خانه / آیین زندگی / بانوی شفاعت

بانوی شفاعت

شفاعت؛ به معنای خواهشگری و واسطه شدن برای کسی که مشمول غفران و رحمت الهی شود تا به‌اذن خداوند از دوزخ نجات یابد. شفاعت موهبتی است كه خدا به: پیامبران، اوصیای الهی، شهداء و مقربان درگاه خود عنایت می‌کند تا در پیشگاهش برای رسیدن به کسب مراتب بهشت و کمالات برتر، غفران و رحمت الاهی و یا آمرزش گناهان به خواهشگری بپردازند و به‌این واسطه کسی را شفاعت نمایند.۱ هرچند اصل شفاعت و اعتقاد به آن در مرحله اول برای سازندگی و تربیت افراد در دست‌یابی به کمالات برتر تأثیر بسزایی دارد و در مرحله بعدی تلاشی است برای سازندگی و تربیت افراد گناهکار، ولی شفاعت یک موضوع بی‌قیدوشرط نیست، بلکه قیود و شرایطی ازنظر نوع جرم، شفاعت شونده و شفاعت کننده دارد که تا آن شرایط تحقق پیدا نکند، شفاعتی محقق نخواهد شد. کسانی که معتقد به شفاعت هستند برای این‌که‌از یک فرصت گران‌بها موجود استفاده کرده و مشمول آن قرار گیرند، ناگزیرند که شرایط شفاعت را در رسیدن به کمالات برتر، فراهم سازند و یا افراد گناهکار، از گناهانی نظیر ظلم و شرک و … که مشمول شفاعت نمی‌شود، دوری کنند و رفتار خود را طوری تنظیم کنند که مورد عنایات شفاعت کنندگان قرار گیرند. همه‌این‌ها دلیل بر این است که شفاعت مورد عنایات آیات قرآن، یک وسیله بسیار باارزش در جهت تربیت افراد جامعه‌است.۲ در میان بانوان خاندان رسالت و طهارت، حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت معصومه (س) از شفاعت گسترده‌ای برخوردارند. در زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) می‌خوانیم: «اى فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن، به‌درستی که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.»۳ بانوی شفاعت در زیارت‌نامه‌اش به شفیعه بودنش تصریح‌شده‌است. این فراز نشان می‌دهد، این بانو شفاعت در دل تاریخ با حرکت خود اسلام را توسعه داده‌است. شفاعت حضرت معصومه (س) برای کسب مراتب بهشت حتمی است و این امر از عظمت روحی، میزان تقرب، آبرو و شأن او نزد خدا و پیامبر (ص) حکایت دارد.  بانوی شفاعت، سرچشمه خوبی های بی حدّ، از برترینِ دختران موسی بن جعفر (ع) است. ایشان بانوی شفاعت و ملکوت، نمونه‌ایی از عبودیّت و بندگی بود که بسیاری از اوقات خود را به عبادت می‌گذراند، امام رضا (ع) فرمود: … هر كس او را «بامعرفت» زیارت كند، جایگاهش بهشت برین است.۴ افرادی که به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می‌روند، گویی به زیارت امام حسین (ع) رفته‌اند اما افرادی که به زیارت حضرت معصومه (س) می‌روند بر اساس روایات، تمام امامان را زیارت کرده‌است. علما تأکید بسیاری بر زیارت حضرت معصومه (س) داشته‌اند. آیت‌الله مرعشی نجفی (ره) تمامی نمازهای خود را در حرم ایشان به‌جا می‌آورد و آیت‌الله بهجت (زه) هرروز به زیارت ایشان می‌رفت. در زیارت‌نامه تمامی ائمه (ع) انبیای دیگر به‌صورت غائب خطاب قرار می‌گیرند اما در زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) تمامی انبیا حاضر تلقی می‌شوند زیرا بر اساس روایت امام صادق (ع) حرم حضرت معصومه (س)، حرم اهل‌بیت (ع) است لذا در زیارت‌نامه‌ایشان، باقی انبیا را به‌صورت حاضر می‌شناسیم. امام صادق (ع) فرمود:«حرم ما اهل‌البیت (ع) شهر قم است.»۵ افرادی که به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می‌روند، گویی به زیارت امام حسین (ع) رفته‌اند اما افرادی که به زیارت حضرت معصومه (س) می‌روند بر اساس روایات، تمام امامان (ع) را زیارت کرده‌است.

 بانوی شفاعتر ک به:

  1. گوهر عفاف
  2. بانوی کرامت
  3. بانوی آسمانی
  4. حضرت معصومه(س)
  5. ولادت حضرت معصومه (ع)
  6. فضایل حضرت معصومه(س)
  7. حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها
  8. فاطمه معصومه(س) از دیدگاه مشاهیر

پانوشت:   

  1. مستدرك الوسایل، ج ۱۰، ص ۲۰۶.
  2. تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۲۴۶- ۲۲۳.
  3. یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ اى فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن، به‌درستی که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.
  4. یا سعد عندکم لنا قبر، قلت: جعلت فداک قبر فاطمة بنت موسى؟ قال: نعم، من زارها عارفاً بحقّها فله‌الجنّة. همراه زائران قم و جمكران، ص ۶۱، ۶۰ و بحارالانوار، ج‏۴۸، ص: ۳۱۷.. و ستد فن فیها امراه من اولادی تسمی فاطمة فمن زارها وَجَبَتْ له‌الجنة … تقبض فیها امراة من ولدی اسمها فاطمة بنت موسی و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة باجمعهم. «قاضی نورالله شوشتری، شهید سال ۱۱۰۹ ه.ق، در کتاب مجالس المؤمنین به نقل از امام صادق (ع)» حاج شیخ عبّاس قمی در بحث از دختران امام کاظم (ع) می‌نویسد: منتهی الامال، ج ۲، ص ۲۴۱ و حضرت معصومه، فاطمه دوم، ص ۱۶۶ ورای آگاهی بیشتر، نک: تفسیر نمونه، ج ۲ ، ص ۲۶۷ و ترجمه تفسیر المیزان ج۱ ، ص ۲۷۷- ۲۳۹،  جایگاه شفاعت در قیامت.
  5. «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، و آن لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، و آن لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، و آن لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ (ع)؛خداوند حرمی دارد که مکه‌است، و برای پیامبر (ص) هم حرمی است و آن مدینه‌است. و حرم امیرالمؤمنین (ع) کوفه‌است. و حرم ما اهل‌البیت شهر قم است. و به‌زودی در قم، زنی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می‌شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می‌گردد. راوی گوید: امام صادق (ع) این سخن را قبل از تولّد امام کاظم (ع) پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) بیان کرد». بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶، ح ۴۱؛ ج ۴۸، ص ۳۱۷.

باکس شناور "همچنین ببنید"

انقلاب فرهنگی

تحول فرهنگی

پس از انقلاب، دانشگاه‏ ها عرصه تاخت‌وتاز گروهک‏ های مختلف شد و روند تحصیل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *