خانه / اسوه ها / بوی بهشت
یاس

بوی بهشت

یاسدر نزد پیامبر (ص) محبوب‌ترین افراد همان اهل‌بیت (ع) هستند؛ ازاین‌رو خدا در معراج با زبان امام على (ع) با پیامبرش سخن می‌گوید. از پیامبر (ص) سؤال شد، در شب معراج، خداوند با چه زبانى با شما سخن گفت؟ حضرت فرمود: با زبان [و صداى] امام على (ع) و می‌افزایند: به خداوند عرض کردم: یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی‏؟ خدایا تو با من صحبت کردى یا على؟ خداوند فرمود: من موجودى هستم نه مانند اشیا و موجودات دیگر، با مردم مقایسه نمی‌شوم. با صفات و ویژگى هاى‌اشیا توصیف نمی‌گردم. تو را از نورم و على را از نور تو آفریدم. از درون قلبت مطلع شدم، محبوب‌تر از على را نزدت نیافتم؛ پس با زبان على با تو صحبت کردم تا قلبت مطمئن شود. (محسن فیض کاشانى، تفسیر صافى، ج ۳، ص ۱۷۷؛ به نقل از موفق بن احمد خوارزمى از عبدالله بن عمر) در حقیقت امام علی (ع) همانند شجره زیتون (قصص، آیه ۳۰)، واسطه و حجاب برای وحی قرارگرفته است. (شوری، آیه ۵۱) از طرفی در میان زنان، محبوب‌ترین شخص برای پیامبر تنها فاطمه (س) است، به‌طوری‌که آن حضرت (ص) همیشه به دیدارش می‌شتافت و او را می‌بویید و می‌فرمود: «فاطمة حوراءٌ انسیة فکلّما‌اشتقتُ الی رائحة الجنّة شممت رائحة ابنتی فاطمة؛ فاطمه، حوریه‌ای در چهره انسان است. هرگاه مشتاق بوی بهشت می‌شوم، بوی فاطمه را استشمام می‌کنم.» بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴ همواره دخترش را می‌بوسید و می‌بویید. عایشه نقل می‌کند: «زمانی که فاطمه بر پیامبر وارد می‌شد، پیامبر (ص) دست او را می‌گرفت، او را می‌بوسید و در جای خود می‌نشاند.» روزی عایشه بر این کار‌اشکال گرفت که چرا این‌همه دخترت را می‌بوسی؟ پیامبر (ص) فرمود: هر زمان، فاطمه را می‌بوسم، بوی بهشت برین را از او استشمام می‌کنم. این محبت پیامبر (ص) به فاطمه (س) استثنایی بود؛ زیرا فاطمه (س) بهشت پیامبر (ص) بود و هرگاه شور و شوق بهشت در دل او پدیدار می‌شد، گلوی فاطمه را می‌بوسید: «اذا‌اشتقتُ الی الجنّة قبّلتُ نحر فاطمة.» و پارها بر دهان دخترش بوسه زد: «کان کتیرا ما یقبّلها فی فمها.» (بدين مضمون چند حديث از عامه نقل‌شده، به فضايل الخمسه ج ۳، ص ۱۲۷، مراجعه شود.) هم چنین پیامبر (ص) درباره دخترش فاطمه (س) فرمود: فاطمه بضعه منى و هى نور عینى و ثمره فوادى و روحى التى بین جنبى و هى الحوراء الانسیه؛ فاطمه پاره وجود و نور دوچشم و میوه قلب من است؛ او روح و جان من است که در میان دوپهلویم قرارگرفته است؛ او حوریه‌ای است در سیماى انسان.بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۷۲ پیامبر (ص) می فرمود: لو کان الحُسنُ شخصاً لکان فاطمة، بل هی أعظم، إنّ فاطمة ابنتی خیر أهل الأرض عنصراً وشرفاً وکرماً؛ اگر حسن و نیکویی تشخص می‌یافت همانا آن فاطمه است؛ بلکه فاطمه برتر از آن است؛ زیرا فاطمه دخترم برترین اهل زمین ازنظر عنصر و شرف و کرامت است.فرائد السمطین، ۲، ۶۸ از همین رو وقتی فرمان مباهله با نصارای نجران مطرح می‌شود و خدا می‌فرماید: هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت‌نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغ‌گویان قرار دهیم. (آل‌عمران، آیه ۶۱) در تمام روایات تفسیری است که پیامبر (ص) حسنین (ع) را به‌عنوان فرزندان خویش، فاطمه (س) را به‌عنوان «نساء» وزنان خویش و امام على (ع) را به‌عنوان نفس خویش به مباهله می‌برد؛ نه مردان وزنان دیگرش را. بنابراین وقتی پیامبر (ص) می‌فرماید: حُبّبَ الیَّ مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: النّساءُ و الطِّیبُ و جُعِلَت قرّة عَینِی فِی الصَّلاة؛ از دنیای شما ۳ چیز مورد علاقه من است: زنان، عطر و نور چشم من در نماز است. الغزّالی، احیاء علوم الدین، ج ۴، ص ۲۵۵؛ بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۴۱، روایت‌های ۸ و ۹، باب ۱۹؛ فیض کاشانی، المحجة البیضاء، ج ۳، ص ۶۸؛ کنزالعمّال، ج ۶، ص ۶۷۳ مرادش از این محبت به زنان، محبت به فاطمه (س) است که در آیه قرآن از آن به «نساء» تعبیر شده است؛ زیرا ازنظر قرآن، محبت همواره دوطرفه است: یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ؛ خدا آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند. مائده، آیه ۵۴ از همین رو محبوب فاطمه (س) نیز در وهله نخست پیامبر (ص) بود، چنانکه می‌فرماید: حُبِّبَ إلی مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوة کِتابِ‌اللهِ، وَالنَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ‌اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ‌اللهِ؛ ۳ چیز از دنیای شما محبوب من است: ۱. خواندن قرآن، ۲. نگاه کردن به چهره‌ پیامبر (ص) و ۳. انفاق درراه خدا. صحیفة ‌الزهرا، قول ۱۹؛ نهج‌الحیاة، زندگی‌نامه حضرت فاطمه (س) ص ۲۷۱؛ حدیث ۱۶۴؛ وقائع الایّام، حدیث ۲۹۵. البته درباره این حدیث باید توجه داشت، در دیگر منابع فرمایش حضرت (ص) همراه با واژه «ثلاث» نیست. (احمد بن حنبل، مسند، ج ۳، ص ۱۲۸، ۱۹۹، ۲۸۵؛ النسائی، السنن، ج ۷، ص ۶۱ و ۶۲؛ شیخ صدوق، الخصال، ج ۱، ص ۱۵۴)؛ بلکه در برخی از نقل‌های دیگر این روایت، تنها «نساء» و «طیب» همراه باهم آمده: ما احببت من عیش الدنیا الاّ الطیب و النساء (المتقی، کنزالعمال، ج ۶۰، ص ۶۷۳) در برخی روایات نیز آمده است: ما اطیب من دنیاکم الاّ الطیب و النساء. (محمد الحرّ العاملی، وسایل الشیعه، ج ۷، ص ۱۰ به نقل از: محمد بن یعقوب کلینی، فروغ الکافی، ج ۲، ص ۲) و «صلاة» در فرازی جداگانه آمده است: انّ جبرئیل قال للنبی: انّه قد حبّب الیک الصلوة فخذ منها ما شئت؛ جبرئیل به پیامبر (ص) فرمود: به‌درستی نماز برایت محبوب قرار داده‌شده پس هر چه می‌توانی به آن بچسب و از آن بهره بگیر! (احمد بن حنبل، مسند، ج ۱، ص ۲۴۵، ۲۵۵ و ۲۹۶) یا در منابع است: عن النبی (ص) قال: یا اباذر، انّ الله الی جعل قرة عینی فی الصلاة و حببّها الیّ؛ از پیامبر (ص)‌ای اباذر! به‌راستی خدا تعالی در نماز چشم‌روشنی برایم قرار داده و آن را محبوبم ساخته است. علامه طباطبایی، سنن النبی، ص ۲۶۹؛ شیخ الطوسی، الأمالی، ج ۲، ص ۱۴۱ – احسان محمد زاده

ویژه نامه:

  1. سادات
  2. فاطمیّه
  3. فاطمیّه
  4. پگاه پاکی
  5. عطر یاس
  6. یاس کبود
  7. یاس سفید
  8. سلاح اشک
  9. بهشت ویژه
  10. بیت الاحزان
  11. همتاي قرآن
  12. بانوی آزادی
  13. بانوی بانوان
  14. بانوی کرامت
  15. بانوی سربلند
  16. فریاد بی‌صدا
  17. تدارک بهشت
  18. زنان در انتظار
  19. تندیس عبادت
  20. جمادی الثانی
  21. خواهر خورشید
  22. الگوهای نیایش
  23. وامدار دامان مادر
  24. آمنه مادر خورشید
  25. خاکسپاری شبانه
  26. برترین بانوی جهان
  27. بانوي تازه مسلمان
  28. بَهْجَةُ قَلْبِ المُصْطَفی(ص)
  29. فاطمه ای که معصومه بود
  30. از فاطمه ای که معصومه بود
  31. احادیثی از حضرت زهرا(س)
  32. کتاب شناسی حضرت فاطمه(س)
  33. بزرگ ترین فضیلت حضرت فاطمه(س)
  34. حکم اهانت به حضرت فاطمه زهرا(س)
  35. قرآن در کلام حضرت فاطمه عليها السّلام

باکس شناور "همچنین ببنید"

پیام عاشورا

پیام عاشورا

تاریخ، حوادث تلخ و شیرین بی‌شماری را به یاد دارد که از درون آن، قهرمانان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *