خانه / مناسبت ها / شمسی / روزهای گرم

روزهای گرم

برای شروع روزهای گرم آماده‌اید؟

هرچه بیش تر به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، موج گرما بیشتر بر روی سیستم بدنی و روانی ما اثر می‌گذارد. اوایل ورود به ماه‌های گرما، با سختی‌هایی برای افراد همراه است، چراکه بدن افراد با موج جدید تغییرات آب و هوایی روبرو می‌گردد و مدت زمانی طول می‌کشد تا به آن عادت کند.گرمای هوا بر روی کودکان، ورزش کاران، افرادی که در فضای باز کار می‌کنند و سالمندان بیشتر اثر می‌گذارد و این افراد باید بیش از دیگران مراقب خود باشند. همچنین افراد چاق بیشتر در معرض گرمازدگی و انواع تاثیرات گرما خواهند بود، چرا که بدن این افراد گرما را بیش از دیگران در خود باقی نگه خواهد داشت. هرچند بارزترین عارضه گرما بی‌حالی و سستی است، اما هوای گرم بیش از این‌ها می‌تواند بدن انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. کرامپ گرمایی یکی از انواع خفیف بیماری‌های ناشی از گرما و به معنای گرفتگی عضلات بر اثر گرما است. علاوه بر آن می‌توان به افسردگی، عارضه‌های قلبی، سردردهای میگرنی و مشکلات کلیوی ناشی از هوای گرم اشاره کرد.پیش از شروع فصل گرم و شدت گرفتن موج گرمی هوا، بهتر است به جای نگرانی و فرار از آن، بدن خود را با آن تطبیق دهیم تا راحت‌تر از ماه‌های گرم عبور کنیم. چرا که بدن انسان با انجام اقداماتی صحیح می‌تواند تا حد زیادی با شرایط جوی هماهنگ گردد. توصیه‌های زیر می‌تواند ما را در روزهایی که به سمت گرما پیش می‌روند کمک کند؛

برای شروع روزهای گرم آماده‌اید؟

  • – اولین توصیه که همه افراد نیز با آن آشنایی دارند، نوشیدن آب است. خوردن حداقل هشت لیوان آب در روز واکنش‌های منفی بدن شما را در برابر گرما کاهش می‌دهد. البته نوشیدن این مقدار از آب باید در افرادی که بیشتر در معرض گرما قرار دارند، افزایش پیدا کند. بنابراین همیشه یک بطری آب همراه خودتان داشته باشید.
  • – خوردن یک لیوان آب خنک (البته نه آب خیلی تگری و سرد) در ابتدای صبح به کاهش دمای بدن شما در گرما کمک می‌کند.
  • – برعکس تصور بسیاری از افراد، نباید در فصل گرم آب بسیار خنک و سردنوشید؛ این کار نه تنها بدن شما را خنک نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که شما بیشتر عرق کرده و در نتیجه آب بیشتری از دست بدهید. دلیل این امر در مکانیسمی است که بدن دارد؛ هرگاه آب سردی می‌نوشید، بدن آن را با دمای خود هماهنگ و آن را گرم می‌کند که در نتیجه منجر می‌شود که تعریق زیاد شود.

برای شروع روزهای گرم آماده‌اید؟

  • – از راه‌های عادت به هوای گرم، افزایش فعالیت یا ورزش در ابتدای فصل گرماست. انجام فعالیت شدیدتر مدت ۱۰الی۱۴روز بدن شما را با گرما بیش تر هماهنگ می‌کند. البته دقّت کنید که در روزهای ابتدایی انجام این راه‌حلّ نباید فعالیت‌های خیلی شدید را به کار ببندید.
  • – در فصل گرما نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل را کاهش دهید، چرا که باعث می‌شوند که مایعات بدن شما زودتر دفع شوند.
  • – پوشیدن لباس‌های روشن و نخی، به این علت که گرمای بسیار کمتری را جذب می‌کند، در ایام گرما توصیه می‌شود.
  • – سعی کنید که در ماه‌های گرم سال از ساعت ۱۰ صبح الی ۴ بعدازظهر در فضاهای بسته و یا در سایه باشید. چرا که در این ساعت‌ها تشعشع اشعه ماوراء بنفش بسیار بیشتر است و در نتیجه به شما آسیب خواهد رساند.

برای شروع روزهای گرم آماده‌اید؟

  • – در ابتدای شروع فصل گرما، حجامت کنید. حجامت باعث خنک نگه داشتن بدن خواهد شد.
  • – مصرف پروتئین‌ها را در فصل گرما کاهش دهید. این ماده غذایی گرمای بیشتری دارد. در نتیجه سعی کنید موادی مانند گوشت قرمز را کمتر مصرف کنید و به‌جای این از گوشت‌های سفید تغذیه کنید.
  • – در فصل گرم، باید خوردن داروهایی مانند آمفتامین، آنتی‌هیستامین، داروهای ضدافسردگی و دیگر داروهایی که بر روی علائم حیاتی شما اثر گذار هستند را کاهش دهید، خوردن این داروها در فصل گرما و به دلیل تاثیر هوای گرم بر روی انسان می‌تواند خطرناک باشد.    
  • – این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را بخورید تا خنک‌تر بمانید: آبمیوه‌های مختلف، دوغ، شربت، نوشابه، نوشیدنی بدون الکل، عناب، عرق کاسنی، سبزیجات، میوه‌های تابستانی (مانند طالب، زردآلو و…)، گلاب، عرق کاشنی، خاکشیر و شربت آبلیمو.
  • – این خوراکی‌ها را نخورید تا خنک‌تر بمانید: چیپس‌ها، سوسیس و کالباس، گوشت قرمز، مواد شور و… .

برای شروع روزهای گرم آماده‌اید؟

  • – خوردن آب هویج می‌تواند شما را در برابر آسیب‌های گرما محافظت کند.
  • – در گرما از پوشیدن کفش‌های گرم امتناع کنید تا رطوبتی که در این کفش‌ها ایجاد می‌شود منجر به بالارفتن دمای بدن نگردد.

نوشیدنی های مناسب برای روزهای گرم

کم آبی بدن از مهمترین مشکلات فصل گرماست که می تواند منجر به عوارض جدی از جمله اختلال در عملکرد کلیه و کبد شود. نوشیدن هشت لیوان آب در روز نکته ای است که بارها شنیده ایم. محققان انگلیسی تحقیقاتی با عنوان ‘شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی ها’ انجام داده اند که در آن به نوشیدنی هایی که در بدن برای مدت طولانی باقی می مانند و برای آبرسانی در تابستان مفید هستند، اشاره شده است.این مطالعه استفاده از نوشیدنی های ذکر شده در فهرست را موثرترین روش آبرسانی ذکر کرده است. آبرسانی به ویژه برای افرادی که مدت زمان زیادی را در طول روز خاج از منزل سپری می کنند و افرادی که به فعالیت های ورزشی مشغولند، ضروری می داند.شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی ها به این صورت اندازه گیری شد که از ۷۲ مرد ۲۰ تا ۳۰ ساله خواسته شد از نوشیدنی مورد نظر بنوشند، سپس میزان نوشیدنی باقیمانده پس از گذشت دو ساعت در بدن آنان اندازه گیری شد.اولین نوشیدنی آب بود، از داوطلبان خواسته شد یک لیتر آب بنوشند، پس از دو ساعت مشاهده شد که هنوز مقدار زیادی آب در بدن داوطلبان باقی مانده است (از طریق ادرار دفع نشده است). بنابراین به آب شاخص ۱٫۰ داده شد. مایعات دیگر نیز به همین ترتیب شاخص های متفاوتی دریافت کردند و این شاخص با شاخص آب مقایسه شد. شاخص بالاتر از ۱ به این معناست که مایع مورد نظر نسبت به آب مدت زمان بیشتری در بدن باقی می ماند و شاخص کمتر از ۱ یعنی دفع مایع سریعتر از آب صورت می گیرد. این مطالعه نشان می دهد شیر کامل، شیر بدون چربی و آبمیوه های طبیعی شاخصی بالاتر از آب دارند و مدت زمان بیشتری در بدن باقی می مانند؛ بنابراین گزینه های ایده آلی برای روزهای گرم تابستان هستند. شاخص شیر حدود ۱٫۵ و شاخص آبمیوه طبیعی حدود ۱٫۱ ارزیابی شده است. محققان مصرف آب، شیر و آبمیوه های طبیعی را در روزهای گرم تابستان، به ویژه برای جبران کم آب ناشی از اسهال توصیه می کنند. شاخص نوشیدنی های حاوی کافئین متعادل مانند چای، در حدود آب ارزیابی شده است. البته کافئین سبب افزایش ادرار می شود؛ بنابراین در صورتی که قرار است برای مدت طولانی خارج از منزل باشید، نوشیدن شیر به جای کافئین توصیه می شود. محققان استفاده از آب و نوشیدنی هایی با شاخص بالا را در روزهای گرم توصیه می کنند؛ چراکه کم آب ناشی از گرما یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در تابستان است. در این مطالعه آمده است یکی از مهمترین نشانه های کم آبی بدن، سردرد و تیره شدن رنگ ادرار است.

کارهایی که نباید در گرمای شدید انجام دهیم

همه می دانیم که در زیر پرتوهای گرم خورشید باید مایعات فراوان نوشید، و از ورزش درچنین هوایی اجتناب کرد. اما در کنار این مسائل باید از برخی کارها بر حذر بود که ممکن است مواردی از آنها، عجیب به نظر بیاید.از نوشیدن آب یخ پرهیز کنید، زیرا دمای این آب با دمای بدن شما اختلاف بسیاری دارد. دمای این آب به مراتب سردتر از دمای بدن شماست و ممکن است باعث گرفتگی عضلات شود.در هوای گرم، پنکه بی فایده است و اگر دمای هوا از دمای بدن شما بیشتر باشد، استفاده از پنکه فقط باعث گرمای بیشتر می شود. بهترین راه حل در چنین وضعیتی استفاده از کولر است.از نوشیدنی های انرژی زا و پر از قند بپرهیزید. این نوع نوشیدنیها فقط برای بعد از تمرینات ورزشی مناسب هستند اما آخرین چیزی هستند که در هوای گرم کاربرد دارند. این نوع نوشیدنی ها به دلیل داشتن قند و کافئین، باعث عطش بیشتر می شوند.از غذاهای با پروتئین بالا هم بپرهیزید البته نمی توان این نوع مواد غذایی را به طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد بلکه باید مقدار مصرف آن را کم کرد. زیرا هضم این نوع غذاها، انرژی بسیار بیشتری می طلبد.بنابراین مصرف میوه و سبزیجات در هوای گرم، بهترین گزینه است.

منابع:
  1. فرارو
  2. به گزارش ایرنا،نیویورک‌تایمز گزارشی درباره بهترین نوشیدنی‌های مناسب این فصل منتشر کرده است.

باکس شناور "همچنین ببنید"

سلام تابستان

سلام تابستان

سلام تابستان !فصلِ خوبِ خاطره انگیزِ من ؛نفسِ گرمِ تو را دوست دارم ،بویِ فراغت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *