خانه / سلامت / بهداشت جان / زمانی برای شادی
زمانی برای شادی

زمانی برای شادی

زمانی برای شادیانتظار ظهور حجّة (عج) و تحقق وعده الهی بر حاكمیت صالحان و تشكیل دولت اهل‌بیت (ع) وظیفه هر مسلمان است؛ اما آیا می‌دانید؛ پاداش انتظار چیست و چه ثمری برای منتظران دارد؟ امام صادق (ص) دراین‌باره فرمود: برای ما دولتی است كه هر زمان خدا بخواهد، آن را محقق می‌سازد. هر كس دوست ‌دارد از یاران حضرت (عج) باشد باید منتظر باشد و در این حال که منتظر است به پرهیزكاری رفتار نماید. چنان چه بمیرد و پس از مردنش حضرت (عج) بیاید، پاداش او هم چون پاداش كسی است كه حضرت (عج) را درك كرده، پس كوشش كنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما این پاداش. ای گروه مشمول رحمت‏ خداوند! آیا شمارا خبر ندهم به آنچه خدای صاحب عزّت و جلال، هیچ عملی را كه جز به آن عمل، از بندگان نمی‌پذیرد؟ گفتم: بله. فرمود: گواهی دادن به این‌که هیچ شایسته پرستشی جز خدا نیست و این‌که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و اقرار كردن به آنچه خدا به آن امر فرموده و ولایت ما امامان و پرهیزكاری و مجاهدت و انتظار حجّة (عج). (۱)

۹ ربیع‌الاول: این روز نه‌تنها نخستین روز امامت حضرت حجّة (عج)، بلكه آغاز دوره‌ای حیاتی در تاریخ به شمار می‌آید. رخدادهای پس از شهادت امام عسكری (ع) چنین است: روز جمعه، ۸ ربیع‌الاول ۲۶۰ ه.ق، امام عسكری (ع) پس از نماز صبح، براثر زهری كه معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام عسكری (ع) افزون بر این‌که مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادت، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه‌های بسیاری برای پیروان فرستادند. با خبر شهادت امام (ع) مردم عزاداری كردند. سامرا به صحرای قیامت تبدیل‌شد. عثمان بن سعید عمری، به نمایندگی حضرت حجّة (عج) متصدی غسل و کفن‌ودفن حضرت (ع) شد. حضرت (عج) با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر نماز خواند. حكومت عباسی از مدت‌ها پیش‌بر اساس سخن پیامبر (ص) و امامان (ع) مبنی بر این‌که مهدی فرزند امام عسکری (ص) است، امام عسكری (ع) را زیر نظر داشتند و مراقب بودند تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام عسكری (ع) با پنهان نگه‌داشتن ولادت فرزندش نقشه آنان را باطل كرد. پس از شهادت امام (ع) کم‌کم خبر وجودفرزندی به نام مهدی (ع) پخش شد و تلاش مجدد خلیفه عباسی برای یافتن حضرت (عج) به نتیجه نرسید. عثمان بن سعید، نائب اول امام (عج) با آغاز غیبت توقیعات حضرت (عج) را به پیروان می‌رساند. از همین زمان بود كه پیروان امام (عج) برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. ۹ ربیع‌الاول یادمان آغاز امامت حضرت (عج) و آغاز غیبت صغرا بود که مردم آرام‌آرام با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شدند. در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص، امر وساطت را به عهده داشتند که همه سرشناس بودند. آنان احكام دین را از حضرت حجّة (عج) گرفته و در اختیار پیروان می‌گذاشتند. سؤالات مردم را به حضور حضرت (عج) برده و سپس پاسخ را به آنان می‌رسانیدند و همچنین، وجوه شرعی آنان را با وكالتی كه از امام (عج) داشتند با اجازه ایشان مصرف می‌كردند. آنان جمعی بودند كه امام عسكری (ع) در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمودند و همه به‌عنوان امین حضرت حجّة (عج) بودند که آن‌ها را بانام و نسب به مردم معرفی نمود. برای منتظران زمان غیبت همین پاداش بس كه نام آن‌ها در زمره یاران حضرت حجّة (عج) و ازجمله كسانی ثبت‏ شود كه آن حضرت (عج) را به هنگام ظهور همراهی می‌کنند.

پانویس:

  1. الا اخبركم بما لایقبل‏ الله عزوجل من ‏العباد عملا الا به؟ فقلت: بلی. فقال: شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا عبده [و رسوله] و الاقرار بما امر الله و الولایة لنا و البراءة من اعدائنا – یعنی الائمة خاصة – و التسلیم لهم و الورع و الاجتهاد و الطمانینة و الانتظار للقائم علیه ‏السّلام ثم قال: ان لنا دولة یجیی‏ء الله بها اذا شاء. ثم قال: من سره ان یكون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر، فان مات و قام القائم بعده كان له من الاجر مثل اجر من ادركه، فجدوا وانتظروا، هنیئا لكم ایتها العصابة المرحومة. النعمانی، محمدبن ابراهیم‏بن جعفر، كتاب الغیبة، ص‏۲۰۰، ج‏۱۶/ المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج‏۵۲، ص‏۱۴۰، ح‏۵۰.

منابع:

  1. المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ‏۵۲
  2. النعمانی، محمدبن ابراهیم‏بن جعفر، كتاب الغیبة، ج ‏۱۶

باکس شناور "همچنین ببنید"

انقلاب فرهنگی

تحول فرهنگی

پس از انقلاب، دانشگاه‏ ها عرصه تاخت‌وتاز گروهک‏ های مختلف شد و روند تحصیل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *