خانه / اسوه ها / پیامبران(ع) / مَرْکَبِ الهی
مَرْکَبِ الهی

مَرْکَبِ الهی

مَرْکَبِ الهیوسیله و مَرْکَبی که در سفرهای زمینی و آسمانی از آن پیامبر (ص) کمک گرفت و به سیر و سفر  پرداخت، ویژگی‌های خاصّی داشت.  قرآن و روایات، استفاده از این مَرْکَب را برای سفرهای زمینی و آسمانی پیامبر (ص)، تأیید می‌کنند. بیش‌تر روایات به معرفی اوصاف این مَرْکَب در زمین و  آسمان‌ها پرداخته‌اند.[۱] از جمله ویژگی‌های مختلف این مَرْکَب عبارت است:

  1. «بُراق» نام این مَرْکَب است.
  2. «بُراق» ریشه اش از «بَرَق» گرفته شده است.
  3. «بُراق» در سفرهای زمینی و آسمانی بسیار تندرو است.
  4. «بُراق» در هر گامش به‌اندازه دلخواه و میدان دیدش پیش می‌رود.
  5. «بُراق» را پیامبر (ص) نخستین بار نام نهاد و ازآن‌پس در ادبیات کاربرد یافت.[۲]
  6. «بُراق» در سفری زمینی مَرْکَب سفر پیامبر (ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی بُود.
  7. «بُراق» همراه سفر آسمانی پیامبر (ص) از مسجدالاقصی  به آسمان در معراج خود بُود.[۳]
  8. «بُراق» را به علّت سرعتِ فراوانش یا سفیدی و درخشش فوق‌العاده رنگش، نام گذاری کردند.
  9. «بُراق» پیامبر (ص) را در سفر آسمانیش از مسجدالاقصی به معراج بُرد تا آیات خدا را ببیند. [۴]

مَرْکَبِ الهی

علاوه بر قرآن، روایات هم همراهی پیامبر (ص) با «بُراق» را در سفرهای زمینی و آسمانی، تأیید می‌کنند. بنا بر روایات اوصاف «بُراق» چنین است:

  1. بهترین رنگ را دارد.
  2. آنچه را می‌شنود می‌فهمد.[۵]
  3. صورتی چون صورت انسان دارد.
  4. در قیامت مَرْکَب پیامبر (ص) است.
  5. دو بال کوچک بر روی ران‌هایش دارد.
  6. از سایر چهار پایان بسیار تندروتر است.
  7. یالش پرمو و رنگ پوستش بسیار سفید است.[۶]
  8. در هر گامش به‌اندازه میدان دید خود پیش می‌رود.
  9. جثه‌اش بسیار کشیده و بزرگ‌تر از درازگوش و کوچک‌تر از استر است.
  10. در هنگام صعود به بلندی‌ها و معراج دودستش بیش‌تر از دوپایش می‌شود.
  11. در زمان فرود، دو پایش بیش‌تر از دو دستش می‌شود تا سوار همواره در حالت افقی بماند.
  12. هم‌چنین در روایات خصوصیاتی از گوش‌ها، چشم‌ها، دُم، سُم، رکاب و لگام آن‌هم آمده است.[۷]
  13. «بُراق» را جبرئیل در شب اسراء برای پیامبر (ص) آورد و مَرْکَب پس از شناختن راکب خود با مشارکت دو فرشته دیگر و بعد از حصول اطمینان به آنکه در قیامت نیز مَرْکَب پیامبر (ص) خواهد بود، سرکشی وا نهاد و رام شد.[۸]

با توجه به همین روایات که خصوصیاتی از گوش‌ها، چشم‌ها، دُم، سُم، رکاب و … آمده، مجسمه‌های سرستون‌های تخت جمشید را، با چهره انسانی، تن و دمی مانند گاو ساخته اند. «بُراق» مَرْکَب دیگر پیامبران (ع) نیز بوده است.[۹] عجّاج دریکی از رجزهایش به «««بُراق» لگام شده» حضرت ابراهیم (ع) اشاره ‌کرده است.[۱۰] «بُراق» در سفر زمینی از مکّه تا بیت المقدّس و از بیت المقدّس تا مکّه، مَرْکَب پیامبر (ص) بوده‌است. در همین روایات نقل شده پیامبر (ص) در سفر زمینیش به بیت‌المَقْدِس، از «بُراق» فرود آمد، افسار آن را به حلقه‌ای که پیامبران (ع) لگام مَرْکَب خود را بدان می‌بستند، بست. آنگاه داخل مسجد شد و از طریق «سُلَّم» یا بال جبرئیل به آسمان رفت. در این روایات آمده است: پیامبر (ص)  پس از گزاردن نماز، گردش آسمانی را به مصاحبت جبرئیل آغاز کرد. [۱۱] در میان راویان، فقط حُذیفه فرود آمدن پیامبر (ص) را در بیت المقدّس انکار کرده و ابن کثیر از انکار او، با وجود روایات فراوان، تعجب نموده است. هر چند برخی از این روایات که ویژگی‌های بالا را مطرح می‌کند از سند قابل پذیرشی برخوردار نیست، اما در برخی روایات دیگر، تنها به نام «بُراق» بسنده شده و خصوصیتی برای شکل آن بیان‌نشده است. در روایات، نام‌های مختلفی برای وسیله پیامبر(ص) در سفر معراج یادشده است؛ اما به نظر می‌رسد که این تعبیرات، همه حکایت‌گر یک واقعیت مهم و غیرعادی باشند که به خاطر تفهیم مردم، این‌گونه تشبیه شده‌اند. لذا مى ‏توان حدس زد که منظور از این بیانات، مجسّم ساختن امرى غیر جسمى و غیرمادی به‌صورت امرى مادى به نحو تمثیل و یا تمثّل برزخی است و وقوع این‌گونه تمثیلات در ظواهر کتاب و سنت امرى واضح است. بنابراین، ما یقین داریم که خدا مَرْکَب سریع‌السیرى که متناسب این سفر فضایى بوده باشد در اختیار پیامبرش قرار داده و او را از خطراتى که در این سفر وجود داشته زیرپوشش حمایت خود گرفته، اما مواردی مانند «بُراق» را نمی‌توان در قالب تکنولوژی شناخته شده بشر تفسیر و تحلیل کنیم.[۱۲]

سفر با «بُراق»: به طور يقين سفر پيامبر (ص) واقعي بوده و واقعاً از مسجدالحرام به بيت المقدس سفر کرده و از آنجا به آسمان ها رفته است نه اينكه در عالم خيال سفر كرده باشد. با توجّه به آیه اول سوره اسراء و بر اساس روایاتی در این باره و طبق آیات قرآن (نخستین آیات سوره اسراء و النجم) سیر شبانه پیامبر (ص) سوار بر «بُراق»، از مسجدالحرام مکّه تا مسجدالاقصی فلسطین را پرواز و در این خلال از کوه طور و بِیت لِحِم هم بازدید کرد و از مسجدالاقصی به آسمان رفت. دوباره در مسجدالاقصی فرود آمد. در مسیر بین مسجدالحرام در مکّه تا مسجدالاقصی در اورشلیم را در مدت‌زمان بسیار کوتاهی از مسیر هوایی پیمود. جبرئیل و میکائیل و اسرافیل به‌منظور سفر پیامبر (ص) به آسمان مَرْکَبِ آسمانی موسوم به «بُراق» را در شهر مکّه برای او آوردند، یکی مهار آن را گرفت و دیگری رکابش را و سومی جامه ایشان را در هنگام سفر مرتّب کرد، و سپس معراج آغاز شد. بنا بر ظاهر روایات احتمالاً معراج بیش از دو مرتبه و طی دفعات متعدد اتفاق افتاده که یکی از آن‌ها بسیار شاخص و معروف شده که گفته‌شده این معراج در شب هفدهم ماه رمضان سال دهم بعثت اتفاق افتاده‌است.[۱۳]

مَرْکَبِ الهی

باکس شناور "همچنین ببنید"

سلمان روزگار

سلمان روزگار

یونس بن عبدالرحمان در جمع عده‌ای از دوستان امام رضا (ع) که در منزل امام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *