خانه / آیین زندگی / ثمره عفاف
پوشش بدن

ثمره عفاف

پوشش بدن پوشش بدن و اندام، از امتیازات مهم و ویژه انسان‌ است. حجاب چه در مرد چه در زن به غیرت او وابسته است؛ یك انسان غیور نه اجازه می‌دهد كه بیگانه در حریم عفاف او راه پیدا كند و نه به خود اجازه می‌دهد وارد حریم عفاف و دیانت دیگری بشود. عفاف، حالتی درونی است که از چیرگی شهوت بر افراد جلوگیری می کند. غیرت كه یك واژه‌ی عربی است، سه عنصری را كه اخلاقی و آموزنده است در درون خود دارد؛ غیرت عبارت از این سه عنصر است: اوّل هویت ‌شناسی، دوّم غیر را به حریم هویت خود راه ندادن و سوّم وارد حریم غیر نشدن. اصولاً غیرت یعنی غیرزدایی، طرد غیر و بیگانه؛ طرد غیر و بیگانه بعد از شناخت حوزه‌ی هویت خودی است، اگر كسی خود را نشناسد و حریم خود را نداند، مسئله غیرزدایی و وارد حریم غیر نشدن برای او مطرح نیست؛ وقتی او می‌تواند غیرزدایی كند كه محدوده‌ی خود را بشناسد، پس اوّلین عنصر او هویت‌شناسی است كه « وقتی مرز خود را و حیثیت خود را شناخت، آنگاه نه وارد حریم دیگری می‌شود و نه دیگری را به حریم خود راه می‌دهد.» [۱] حجاب و عفاف به غیرت برمی‌گردد و ذات اقدس الهی انسان غیور را دوست دارد و اگر كسی ـ معاذ الله ـ غیرزدا نبود و وارد حریم غیر شد، این شخص معلوم می‌شود که مریض است. در فرهنگ دین و قرآن، طمع به حریم دیگری و به ناموس دیگری و به حرم دیگری یك نحوه بیماری است. در سوره‌ی مبارکه‌ی «احزاب» به همسران پیامبر (ص) دستور داده شد كه ﴿در هنگام سخن گفتن خیلی با صدای نازك یا با مطالب رقّت ‌بار یا عاطفه برانگیز یا حساسیت‌برانگیز و مانند آن‌که نامحرمی را بشوراند، با آن طرز سخن نگویید یا با آن كلمات حرف نزنید، اگر این كار را كردید آن نامحرم چون مریض است طمع می‌كند﴾؛ [۲] از این آیهٴ نورانی برمی‌آید كه اگر نامحرمی به یك نامحرم طمع كرد این قلبش مریض است، پس مرض همان‌طوری كه ظاهری است، باطنی هم هست.  عفاف سلامت و صحّت هست، ترك عفاف مرض قلب است و قرآن كه به‌عنوان شِفا نازل شد ﴿و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى كنيم.﴾، [۳] این بیماری را به ما معرفی كرد، بعد از تعریف این بیماری راه درمانش هم به ما گفت و معالجه كرد؛ از این راه روشن می‌شود كه اگر مرد یا زن اهل حجاب نبودند و اهل عفاف نبودند، هم بیمارند و هم بیماری را دامن می‌زنند. اگر جامعه‌ای بیمار بود، درمان چنین جامعه‌ای آسان نیست، علاج این جامعه سخت است و جامعه‌ی بیمار، فكر بیمار، سیاست بیمار، اقتصاد بیمار، اجتماع و روابط عمومی بیمار خواهد داشت. باید كوشید قلب را سالم كرد و در قرآن این‌چنین آمده است که تنها گروهی در قیامت اهل نجات‌اند كه با قلب سالم بیایند ﴿روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمی دهد، مگر کسی که دلی پــاک به سوی خدا بیاورد.﴾ [۴] اگر كسی به نامحرم طمع كرد، این شخص قلبش مریض است، در قیامت انسانی كه بیماردل است گرفتار عذاب خدا خواهد شد، تنها یك گروه نجات پیدا می‌كنند و آن‌کسانی هستند كه دارای قلب سالم می‌باشند.

۲۱ تیر روز عفاف و حجاب

منابع برای مطالعه بیشتر:

  1. حجاب
  2. ازدواج و حجاب
  3. حجاب؛ پیام عاشورا
  4. حجاب و حضرت زهرا (س)
  5. حکایت حجاب بانوي تازه مسلمان ژاپني
  6. بی حجابی؛ نمایی از کشف حجاب رضاخان

ادامه…

باکس شناور "همچنین ببنید"

وحدت در هدف

وحدت در هدف

در بین وحدت‌های فکری وحدت دو قشر متفکر جامعه حوزه و دانشگاه از جایگاه ویژه‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *