خانه / آیین زندگی / بدن و عقل سالم
بدن و عقل سالم

بدن و عقل سالم

بدن و عقل سالمآیا این مثل قدیمی را شنیده اید؟ عقل سالم در بدن سالم است. وقتی این مثل را می شنویم، اغلب به یاد ورزش می افتیم. اما جالب است بدانید می توان با تغذیه مناسب نیز این مثل را محقّق کرد. اگر قصد دارد سلامت خود را حفظ کنید، بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که می توانید با کمک برخی تکنیک های تغذیه ای، سلامت خود را حفظ کنید. تغذیه، نیاز انسان به خوراک یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر می‌باشد. از آن جا که در قرآن تأكيد فـراوان بـرخـی آیـاتش به روئیـدنـی هـا و تـقـدم آن ها بر مصرف گوشت است دلیـلی بـر اولویـت ایـن گـروه غـذایـی بـر گوشت ها می باشد.(۱) پـیـامـبـر(ص) فـرمـود: سفره هایتان را به سبزی زینت بخشید.(۲) من از سفره ای که درآن سبزی نباشد، غذا نمی خورم! …(۳) سبزی خوردن که بیش تر در سفره ایرانی ها وجود دارد، در شهرهای مختلف، از چندین سبزی متفاوت تشکیل شده است. به هر حال دارای خاصیتی کلّی است. به علت داشتن سلولز، در واقع مانند جارو، مواد انباشته شده در روده ها را پاک می کند. به این ترتیب، اثر شیره دستگاه ها ضمه، روی مواد غذایی به سادگی انجام می گیرد و هضم غذا آسان می شود. گذشته از این اثر مشترک هر یک از سبزی ها، دارای خاصیت اختصاصی است که خود به تغذیه بهتر و سالم تر کمتر می کند. در استفاده از سبزی خام آن چه که خیلی مهم است، شست و شو و تمیز کردن دقیق سبزی است، زیرا سبزی خام مخفی گاه بسیار مساعدی برای انواع میکرب هاست، و اگر بنا باشد که در این زمینه سهل انگاری شود، بهتر است که از خوردن سبزی خام خودداری گردد و به قول معروف عطایش را به لقایش بخشید. سعی کنید بیش تر مواد زیر را مصرف کنید:

  • زردچوبه: زردچوبه به شدت به کارکرد موثر مغز کمک می کند.
  • سیر: این گیاه از مفید ترین خوراکی ها برای بهبود روند فعالیت های مغز است.
  • آب: مصرف آب کافی می تواند نقشی موثر در سلامت سلول های مغز و پیش گیری از التهابات مغزی ایفا کند.
  • سبزیجات: مصرف منظم سبزیجات می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. این موضوعی است که می تواند همزمان به کاهش وزن و بهبود عملکرد ارگان های حیاتی بدن نیز کمک کند.

«عقل سالم در بدن سالم» را چگونه اجرا کنیم؟ جالب است بدانید دو سبزی جعفری(۴) و آویشن(۵) نیز می توانند نقشی موثر در کاهش مشکلاتی مثل پارکینسون ایفا کنند. مصرف منظم گردو می تواند به افزایش سلامت مغز و بهبود یادگیری و عملکرد حافظه کمک کند. مصرف برگه های میوه های خشک نیز می تواند به عنوان یک میان وعده عالی برای کاهش وابستگی به قندهای مصنوعی در نظر گرفته شود.

تغذیه مناسب: یکی از بخش های تغذیه مناسب، مربوط به آداب خوردن و نوشیدن است. منظور از آداب این است که چه غذایی را به چه میزان و با چه غذای دیگری مصرف کنیم. آدابی وجود دارد که براساس آن باید ترتیب وقت غذا مشخص باشد. منظور از ترتیب وقت غذا این است که چه غذایی را به دنبال چه غذای دیگری می توان مصرف کرد تا بدون عارضه باشد. چند نکته اساسی که باید بدانیم این است که فرد باید به صورت فیزیولوژیک عمل کند یعنی تا احساس ضعف و گرسنگی نکرده نباید غذا تناول کند. اگر تشنه یا گرسنه بود نباید به یک باره میزان زیادی غذا بخورد یا آب بنوشد. یکی دیگر از آداب، مساله مزاج است. هر فردی در هر سنّی مزاج خاصّ خود را دارد و فرد هر غذایی که می خواهد بخورد باید ملاحظه سنّش و فصلی که در آن هست را بکند. اجتناب از خوردن نان گرم و آشامیدن آب سرد بعد از آن، اجتناب از خوردن غذاهای سریع الهضم بعد از غذاهای دیرهضم، اجتناب از خوردن همزمان دو غذای گرم یا سرد یا لزج یا غابض یا نفاخ از جمله این آداب است. از اموری که در روایات فراوان بر آن تاکید شده و از آداب مسلم غذا خوردن است، گفتن بسم الله در اول غذا والحمدلله در آخر آن است. وقتی سفره را پیش روی پیامبر(ص) می‌گشودند؛ این دعا را می‌خواندند: سُبحانًک اللهُِمَ ما اَحسَنَ ما َتبَتلینا.ُ سبحانَک ما اَکثََرَ ما تُعطِینا. سُبحانَکَ ما َاکثَر ما تُعافِینا. اللهم َاوسِع عَلینا و عَلی الفُقَراءِ المُؤمِنینَ و الُمؤمِناتِ و المُسِلمینَ و المُسلِماتِ. هم چنین خواندن این دعا بعد از غذا مرسوم است: الحمد لله رب العالمین، هنیئا للآکلین و برکة للباذلین، زاد الله النعم، دفع الله النقم، بحرمة سید العرب و العجم، اللهم تقبل هذا الاحسان من محسنها، بحرمة محمد و آل محمد و بحرمة سورة الفاتحة مع الصلوات.(۶)

پانویس:

  1. سـوره عـبـس آیـات ۲۵ تـا ۳۲
  2. پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله: زَیـِّنوا مَوائِدَكُم بِالْبَقْلِ؛ فإِنَّها مَطرَدَةٌ لِلشَّیاطینِ مَعَ التَّسمیَةِ؛ سفره‏ هایتان را با سبزى، زینت دهید؛ زیرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، شیطان را طرد مى كند. مكارم الأخلاق، ص ۱۷۶
  3. امام رضا (ع) فرمود: من از سفره ای که در آن سبزی نباشد غذا نمی خورم. احمد ابی هارون می گوید: به حضور علی بن موسی الرضا(علیه السلام)شرف یاب شدم. حضرت دستورغذا داد. سفره گستردند و غذا آوردند ولی در سفره سبزی تازه نبود. حضرت غذا نخورد. به خادم خود فرمود: مگر نمی دانی، من از سفره ای که در آن سبزی نباشد غذا نمی خورم، برو سبزی بیاور. خادم رفت و سبزی آورد. حضرت غذا میل فرمود و من نیز غذا خوردم. طب الرضا ،ص ۱۴، مکارم الأخلاق،ص۹۰، الکافی، ج۶، ص۳۲۹، حدیث۴، وسائل الشیعه، ج۲۴، ص۳۹۰، اصول کافی ج۴ ص۵۲؛ مسند الامام الرضا(ع)، ج۱، ص۳۹، عیون اخبارالرضا(ع)؛ ج۲، ص۲۴۱
  4. از سبزی‌هایی است که در بین مردم ایران از محبوبیت بالایی برخوردار و دارای خصلت‌های مختلفی، مانند: تقویت‌کننده معده و روده و کبد، هضم‌کننده غذا، بازکننده انسداد کبد و طحال، گرم‌کننده کلیه و مثانه، و چاق‌کننده است. جعفری پر مصرف‌ترین و قهرمانان سبزیجات معطر است. این سبزی معطر بسیار مغزی بوده و سرشار از: ویتامینC، کلسیم، فیبر، ویتامینB9، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی، سلامتیسم و دکتر حوریه محمدی کناری، متخصص طب سنتی
  5. آویشن(Thymus vulgaris)؛ آنتی‌بیوتیکی طبیعی و معطر، یک گیاه کوهی با خواص زیاد؛ ضد ویروس، هضم کننده‌ی غذا(به خصوص جوشانده‌ی آن)، درمان کننده بی‌اشتهایی و رفع کننه خستگی است. در طب سنتی ایران و اروپا، کاربرد دارویی دارد. در روایات از آن به صعتر یاد شده است. محمد زکریای رازی معتقد است، آویشن؛ نفخ شکن، موجب گرمی تن و گوارش خوراک است. از زمان های قدیم آویشن برای مقابله با عفونت ها و درمان زخم‌ها نیز استفاده می شده است. هم اکنون نیز در طب سنتی فرهنگ های مختلف از این گیاه معطر برای تسکین فیبرومیالژی(درد پراکنده)، آرتریت روماتوئید، ام اس و غیره استفاده می شود. دکتر سلام
  6. منابع احادیث؛ حلیَة المتقین، باب آداب خوردن و آشامیدن، طبّ النبیّ، ص۱۱، مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۸۲، ح۱۲۷۸ و ح۱۲۸۰، بحار الأنوار، ج۶۲، ص۳۰۰، الأمالی للطوسی، ص۳۰۴، ح۶۰۶، بحارالأنوار، ج۶۲ و ج۶۶، ص۱۹۹، ح۱، دانش نامه احادیث پزشکی؛ ۲ / ۷۲، طبّ النبیّ، ص۱۱

تغذبهر ک به:

  1. غذا
  2. آداب تغذیه
  3. تغذیه خوب
  4. غذای جوانی
  5. رمز سلامتی
  6. غذای سلامتی
  7. باقی مانده غذا
  8. غذا ارزان قیمت
  9. تداخل غذا و دارو
  10. ماهی غذای مغز
  11. بعد از غذا ممنوع!
  12. کمک به هضم غذا
  13. رژیم غذایی سالم
  14. توصیه های غذایی
  15. پایگاه سلامت ایران
  16. دانشنامه‌ی اسلامی
  17. سالم‌ترین رژیم غذایی دنیا
  18. روش‌های درست پخت غذا
  19. غذاهایی با کاربردهای جالب
  20. هضم سریع غذا با تمر هندی
  21. پرمصرف ترین ماده غذایی آشپزخانه
  22. گروه های غذایی برای تغذیه صحیح
  23. درمان تغذیه ای، جواد نصرالله زاده، ۱۳۸۲
  24. USDA-United States Department of Agriculture http://www.MyPyramid.gov

باکس شناور "همچنین ببنید"

عاقل

عاقل

شاید در فرهنگ عوام برخی از این ضرب‌المثل‌ها را درباره عقل و عاقل شنیده‌اید: ۱٫ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *