چهارشنبه , ۲۵ مهر ۱۳۹۷
خانه / گلزار ادب / نیایش / ضیافت الهی

ضیافت الهی

ضیافتاین طرفه نگر که خود ندارم یک دل

وان گه به هزار دل تو را دارم دوست

مطلب طاعت و پیمان درست ار من مست

که به پیمانه کشی شهره شدم روز الست

من همان دم که وضو ساختم ازچشمه عشق

چارتکبیر زدم یکسره به هر چه که هست

این دهان ب‍‍ستی دهان‍‍ی باز ش‍‍د
تا خورن‍‍ده لق‍‍مه‌های راز ش‍‍د
لب فروب‍‍ند از طعام و از شراب
سوی خوان آسمانی ک‍‍ن شتاب
گر تو ای‍‍ن ان‍‍بان ز نان خالی کن‍‍ی
پر ز گوهرهای اج‍‍لالی کن‍‍ی
طفل جان از شیر شی‍‍طان باز ک‍‍ن
بعد از آن‍‍ش با مل‍‍ک انباز ک‍‍ن
چ‍‍ند خوردی چرب و شی‍‍ری‍‍ن از طعام
امتحان ک‍‍ن چ‍‍ند روزی در صیام
چ‍‍ند شب‌ها خواب را گ‍‍شت‍‍ی اسی‍‍ر
یک شب‍‍ی بی‍‍دار ش‍‍و دول‍‍ت بگی‍‍ر

مرا با پنجره ها، مرا با ازدحام کوچه های شلوغ کاری نیست. در خلوت تنهایی خویش، تمام نداشته ها را از تو پر می کنم. ای آن که داشته ها، خود را از تو وام می گیرند. خلوتی را که از تو آکنده است و از غیرتو خالی، می خواهم.

دل از کرده ها پشیمان ؛ با سری افکنده، اینک آمده ام به آستان تو ای آن که آمرزشت را هیچ چشمی ناامید نمی شود؛ بگیر دستی را که به امید کرمت دراز کرده ام ؛ بگیر دستی را که سرگردان زمینی است.

خدایا! هوایی ات شده ام؛ مرا که این گونه دیوانه باریدنم، ابری کن؛ بگذار سر بر شانه های کوه، آن قدر بگریم که هرچه کویر، بشورد و فریادهای مراجوانه زند.می دانم ضیافتی را که تو در آن میهمان باشی، خالی شدن از خویش را می خواهد؛ چرا که «دیو چو بیرون رود فرشته درآید».

و ان گاه  که ضیافت الهی گسترده می گردد. آن زمان است که همگی فرا خوانده می شویم. تا باشد که به خود آییم که عالمانه بنده باشیم و عارفانه دست به دعا برداریم و بخوانیم او  را آن گونه که برگزیدگان و مومنان درگاهش اورا می خوانند که خود واجب نموده است استجابت نیایش ها را و باشد که به برکت این ماه تقدیری نیکو در قدر این ماه بر ما رقم بخورد به حق صلوات بر محمد و آل محمد. رمضان مجالی است برای خالص شدن و نیایش به درگاه خداوند رحمان و رحیم بر آن هستیم دعا و نیایشی را که داریم وخدا پذیرای نیایش ها ی ما باشد. باشد که مورد استجابت قرار گیرد. زیرا از عواملی که سبب ارتقای ارزش و شأن روزه می‌شود، پرداختن به دعا و نیایش در ماه مبارک رمضان است. پیامبر(ص) در خطبه معروف خود که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد کردند این چنین فرمودند: «… و دعائکم فیه مستجاب». تردیدی نیست که دعا و نیایش، آدمی را از چنگال افسردگی و اضطراب روحی نجات می‌بخشد، هم چنان که باعث پیشگیری و غلبه آن دو بر فضای جان است.مهاتماگاندی، رهبر فقید هند می‌گفت: «اگر دعا و نیایش نمی‌کردم [اهل دعا نبودم] مدت‌ها پیش دیوانه می‌شدم.»کلمه دعا و مشتقاتش که حدوداً بیش از ۲۰۰ بار در آیات قرآن کریم به کار رفته است. از ریشه «دَعَوَ» و به معنی خواندن و حاجت خواستن و استمداد است و گاهی مطلق خواندن از آن منظور است.دعا در لغت به معنی صدا زدن و به یاری طلبیدن و در اصطلاح اهل شرع، گفت‌وگو کردن با حق تعالی، به نحو طلب حاجت و درخواست حل مشکلات از درگاه او و یا به نحو مناجات و یاد صفات جلال و جمال ذات اقدس اوست.الکسیس کارل، برنده جایزه نوبل، در کتاب نیایش می‌نویسد: همان طور که آدمی به آب و غذا احتیاج دارد، به دعا و نیایش نیز نیازمند است.یکی از دستاویزهایی که انسان به آن دسترسی دارد و به کمک آن می‌تواند به سعادت دنیوی و اخروی نایل شود و از «امدادهای غیبی» برخوردار گردد، «دعا» و «نیایش» است. براساس مصالح و الطاف الهی چنین مقرر شده که در مواردی بشر، از امدادهای غیبی برخوردار شود و یکی از طرق تجلی امدادهای غیبی دعا است. دعا، کلید است؛ کلید استفاده از امدادهای غیبی، اما برای اینکه انسان در این زمینه به افراط و تفریط نگراید و راه‌های فوق (توانمندی‌های جسمی، فکری و معنوی، حواس ظاهری، حس و تجربه، عقل و حکمت، دین و مکتب انبیا) را نادیده نگیرد، امدادهای غیبی و دعا به گونه‌ای مشروط در اختیار وی قرار داده شده تا گمان نکند که اگر تنها در گوشه‌ای دست به دعا بردارد، کار تمام است. خیر، استجابت دعا، شروطی دارد که بدون آنها، حاصل نمی‌شود.قرآن کریم و احادیث متواتره، مسلمین را به دعا امر نموده و نیکو بودن این عمل و اجابت دعا از سوی خدای مهربان در بین مسلمین امری ضروری تلقی می‌شود.خدای بزرگ در قرآن کریم نتیجه رویگردانی از دعا را دخول در آتش دانسته و از انسان‌ها خواسته است که به درگاهش پناه برند و از او درخواست و مسئلت داشته باشند تا بدین طریق به آرزوها و اهداف خود برسند:«و قال رَبُّکُمُ ادْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ اِنَّ الذینَ یَسْتَکْبِرونَ عَنْ عبادی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّم و آخرین.» (مؤمن/۶۰).«پروردگار شما فرموده است بخوانید مرا تا شما را اجابت کنم. همانا کسانی که از عبادت من سرکشی می‌کنند، زود باشد که به حالت ذلت و خواری به دوزخ داخل شوند.»مولای متقیان علی(ع) که فردی بسیار دعاکننده بود و به ایشان «دعّا» می‌گفتند (وَ کانَ امیرالمؤمنینَ رَجُلاً دَعّاءً) می‌فرماید:«محبوب‌ترین کارها نزد خدا در روی زمین دعاست.»بنابراین دعا از بهترین عبادت‌ها و دارای دو جنبه اصالت و مقدمیت است. بدین معنی که ذاتاً مانند نماز و روزه دارای اجر و پاداش نیک و سبب وسیله گشایش گره‌های بسته زندگی و حل مشکلات امور به الهام خداوند و یاری او و سبب برآمدن حاجات دنیا و آخرت است. پس شایسته است هر مسلمان و بلکه هر انسانی دایماً رو به سوی خدا داشته باشد و دل به اجابت دعا بندد و از رحمت اهلی مأیوس نگردد: «و از رحمت الهی مأیوس نشوید، همانا کسی جز اهل کفر از رحمت الهی مأیوس نگردد.» (یوسف/۷۸)امام هشتم(ع) فرمود: «خود را به اسلحه پیامبران مجهز کنید.» پرسیدند که اسلحه پیامبران کدام است؟ پاسخ داد: «دعا و درخواست از خدا»در حدیث آمده است: «دعا مغز عبادت است. [هشدار خدا] خداوند در قرآن به انسان دستورهای زیادی داده است و از جمله وی را به دعا و درخواست کردن از خدا امر نموده است،‌این تنها دستوری است که هشدار به همراه دارد: «انَّ الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنّم و آخرین» آنان که از دعا و عبادت من، اعراض و سرکشی کنند، با ذلت و خواری داخل دوزخ شوند.

باکس شناور "همچنین ببنید"

بدرود خداحافظ ای ماه خدا

وداع

ماه مبارك رمضان، ماه ضيافت الهي را سيد‌الساجدين‌(ع)، عيد اوليا‌ءالله مي‌داند. خداحافظی با اين ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =