یکشنبه , ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خانه / سرای دانش / ۳ پرنده غول پيكر
پرنده غول پيكر

۳ پرنده غول پيكر

پرنده غول پيكرتکنولوژی های دیجیتالی و فناوری های الکترونیکی مدّت زمانی است که در هواپیماهای مسافربری نفوذ کرده و این تجهیزات مهمّ و حیاتی را به یک کامپیوتر پرنده مبدّل کرده است. بسیاری از علاقمندان به فناوری پی گیر اخبار این هواپیماها بوده و از آن ها لذّت می برند. در معرفی دو هواپیمای مسافربری فوق مدرن جهان از هواپیماهای بوئینگ ابتدا باید دانست: بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از دو هواپیمای مسافربری فوق مدرن جهان رونمایی کرد. این هواپیماها، سریع فروش ترین هواپیمای مسافربری تاریخ هستند که سفارش خرید آن دو بیش از ۸۰۰فروند است. پیش از این انتظار می‌رفت که هواپیماها در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شوند امّا برنامه ورود به خدمت آن ها با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، ولی بعد از آن نیز بار دیگر تحویل آن را به تاخیر انداخت و به ۲۰۱۱موکول کرد. در حال حاضر شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۵ سفارش از این هواپیما بزرگترین مشتری آن است. بیشتر سفارش‌های ۷۸۷ از سمت شمال شرق آسیا ثبت شده. بویینگ قصد دارد در آینده مدل ۷۸۷-۱۰ را نیز وارد بازار کند که از طول بیش تری نسبت به دیگر مدل‌های ۷۸۷ برخوردار است. هم چنین باید منتظر مدل باری آن(کارگو) نیز بود. قیمت نهایی بوئینگ ۷۸۷ از نمونه های رقیب مقداری کمتر است و مدل بالا ترین نوع بوئینگ ۷۸۷ یعنی سری ۹، با قیمت: ۲۴۵میلیون دلار فروخته می شود. شهرت این هواپیماها به حالت پرواز عمودی از باند بر می گردد. این قابلیت به دلیل طراحی موتورهای قدرتمند و طراحی مدرن آن ها امکان پذیر است. هواپیماهای:

  1. ایرباس A350
  2. ایرباس A380
  3. هواپیمای بوئینگ ۷۸۷

را می توان مدرن ترین هواپیماهای مسافربری جهان و پیشرفته ترین هواپیماهای مسافربری دنیا را دانست.

پرنده غول پيكر

  1. ایرباس A350: هواپیمای A350 تولید کمپانی چند ملیتی/فرانسوی ایرباس است. عدّه ایی لقب کامپیوتر پرنده را به این هواپیمای پهن پیکر داده اند.A350 یک نمونه دو موتوره است در ژوئن سال ۲۰۱۳ اولین پرواز خود را در فرودگاه بلانیاک فرانسه انجام داد. شرکت ایرباس مدعی است که مصرف سوخت این هواپیما و هزینه‌های عملیاتی آن به مراتب کمتر از بوئینگ ۷۸۷ خواهد بود.تا به حال بزرگترین و اولین مشتری این هواپیما،شرکت هواپیمایی قطر بوده است.A350 در سه مدل ۸۰۰،۹۰۰ و ۱۰۰۰ تولید شده است.این هواپیما به عنوان یک نمونه دوربرد شناخته می شود و طور میانگین قادر به پیمایش ۱۴ هزار کیلومتر است.حداکثر سرعت موثر این هواپیما برابر با ۹۰۳ کیلومتر بر ساعت است. در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۴ شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین هواپیمای A350 را در فروگاه بین‌المللی حمد در دوحه تحویل گرفت تا اولین شرکت مالک و استفاده کننده این هواپیما باشد.سیستم داخلی مسافران بسیار مدرن و آرمش بخش است.هر مسافر دارای یک سیستم مجزا برای نمایش فیلم،پخش موسیقی و انجام بازی های کامپیوتری است.علاوه بر آن یک سامانه داخلی اینترنت را در اختیار مسافران قرار می دهد.هزینه هر فروند از A350 نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار است.دماغه و بالچه عقبی این هواپیما برای اولین بار در جهان از طراحی نو بهره می برد.و اما اولین خلبان رسمی این هواپیمای فوق مدرن که مایه افتخار ایرانیان عزیز شده است.کاپیتان وازریک ساهاکیان که سال ها قبل از مسئولان هواپیمایی ایران ایر محسوب می شد، پس از آن که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین هواپیمای A350 XWB را در فروگاه بین ‌المللی حمد در دوحه تحویل گرفت تا اولین شرکت مالک و استفاده کننده این هواپیما در دنیا باشد، به همراه کمک خود کاپیتان ایوانف، مسئولیت انتقال مسافران را با مدرن ترین هواپیمای فعلی مسافربری در جهان بر عهده گرفته است.پرنده غول پيكر
  2. ایرباسA380: هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر(Airbus A380)، ۴موتوره و ۲طبقه است، که توسط شرکت ایرباس طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما هم‌اکنون بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید. ساخت ایرباس A380 از ۱۹۹۶با پروژه‌ای به‌نام A3xx آغاز گردید و از ۱۹۹۸با نام کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷آوریل ۲۰۰۵به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و ۲سال پس از آن در ۲۵اکتبر ۲۰۰۷نخستین پرواز بازرگانی آن، از سنگاپور به مقصد سیدنی، برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. ایرباس A380 توانایی جا به جایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳نفر نیز، قابل گسترش می‌باشد. علی‌رغم ابعاد عظیم این هواپیما، A380براساس ابعاد عرف و استوانه‌ای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ساخته شده و بدنهٔ آن، تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهن‌تر است. در نمای ظاهری، A380دارای بال‌هایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شده‌اند(Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آن ها پیش‌بینی شده‌است. قسمت ارابهٔ فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است، که نحوهٔ جاگذاری آنها، مشابه چرخ‌های بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۷۷ می‌باشد. این نوع طراحی در قسمت ارابهٔ فرود، با اغلب باندهای فرود در فرودگاه‌های بزرگ، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بال‌های هواپیما، این نیاز را در اغلب فرودگاه‌های بزرگ پدید می‌آورد، که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا ۲هواپیمای A380 در کنار یکدیگر، بتوانند عبور نمایند. در ۲۰۰۵غول پيكرترين پرنده مسافري جهان يعني ايرباس ۳۸۰ ساخته شد. مدل اوليه اين پرنده مي تواند تا ۵۵۵مسافر را حمل كند.اما پيش بيني شده تا مدل‌هاي بعدي بتوانند بيش از ۸۰۰مسافر را جابجا كنند.وزن پرنده در مدل اوليه كه ۸۰۰-A380نام دارد ۵۷۷تن بوده و حداكثر سرعت آن ۱۰۲۰كيلومتر بر ساعت مي باشد.برد اين پرنده نيز ۱۵۷۰۰ كيلومتر است. اين غول آهني ۲۴ متر ارتفاع دارد و طول آن ۷۲ متر مي باشد.بوئینگ 787
  3. هواپیمای بوئینگ ۷۸۷: ۷۸۷ یک هواپیمای پهن پیکر و ۲موتوره است که در کلاس نمونه های دور پرواز قرار دارد. این هواپیما تولید کمپانی بوئینگ ایالات متحده است. تعداد مسافران قابل حمل توسط این هواپیما، بسته به تعداد و نوع صندلی‌ها، ۲۱۰ تا ۳۳۰نفر است. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین بوئینگی است که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن به‌کار رفته‌است. در ۲۸ژانويهٔ ۲۰۰۵(میلادی)، نام طرح توسعهٔ هواپیمای ۷ئی۷(۷E7) به ۷۸۷تغییر یافت. پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود، هم چنین سطح بدنه این هواپیما که انحنای بالایی دارد گویای این واقعیت است. در ۲۶آوریل ۲۰۰۵و یک سال پس از آغاز برنامهٔ ۷۸۷ آخرین طراحی‌های بدنهٔ این هواپیما به اتمام رسید،هواپیمایی با بینی پست و دُم معمولی.

 جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایران

۱۲تیر ۱۳۶۷ سال روز جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایران

دوازدهم تير هر سال، يادآور حادثه‌اي تلخ و دل خراش است؛ حادثه‌اي كه هيچ‌گاه از ذهن‌ها زدوده نمي‌شود و همواره داغ آن تازه مي‌ماند. در ۱۲تير ۱۳۶۷، يك فروند هواپيماي مسافربري ايران به شمارۀ پرواز ۶۵۵، بندرعباس را به مقصد دبي ترك كرد. اين هواپيماي ايرباس، در قالب پرواز معمولي و برنامه‌ريزي شدۀ خود، اقدام به پرواز كرد و هنوز به ارتفاع لازم براي حركت خود نرسيده بود كه ناگهان فاجعه‌اي رخ داد. پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲تیر ۱۳۶۷(۳ ژوئیه ۱۹۸۸میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰سرنشین(۴۶مسافر غیر ایرانی و ۶۶کودک) شهید شدند.[۱][۲] این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.[۳] هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا یافت. در زمان وقوع این حادثه، رئیس جمهوران ایران و آمریکا به ترتیب، آیت‌الله خامنه‌ای و آقای رونالد ریگان بودند. هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) در پروازهای جمعه خود در مسیر تهران به دوبی از شماره پرواز ۶۵۵ استفاده می‌کند.[۴] پس از سقوط اين هواپيما و شهادت مسافران آن كه افراد غير نظامي بودند، مقامات امريكايي سعي كردند، اين جنايت نابخشودني را توجيه كنند. آنان دلايل ضد و نقيضي آوردند، تا اين گونه وانمود كنند كه اين اقدام خصمانه، اشتباهي بيش نبوده است؛ اما هيچ كدام از نهادهاي بين المللي نمي‌توانستند، اين امر را بپذيرند؛ چه رسد به مردم ايران؛ زيرا ناو جنگي ونيسنس به پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي راداري و رايانه‌اي مجهز بود و نوع هواپيماي در حال پرواز هم براي آن ناو پيشرفته، مشخص بود بنابراين نمي‌توانست امري اشتباهي تلقي شود. البته دولت مردان امريكايي، چندي پس از ماجرا، با كمال گستاخي، نشان دادند كه اين جنايت، عمدي بوده است. مقامات امريكايي، آشكارا به فرمانده اين ناو “ويل راجرز” مدال شجاعت دادند و بدين گونه، به طور رسمي از اين فرمانده مطيع، حمايت كردند. اين عمل آنان، اهانتي عليه مردم ايران محسوب مي‌شود. آري آنان به جاي عذرخواهي، بر عملكرد خود پاي مي‌فشردند و نشانه‌اي از شرمساري در رفتار آنان ديده نمي‌شد.[۵]

پرنده غول پيكرپانویس:

  1. Nancy J. Cook,”Stories of Modern Technology Failures and Cognitive Engineering Successes”,CRC Press, 2007, PP77.
  2. حسن عبداله زاده. روزنامه ایران. http://iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/20379.
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_disasters_by_death_toll#Aviation
  4. https://flightaware.com/live/flight/IRA655
  5. علي حائري و همكاران، روزشمار شمسي، ص ۱۲۰، مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، اول، ۱۳۸۲ش و علي اكبر ولايتي، تاريخ سياسي جنگ تحميلي، ص ۲۷۴ و همشهري آنلاين، ۱۱/۴/۸۶٫

منابع:

  1. پژوهه
  2. عصر ایران
  3. ویکی پدیا
  4. شرکت افزار
  5. سایت جامع دفاع مقدّس(ساجد)  بررسی جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایران

باکس شناور "همچنین ببنید"

دریا

دریا

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد آن چه خود داشت، زبیگانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =