خانه / سرای دانش / تاریخی / دین آرایی
دین آرایی

دین آرایی

دین آرایی

سیزده ویژگی و صفت برجسته و والای سیزدهمین معصوم، حضرت عسکری که ایشان به آن‌ها معرفی‌شده‌اند:

  1. فرزند امام هادی (ع) است.
  2. پدر حجت خدا امام زمان (عج) است.
  3. کنیه امام یازدهم، أبومحمد است. [۱]
  4. لقب آن حضرت خالص؛ پاک از هر آلایش است. [۲]
  5. ایشان ‌هادی نماد هدایت و نشانه راه‌یابی و حرکت در صراط مستقیم برای عالمیان است. [۳]
  6. به خاطر اقامت یک منطقه خاصّ نظامی لقب دیگر آن حضرت «عسکری» است. [۴]
  7. ایشان زکی: شریف‌ترین و پاک‌نهادترین انسان‌ها در روزگار خود بودند. [۵]
  8. خداوند ایشان را با فضائل و اجابت دعا، ویژه و خاص خود گردانیده بود. [۶]
  9. ایشان صامت و جز به یاد خدا، تعلیم و حکمت گویی، لب نمی‌گشودند. [۷]
  10. مانند سراجی نورانی مردم را در تیرگی‌ها به صلاح و تقوا راهنمایی می‌کردند. [۸]
  11. پرهیزگارترین انسان زمان خود، پاسدار احکام دین و متکی به پروردگارشان بودند. [۹]
  12. به‌مانند امام جواد (ع) به ابن الرضا شهرت داشت. [۱۰] بخشنده‌ترین مردم نسبت به تهیدستان بود و اموالشان را درراه حل اختلافات میان مسلمین صرف می‌کردند. [۱۱] معتمد عباسی ایشان را  [۱۲] در هشتم ربیع‌الاول به شهادت رساند. [۱۳]
  13. به پیروان خود وصیت فرمود: «شمارا به تقوا و پارسایى، کوشش درراه خدا و راست‌گویی توصیه می‌کنم. به امانت‌دارى از هرکسی که بوده باشد، خوب و یا بد، وفادار باشید. به طول دادن سجده‌ها و خوش همسایگى سفارش می‌کنم که محمد (ص) بدین روش آمده. در قبیله‌هاى اهل سنّت نماز بخوانید و بر سر جنازه آنان حضور یابید. بیمارهایشان را عیادت و حقوقشان را ادا کنید؛ زیرا هر کس از شما که در دیانت خود پارسایى پیشه کرد و راست گفت و امانت‌دار بود و با مردم خوش‌رفتارى کرد و گفتند: «این فرد یک شیعه است» من از این امر، شادمان می‌شوم. از خدا بپرهیزید و زینتى باشید براى ما و نه مایه زشتى و ننگ. هرگونه دوستى را براى ما جلب کنید و هر زشتى را از ما بگردانید؛ چون هر خوبى که درباره ما گفته شود، ما شایسته آنیم و هر بدى که درباره ما گفته شود، ما چنان نیستیم. ما را در کتاب خدا، حقى است ثابت و قرابتى که با رسول خدا (ص) داریم و خداوند، ما را پاک شمرده و احدى مدعى این (کرامت) نیست، مگر دروغ‌گو. خدا و مرگ را بسیار یاد آرید و قرآن بخوانید و بر پیامبر (ص) بسیار درود فرستید که درود بر رسول خدا (ص) ده حسنه دارد. آنچه را به شما توصیه کردم، خوب به خاطر بسپارید. شمارا به خدا می‌سپارم و بر شما درود می‌فرستم». [۱۴]

پانویس:

  1. حضرت ابومحمد حسن بن علی عسکری علیهماالسّلام (۲۳۲ – ۲۶۰ ه.ق) فرزند امام هادی علیه‌السلام و پدر حجت خدا امام زمان عجل الله فرجه الشریف می‌باشند. کنیه حضرت را امام هادی (ع) بر ایشان نهاد که اشاره به این دارد که فرزند آن حضرت امام منتظر است که روایات ائمه پیشین ایشان را همنام پیامبر معرفی نموده بودند. اخبار الدول، ص ۱۱۷. بحرالانساب، ص ۲. تحفۀالانام، ص ۸۶ و النجوم الزاهرة، ج ۳، ص ۳۲
  2. اخبار الدول، ص ۱۱۷ و بحرالانساب، ص ۲
  3. بحرالانساب، ص ۲
  4. سامرا یک منطقه نظامی به شمار می‌رفت و امام را به خاطر اقامت در آنجا (محله‌ای ازآنجا) «عسکری» لقب دادند. لازم به ذکر است همان‌طور که مورخان تصریح کرده‌اند اگر درجایی لقب «عسکری» به‌تنهایی بکار رود مراد امام حسن عسکری است نه پدرشان. بحرالانساب، ص ۲
  5. جان‌ودل خود را پاک‌کرده درراه اعمال نیک پرورش داده بودند. تحفۀالانام، ص ۸۷. بحار، ج ۵۰، ص ۲۳۶ و در اخبارالدول و کتب دیگر، الخالص آمده است.
  6. تحفۀالانام، ص ۸
  7. تحفۀالانام، ص ۸
  8. جوهرة الکلام، ص ۱
  9. سفینۀالبحار، ج ۱، ص ۲۵۹
  10. مناقب ابن شهرآشوب، ج ۴، ص ۴۲۱؛ بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۳۶؛ نورالابصار، ص ۱۶۶
  11. کشف الغمه، ج ۳، ص ۲
  12. مطابق با نقل شیخ صدوق آن حضرت را معتمد عباسی با خوراندن سم به ایشان به شهادت رساند. شیخ صدوق، الإعتقادات، ج ۱، ص ۹۹
  13. منابع تاریخ شهادت آن حضرت را هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ هجری گفته‌اند ازآنجاکه امام یک چهره کاملاً شناخته‌شده در سامرا بود، هنگام رحلتش هاله‌اى از غم و بهت‌زدگى فضاى سامرا را فراگرفت. موسوعة الإمام العسکري علیه‌السلام، ج ۱، ص ۱۳۴ و ۱۳۵
  14. اُوصيكُم بِتَقوَى اللَّهِ وَ الوَرَعِ فِي دينِكُم وَ الِاجتِهادِ لِلَّهِ وَ صِدقِ الحَديثِ وَ اَداءِ الاَمانَةِ اِلَى مَنِ ائتَمَنَكُم مِن بَرٍّ اَو فاجِرٍ وَ طولِ السُّجودِ وَ حُسنِ الجِوارِ فَبِهَذا جاءَ مُحَمَّدٌ (ص)‏ صَلُّوا فِي عَشائِرِهِم وَ اشهَدوا جَنائِزَهُم وَ عودوا مَرضاهُم وَ اَدّوا حُقوقَهُم فَاِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم اِذا وَرِعَ فِي دينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَديثِهِ وَ اَدَّى الاَمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ هَذا شيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ شمارا توصيه می‌كنم به پرواى از خدا، پارسایى در دين، كوشش درراه خدا، راست‌گویی، اداى امانت به نيك و بد، طول سجده، خوش همسايگى كه این‌ها برنامه پيامبر (ص) است، به فاميل‌هایتان محبت و احسان كنيد، جنازه‌هایشان را تشييع كنيد، از بيمارانشان عيادت كنيد، حقوقشان را بپردازيد. كه چون يكى از شما در دين پارسا و در سخن راست‌گو، امانت‌دار و خوش‌اخلاق باشد، گويند اين شیعه‌مذهب است و من خرسند شوم. اتَّقُوا اللَّهَ وَ كونوا زَيناً وَ لا تَكونوا شَيناً جُرُّوا اِلَينا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادفَعوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ فَاِنَّهُ ما قيلَ فينَا مِن حُسنٍ فَنَحنُ اَهلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِن سوءٍ فَما نَحنُ كَذَلِكَ؛ از خدا پروا كنيد و زينت ما باشيد، ننگ ما نباشيد، محبت‌ها را به‌سوى ما جلب كنيد، زشتي‌ها را از ما دفع نمایيد، كه هرگونه خوبى به ما نسبت دهند ما اهلش هستيم و هر عيبى به ما اسناد دهند ما از آن به دوریم.‏ لَنا حَقٌّ فِي كِتابِ اللَّهِ وَ قَرابَةٌ مِن رَسولِ اللَّهِ وَ تَطهيرٌ مِنَ اللَّهِ لا يَدَّعيهِ اَحَدٌ غَيرُنا اِلّا كَذّابٌ؛ ما را در كتاب خدا حقى است و با پيغمبر نسبتى و از جانب خدا طهارتى، غير از ما هیچ‌کس دعوى اين مقام نكند جز دروغ‌گوی. ‏أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ (ص) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامِ؛ زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیامبر (ص) صلوات بفرستید؛ زیرا صلوات بر پیامبر (ص) ۱۰ حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شمارا به خدا می‌سپارم و سلام بر شما. الکافی، کلینی، محمد بن یعقوب، ناشر: دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۴۰۷، ج۱، ص۴۷، تحف العقول‏، ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، ناشر: جامعه مدرسین، قم، ۱۴۰۴، ص۴۸۸، حیاة الامام الحسن العسکری، ص ۹۲-۹۳ و ر.ک: فرهنگ کوثر، ش ۶۰، ص ۷۹ ـ ۹۵ و ۱۰۸ ـ ۱۱۶، ش ۷۱، ص ۱۰۴ ـ ۱۰۹.

منابع:

  1. اصول کافی
  2. مفاتیح الجنان
  3. حكومت جهانی
  4. إرشاد شیخ مفید
  5. عسگـــری یا عسکـــری؟
  6. ارزش معرفت و تفکر از نگاه امام حسن عسکری(ع)
  7. فرهنگ کوثر، ش ۶۰، ص ۷۹ ـ ۹۵ و ۱۰۸ ـ ۱۱۶، ش ۷۱، ص ۱۰۴ ـ ۱۰۹.

باکس شناور "همچنین ببنید"

وحدت در هدف

وحدت در هدف

در بین وحدت‌های فکری وحدت دو قشر متفکر جامعه حوزه و دانشگاه از جایگاه ویژه‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *