سه شنبه , ۲۷ آذر ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / ملكه بطحاء
ازدواج ملكه بطحاء

ملكه بطحاء

ازدواج ملكه بطحاء ازدواج ملكه بطحاء، یکی از مسائل اجتماعی و فرهنگی، مانند؛ مسائل دیگری که در طول تاریخ تابع زمان ها، جوامع و … بوده‌است، می باشد. اگر به گذشته ها برگردیم و تاریخچه آن را بررسی کنیم، در می یابیم که نظام ازدواج از گذشته های دور، که نظام خانواده به وجود آمده و تاریخ آن را ثبت کرده، در تمام جوامع پذیرفته شده و به عنوان یک هنجار به آن عمل کرده‌اند. هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک هنجار فرهنگی و اجتماعی پذیرفته شده‌است. در این میان نظر پسندیده‌ این است که هر ازدواج های پیامبر(ص) با اهداف مشخص سیاسی، فرهنگی انسانی و خیرخواهانه‌انجام گرفته‌است. با این حال اکنون، در پی یافتن پاسخ این سوال ها هستیم:

  1. هدف پیامبر(ص) از ازدواج چیست؟
  2. علت ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) چیست؟
  3. چرا حضرت خدیجه(س) از میان تمامی خواستگاران خود، پیامبر(ص) را برگزید؟

 بی تردید ازدواج یکی از ثروتمندان عرب، با جوانی که‌ از مال دنیا بهره چندانی ندارد، نمی­ تواند ریشه در دلایل و انگیزه های مادی داشته باشد. بنابر این در ریشه یابی این جریان باید جهات معنوی را دنبال کرد. پیامبر(ص) ۱۵سال قبل از هجرت با حضرت خدیجه(س) ازدواج نمودند.(۱) آن حضرت(س) از زنان قریش بود و در دانش و اطلاع به كتب زمان خود معروف بود. علاوه بر كثرت اموال و املاك به عقل و كیاست نیز بر دیگرن برتری داشت و در آن زمان او را: «طاهره»، «مباركه»، «سیّدة نسوان» و «ملكة بطحاء» می‌نامیدند.(۲) حضرت(س) به‌اِمرأةالقریش(شاهزاده خانم قریش) نیز شهرت داشت. او هم مانند دیگران از كسانى بود كه‌ انتظار قدوم پیامبر(ص) را مى كشید و همیشه‌ از علمای آن زمان، نبوت حضرت(ص) را جویا مى شد. هنگامى كه خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد، نخستین سؤالی كه‌ از حضرت(ص) كرد، در خصوص مهر نبوّت بود. اشعار فصیح او در مدح پیامبر(ص) و كمال محبتش به آل عبد المطلب مشهور است كه گویای علم و ادب و محبّت اوست. در همان روزى كه حضرت(ص) مبعوث به رسالت شد. حضرت خدیجه(س) ایمان آورد. حضرت(س) از مال خویش و میراثى كه به او رسیده بود تجارت می‌نمود، چندى نگذشت كه‌ از بزرگان تجّار شد، به گونه‌اى كه ۸۰هزار شتر اموال تجاری او را حمل می‌كردند و هر روز امول او زیادتر مى شد. بر بام خانه‌ او، قبّه‌اى(سقف برجسته و مدوّر) از حریر سبز با طناب هاى ابریشمی بود كه علامت جلالت آن بانوی اول اسلام بود. افراد زیادى مانند؛ عقبه بن ابى معیط و ابن ابى شهاب كه هر كدام ۴۰۰خدمت كار داشتند. ابوجهل و ابوسفیان و دیگر بزرگان عرب هم به خواست گارى آن حضرت(س) آمدند؛ ولى قبول نكردند. سرانجام خود حضرت خدیجه(س)، پیش نهاد ازدواج به پیامبر(ص) را دادند و این ازدواج با آداب و مراسم خاصّى انجام شد. خداوند ۲پسر به نام هاى: قاسم و عبد الله كه به آن ها طیب و طاهر هم مى گفتند، و ۴دختر به نام هاى: ام كلثوم و زینب و رقیه و فاطمه(س) به آن بزرگوار عطا فرمود. حضرت خدیجه(س) ۲۴سال و ۱ماه با پیامبر(ص) زندگى كرد. پیامبر(ص) تا آن حضرت خدیجه(س) زنده بود، همسر دیگرى اختیار نكرد. هم چنین حضرت خدیجه(س) جمیع اموال خود را به پیامبر(ص) واگذار كرد. (۳)

آتش حسدم مشتعل شد: كمتر اتفاق مى افتاد كه پیامبر(ص) از خانه بیرون رود و خدیجه را به خیر و خوبی یاد نكند، چندان كه یك روز آتش حسد من مشتعل شد و گفتم: یا رسول الله، تاكى خدیجه را یاد مى كنى ؟ او پیرزنى بیش نبوده ! خداوند بهتر از او را(منظور خودش بوده) به تو مرحمت كرد! پیامبر(ص) از سخن من غضب‌ناك شدند و فرمودند: نه؛ به خدا قسم ! بهتر از خدیجه(س) نصیب من نشده. او به من ایمان آورد، هنگامى كه مردم كافر بودند، و تصدیق نبوت من نمود در وقتى كه مردم مرا تكذیب مى كردند، و اموال خود را در اختیار من گذارد در وقتى كه مردم مرا از خود دور مى كردند. خداوند از خدیجه به من فرزندانى روزى كرد در حالی كه تو را عقیم قرار داد.(۴)

اِمرأةالقریش(شاهزاده خانم قریش): حضرت خدیجه(س) در خانه خود نشسته بود. یکی از دانشمندان یهود نیز در آن محفل بود، اتفاقاً پیامبر(ص) از کنار منزل آن ها گذشت و چشم آن دانشمند به او افتاد، آن دانشمند فوراً از حضرت خدیجه(س) خواست که‌از پیامبر(ص) تقاضا کند چند دقیقه در این مجلس شرکت کند. پیامبر(ص) تقاضای دانای یهود مبنی بر نشان دادن علایم نبوت در بدن خود را پذیرفت. پس از آن که دانای یهود از وجود علایم نبوت در پیامبر(ص) خبر داد. حضرت خدیجه(س) پرسید: از کجا می­ گویی که‌او حائز چنین مقامی می ­شود؟ پاسخ داد: من علائم پیامبر آخر الزمان را در تورات خوانده ­ام و از نشانه ­های او این است که پدر و مادر او می­ میرند. جد و عموی وی از او حمایت می­ کنند. از قریش زنی را انتخاب می­ کند که سیده قریش است. آن گاه‌افزود: خوشا به حال کسی که‌افتخار همسری او را به دست آورد.(۵) مراسم خواستگاری با حضور ابوطالب-عموی پیامبر(ص)- و ورقة بن نوفل-پسر عموی خدیجه(س)- که مردی دانشمند و گریزان از پرستش بت‌ها بود، انجام شد. پس از خواندن خطبه عقد توسط ابوطالب، پیامبر(ص) از جای برخاست و آماده رفتن شد. در این هنگام خدیجه به او گفت: «إلی بیتک فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به سوی خانه خود بیایید که خانه من خانه شما و خودم خدمت کار شمایم.» به گفته پیامبر(ص) هیچ‌کدام از زنان او به‌اندازه خدیجه نزد او گرامی نبوده‌اند. او تا زمان حیات خدیجه با زن دیگری ازدواج نکرد.(۶)

فلسفه و اهداف ازدواج های پیامبر(ص): برای روشن شدن اهداف پیامبر(ص) از ازدواج با همسران متعدد لازم است نگاه داشته باشیم به فلسفه و اهداف همسر گزینی پیامبر(ص):

  1. سرپرستی زنان بیوه و بی پناه
  2. سرپرستی همسران شهدا
  3. باطل کردن عقائد جاهلی
  4. دست آوردن قدرت
  5. نرم کردن دشمنان
  6. ترمیم رابطه

دهم ربیع الاول سال روز ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) مبارک

مطالب مرتبط با موضوع:

پی نوشت ها:

  1. حضرت خدیجه بنت خویلد بن اسد(۶۸ق‌ه-۳ق‌ه) نخستین همسر پیامبر(ص)، مادر فاطمه(س) و اولین زن ایمان آورنده به‌اسلام است. نام کامل وی: خدیجه بنت خویلد بن اسد بن عبدالعزّی بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب به فهر بن مالک بن نضر بن کنانه. مادرش: فاطمه بنت زایده بن الأصم بن الهرم بن رواحه بن حجر بن عبد بن معیص بن عامر بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک. خدیجه در سال ۶۸ قبل از هجرت در مکّه متولّد شد. از القاب او در زمان جاهلیت «الطاهره» و «سیده قریش» بود. منتخب التواریخ؛ ص ۲۰، زاد المعاد؛ ص ۳۴۴، فیض العلام؛ ص ۲۱۱، قلائد النحور؛ ربیع الاول، ص ۶۷ و مصباح المتهجد؛ ص ۷۳۲
  2. بطحاء: [ب َ] (اِخ) بطحا. وادی مکه ٔ معظمه و گاهی از بطحاء مکه ٔ معظمه مراد باشد.(غیاث و آنندراج) وادیی به مکه.(دمشقی) نام مقامی است در مکه ٔ مبارکه.(مؤید الفضلاء) وادی مکه ٔ معظمه و خود مکه.(فرهنگ نظام) نام قدیم مدینه ٔ منوره‌است.(قاموس الاعلام ترکی، ج ۲) رجوع به معجم البلدان شود. از طاعت برشد بقاب قوسین//پیغمبر ما از زمین بطحا.(ناصرخسرو) بطحا نام یک منطقهٔ مسکونی هم در لبنان، استان جبل است.
  3. بحارالانوار؛ ج ۹۵، ص ۳۵۷ و ریاحین الشریعه؛ ج ۲، ص ۲۰۲، ۲۰۷، ۲۱۱
  4. اقبال الأعمال، ج ۳، ص ۱۱۵، باب ۴، فصل ۵ به نقل از عایشه که مى گوید: . . .
  5. بحارالانوار، ج ۴۳، ص۵۳
  6. سفینة البحار، ج ۱۶، ص ۲۷۹

باکس شناور "همچنین ببنید"

دریا

دریا

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد آن چه خود داشت، زبیگانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =