکه های حمل و نقل که شامل: «جاده ها، خطوط راه آهن، راه های هوایی، راه های آبی، خطوط لوله حمل مواد و …) مورد استفاده و هم چنین گره ها یا پایانه ها، مانند؛ فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، ایستگاه اتوبوس، بنادر، اتومبیل ها، قطارها، هواپیماها …، «سفرِهوایی» بیش از پیش متداول شده است.(۲) بسیاری افراد «سفرِهوایی» را به دلیل سرعت و راحتی بیش تر ترجیح می دهند. با این حال ولی وقتی توی آسمان با یک تکه آهن سنگین پرواز می کنید می تواند به شما حسّ بدی بدهد. خیلی ها دوست دارند با هواپیما سفر کنند ولی این دلیل نمی شود که آن ها هم بتوانند تخیلات شان را در حین پرواز کنترل کنند. هنوز هم هستند کسانی که قبل از پرواز دچار استرس می شوند و سفر با هواپیما باعث نگرانی شان می شود. استرس قبل از پرواز در برخی افراد بسیار شدید است و باعث مشکلاتی برای آن ها می شود. اگر شما هم از آن دسته مسافران هستید اصلا نگران نباشید. هیچ دلیل منطقی و معقولی برای استرس و نگرانی وجود ندارد. تنها یک حس ناخوشایند و آزاردهنده است که باعث می شود هیچ لذتی از تجربه پرواز خود نداشته باشید. اکنون باید دانست که پایان تمام استرس ها فرا رسیده و مکانیسمی وجود دارد که در کمترین زمان آرامش را به شما برمی گرداند. این مکانیسم بسیار ساده است و در واقع کاری است که همیشه در حال انجامش هستید: نفس کشیدن! در سال ۲۰۱۷دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد طی تحقیقی که انجام داد به این نتیجه رسید که یک «مدار بازخورد» وجود دارد که نورون های مغز را با تنفس و وضعیت نفس کشیدن مرتبط می کند. با آرام تر کردن ریتم تنفس این پیغام به مغز مخابره می شود که نیازی به استرس و نگرانی نیست و باعث آرام شدن بدن می شود.

چگونه استرس پرواز با هواپیما را کم کنیم؟
ترس از هواپیما چیزی است که یا خودمان تجربه اش کرده ایم و یا حداقل کسی را دیده ایم که از پرواز واهمه داشته باشد. آن هایی که این ترس در وجودشان هست معمولا از پرواز بدشان می آید و به سختی حاضرند که سفر هوایی را تجربه کنند. یک تجربه مشابه برای آن هایی که ترس از هواپیما دارند به این صورت است: قبل از پرواز: «نمی تونم صبر کنم که سوار هواپیما شم، آسمونو ببینم و آرامش بگیریم»، در زمان بلند شدن هواپیما: «چرا این شکلی دور می زنه؟ چرا انقدر سرعت گرفت؟ دلم می خواد پیاده شم». در طول پرواز: «خب همه چیز خوبه. موسیقی گوش می دم و لذت می برم»، وقتی کمی هواپیما تکانی می خورد: «این صدای چی بود؟ داریم سقوط می کنیم؟ چی شده؟ چرا بهمون هیچی نمی گن» و در آخر در زمان فرود آمدن: «نفس بکش، آروم، همه چی درست می شه، ما راحت می شینیم، هیچی نیست!». بله! این ها تجربه هایی است که معمولا در میان انسان هایی که ترس از هواپیما دارند مشترک است. ترس از پرواز برای هر شخصی دفعات اول امری کاملا عادی و طبیعی است. سعی نکنید استرس خود را پنهان کنید، در عوض تلاش نمایید تا با روبرو شدن با ترس دیرینه خود قدم در شکست آن بردارید. پرواز با هواپیما برای بسیاری از افراد ترسناک است. این افراد دچار استرس پرواز هستند. ۲ تا ۵درصد افرادی که از «سفرِهوایی» بهره می‌برند، دچار فوبیا و ترس از پرواز هستند. برخی از این مسافران مضطرب سعی می‌کنند با خوردن داروهای آرام بخش و حتّی الکل در طول سفر خود را آرام نگه دارند، غافل از این که این درمان‌ها خود عاملی در جهت افزایش اضطرابشان خواهد بود. چگونه می توان با استرس پرواز مبارزه کرد؟ اگر استرس «سفرِهوایی» شدید و دائمی نیست می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

نفس عمیق بکشید!
اولین تمرین نفس کشیدن بسیار ساده است. سرجایتان بلند شوید و عمیق نفس بکشید. به جای دهان با بینی نفس بکشید و تا جایی که می توانید نفستان را طولانی و عمیق کنید. تصور کنید با هر بار دم و بازدم آرام و آرام تر می شوید و استرس و نگرانی تان از بین می رود. سعی کنید دم و بازدمتان حداقل ۲ یا ۳ثانیه طولانی تر از معمول باشد. این کار را به مدت ۶۰ثانیه انجام دهید و بعد از احساس عالی و سرشار از آرامشی که به شما دست می دهد لذت ببرید.

تنها پرواز نکنید
تنهایی در بسیاری از موارد استرس آور است و استرس پرواز نیز یکی از مواردی است که در تنهایی تشدید می شود. بنابراین تا حد امکان به تنهایی پرواز نکنید.

عضلاتتان را ریلکس و آرام کنید!
معمولا وقتی دچار استرس می شویم به طور ناخودآگاه عضلات بدنمان منقبض می شود. انقباض عضلات در طولانی مدت باعث احساس خستگی و گرفتگی عضلات می شود. به همین دلیل اگر در تمام طول پرواز استرس داشته اید بعد از پیاده شدن از هواپیما به شدت احساس خستگی و کوفتگی خواهید کرد. برای از بین بردن استرس قبل از پرواز بهتر است با شل کردن عضلاتتان شروع کنید. از عضلات صورت شروع کنید و با ماساژ دادن صورت خودتان را آرام کنید. روی تک تک عضلاتتان تمرکز کنید و ببینید کدام عضله بیشتر منقبض شده است. همزمان به صورت عمیق نفس بکشید و دم و بازدم های طولانی انجام دهید.

مواد محرّک نخورید
مصرف برخی مواد محرک به استرس و اضطراب شما دامن می زند. سعی کنید کافئین بیش از حدّ یا نوشابه های انرژی زا را لحظاتی پیش از پرواز مصرف نکنید. به جای آن می توانید در حین پرواز فیلم ببینید یا موزیک گوش کنید. یا اگر اهل مطالعه کتاب هستید، این کار هم می تواند به شما کمک کند که کمی خون سرد باشید.

تنفس تناوبی!
این تکنیک یکی از پرکاربردترین و موثرترین تکنیک های تنفس است. سوراخ چپ بینی تان را با انگشت شست بگیرید و با سوراخ بینی سمت راست تا جایی که می توانید عمیقا نفس بکشید. تا جایی که شش هایتان کاملا از هوا پر شود. نفستان را چند ثانیه نگه دارید. بعد انگشتتان را روی سوراخ سمت راست قرار دهید و هوا را به آرامی و عمیقا از سوراخ چپ خارج کنید. سعی کنید ریتم نفس کشیدنتان بسیار آرام باشد و نفستان را تا جایی حبس کنید که باعث اذیت شدنتان نشود. این کار را چندین بار تکرار کنید. ریتم نفس کشیدن را عوض کنید و با سوراخ دیگر بینی نفس بکشید.

نفس عمیق بکشید
نفس عمیق به آرامش روانی و دور شدن استرس پرواز شما کمک می کند، بنابراین تا جدایی که می توانید عمیق نفس بکشید و سعی کنید ذهن خود را از افکار منفی خالی کنید.

از تکنیک ۴-۷-۸استفاده کنید!
آرام سرجایتان بنشینید و به مدت ۴ثانیه نفس بکشید. تا جایی که می توان ریتم نفس کشیدنتان آرام و عمیق باشد. بعد، نفستان را به مدت ۷ثانیه حبس کنید. پس از ۷ثانیه نفستان را از دهانتان خارج کنید، به طوری که این ریتم ۸ثانیه طول بکشد. نفس کشیدن با روش ۴-۷-۸را تا جایی که کاملا احساس آرامش کنید ادامه دهید.

حواس خود را پرت کنید
موسیقی گوش کنید یا فیلم تماشا کنید تا دقایق اولیه پرواز را با حواس پرتی بگذرانید و در لحظه تیک آف هواپیما استرس پرواز نداشته باشید. در جریان قرار دادن خدمه پرواز درخصوص ترس از پرواز مهم‌ترین کاری است که هر مسافر مضطربی باید انجام دهد. اگر هنگام خرید بلیت یا هنگام صدور کارت پرواز خدمه آگاه شوند، این امکان را خواهند داشت تا صندلی‌های مناسب‌تری را که به مهمانداران نزدیک‌تر است در اختیار این دسته از مسافران قرار دهند.

چند تکنیک معرفی شده، روش هایی بسیار ساده و آسانی هستند که در عین سادگی، تاثیری چشم گیر دارند. با استفاده از این تکنیک ها می توان قبل از پرواز در مدت کمتر از ۶۰ثانیه به آرامش رسید و نگرانی را از خود دور کرد. هرچند این تکنیک ها را برای آرام شدن قبل از پرواز مطرح شد، اما می توان در تمام موقعیت های زندگی از این تکنیک ها استفاده کرد. در هر شرایطی اگر احساس استرس و نگرانی بود کافی است چند دقیقه وقت گذاشت و نفس کشید! به همین راحتی!

پانویس:

  1. حمل و نقل(transport) یا ترابری، جا به جایی و انتقال انسان و کالا از جایی به جای دیگر است. این عبارت از کلمات لاتین trans به معنای از یک سو به سوی دیگر و portare به معنی حمل کردن ریشه گرفته است.
  2. انواع حمل و نقل عبارتند از: حمل و نقل هوائی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل دریائی.

کلیک کنید:امید

  1. پرستو
  2. همسفر
  3. بال پرواز
  4. ایمنی سفر
  5. پرواز انقلاب
  6. سفر خارجی
  7. پدافند هوایی
  8. بهداشت سفر
  9. ۳ پرنده غول پيكر
  10. تور لحظه آخری …
  11. بهترین فرودگاه‌های جهان

منبع:
travelandleisure.com

باکس شناور "همچنین ببنید"

پل معلق مشکین شهر

بزرگ ترین پل کابلی

در دامنه سبلان، با فاصله ۹۰کیلومتری از با مرکز استان  اردبیل و ۱۹۵هزار نفر جمعیت، با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =