ندامت

ندامتحسرت يا حسرة: دريغ(دهار). دريغ خوردن(دهار). دريغ خوردن. ندامت. حسرت(دهار) (ترجمان عادل ). تحسّر. دريغ سخت. آرمان خوردن … حسرت. [ ح َ رَ ] (ع اِ) (گل …) نام گلي است که در ماه آخر زمستان در زير برف رويد و گل کند. پيازي خرد دارد و برگش ببرگ زنبق مانند است و گلي برنگ سرخ رو … (۱) حسرت احساسي توام با ياس، نا اميدي و نارضايتي است. احساس ندامت از انجام عملي يا غفلتي است. ندامت، حسرت و پشيماني؛ به طور کلي، فردي که هميشه با احساس حسرت زندگي مي کند، هميشه به گذشته ي خود افسوس مي خورد و حـــسرت موقعيت هايي را مي خورد که مي توانست طور ديگري رفتار کند.شـمـا تـنـهـا کـسي نيـسـتـيد کـه ممکن است به گذشته افـسوس بخورد، به چيزها يا کساني که از دست داده، به کارهايي که کرده يا نکرده و…اين احساس گاهاي به همه ي ما دست مي دهد. مقدار مشخصي از آن اشکالي ندارد اما… خوب است که هر از گاهي نگاهي بازنگرانه به زندگيمان داشته باشيم تا اطمينان يابيم که مسير زندگي را درست طي مي کنيم.

حسرت
از پدر مهربان تر کجا رفت
نان و خرما از اين خانه ها رفت

آي مردم ز حسرت بميريد
آفتاب از کنار شما رفت (۲)

حسرت آدم هاي بزرگ
پنج حسرت از بزرگ‌ترين حسرت‌هاي آدم‌هاي در حال مرگ که بين بيش تر آدم‌ها مشترک است به اين شرح مي باشد:

۱٫ کاش شادتر مي‌بودم.
۲٫ کاش اين قدر سخت کار نمي‌کردم.
۳٫ کاش رابطه‌هام رو با دوستام حفظ مي‌کردم.
۴٫ کاش شجاعتش را مي داشتم که احساساتم را با صداي بلند عنوان مي‌کردم.
۵٫ کاش جراتتش را مي داشتم تا طوري زندگي مي‌کردم که مي‌خواستم? نه طوري که ديگران از من توقع داشتند. (۳)

بدون ندامت و حسرت زندگي کنيد.
هـمــه گاهي فکر مي کنند که اگر کارهاي به خصوصي را در گـذشـتـه انجـام مي دادند يا برعکس، زندگي حالشان چه تفاوتي مي ـکــرد. همه مي دانند که چنين حسرت خوردني بـي فـايـده و پوچ است. به جاي حسرت خوردن بهتر است اعمال خود را قبول کنيد و از آن ها درس بگيريد.

حسرت چيست؟
حسرت احساسي توام با ياس، نا اميدي و نارضايتي است. احساس ندامت از انجام عملي يا غفلتي است. به طور کلي، فردي که هميشه با احساس حسرت زندگي مي کند، هميشه به گذشته ي خود افسوس مي خورد و حـــسرت موقعيت هايي را مي خورد که مي توانست طور ديگري رفتار کند.شـمـا تـنـهـا کـسي نيـسـتـيد کـه ممکن است به گذشته افـسوس بخورد، به چيزها يا کساني که از دست داده، به کارهايي که کرده يا نکرده و…اين احساس گاهاي به همه ي ما دست مي دهد. مقدار مشخصي از آن اشکالي ندارد اما… خوب است که هر از گاهي نگاهي بازنگرانه به زندگيمان داشته باشيم تا اطمينان يابيم که مسير زندگي را درست طي مي کنيم.اما اين احساس مي تواند گاهي ناسالم باشد. وقتي اين عمل براي کسي به صورت عادت درآيد و هر کار کوچکي را مشکل بزرگي فرض کند. اگر اين احساس بخواهد به افسردگي فرد منجر شود، به اين معنا است که فرد بيش از حد به اين مسئله بها ميدهد و زندگيش توام از حسرت خوردن بر گذشته است.

مالِ توي فيلم هاست…
زندگي ما با انتخاب هايمان ساخته مي شود. در فيلم سينمايي “مرد خانواده” ، شخصيت نيکولاس کيج از مردي مجرد به مردي متاهل تبديل مي شود. او در اين فيلم مي بيند که با تغيير انتخاب هايش چطور مي توانست زندگي متفاوتي داشته باشد. احساس حسرت و حسرت احساساتي کاملاً عادي هستند. براي همه ي ما پيش مي آيد. مسئله ي مهم اين است که نگذاريم اين احساسات بر ما غلبه کند و زمام اختيار ما را در دست گيرد. چون باعث استرس و فشارهاي روحي و رواني مي شود که روي سلامتي جسمي و روحي ما تاثيرات مخربي از جمله سردرد، کمر درد و مشکلات گوارشي مي شود. کنترل اين احساس، نياز به کمي تعادل شخصيت و داشتن ديدگاه و رفتاري سالم است.

۶ راه براي دوري از احساس ندامت و حسرت

۱-  همه چيز را کلي بررسي کنيد.
هنگام تصميم گيري ها  همه ي جنبه هاي مسئله را بررسي کنيد، جنبه هاي مثبت و منفي. بررسي همه جانبه ي کار تا حد زيادي از پشيمان شدن در آينده جلوگيري ميکند. هميشه کمي به خود فرصت دهيد، از تصميم گيري هاي عجولانه بپرهيزيد. درست است که بعضي چيزها خارج از کنترل شماست، اما اگر درست برنامه ريزي نکنيد، بايد منتظر عواقب بد آن باشيد. در نظر گرفتن جنبه هاي مثبت و منفي هر تصميمي، ممکن است هميشه باعث نشود که اشتباه کنيد، اما اگر وقت گذاشته و خوب تحقيق کنيد و همه ي جوانب را بسنجيد، تا حد زيادي از حسرت خوردنتان در گذشته جلوگيري مي کند.

۲- قاطع و محکم باشي
وقتي تصميمي مي گيريد، بگذاريد اجرا شود. مطمئن باشيد و ترديد نکنيد. اجازه ندهيد که مسائل حاشيه اي شما را از تصميمتان منصرف کند.

۳- اتفاقات را بپذيريد
واقعيت را بپذيريد. زندگي پر از حادثه است که شما از آنها بي خبريد. بعضي از اين حوادث خوب هستند و بعضي بد. اما بايد مزه ي بدي را بچشيد تا خوبي هم سراغتان آيد. ما نمي توانيم جلوي روي دادن اتفاقات را بگيريم، بايد آنها را قبول کنيم و تا ميتوانيم از آنها نهايت استفاده را ببريم.

۴- دست به عمل بزنيد
ببينيد حسرت چه چيزهايي را مي بريد، و هر چه مي توانيد براي از بين بردن آن انجام دهيد. اگر حسرت مي خوريد که در دوران دانشجويي زياد مسافرت نکرده ايد، همين حالا يک برنامه ي سفر براي خود درست کنيد. کارهايي را که انجام نداده ايد و حسرتش را مي خوريد، از همين الان انجام دهيد.

۵- مثبت بينديشيد
ديدگاهتان را تغيير دهيد. درک کنيد که اگر الان خوشحال و خوشبخت هستيد، براي تجربه کردن چيزهاي بخصوصي بوده است. شما نتيجه ي تجربيات گذشته تان و پذيرش مثبت آنها هستيد. بله، مثبت انديشيدن هنگام مصائب و سختيها کار آساني نيست، اما وقتي دوستي يا آشنايي را از دست مي دهيد، به جاي حسرت خوردن به چيزهايي که مي خواستيد به او بگوييد و نگفتيد، سعي کنيد به خاطره هاي خوبي که با او داشته ايد بينديشيد.

۶- مثل افراد شکست خورده رفتار نکنيد
اگر چيزي را از دست داده ايد، حسرتش را نخوريد. آنچه از دست رفته، تمام شده است و ديگر برنمي گردد. سعي کنيد به آينده و به موفقيت هايي که مي توانيد به دست آوريد فکر کنيد.

نگران نباشيد، لبخند بزنيد!
هر چيزي که در گذشته برايتان اتفاق افتاده، حکمتي داشته است. بايد سعي کنيد که از آنها درس بگيريد و براي آينده ي خود از اين تجربيات استفاده کنيد. فقط به حال و آينده فکر کنيد، چون گذشته، ديگر گذشته است و نمي توانيد به عقب برگرديد. از هر لحظه ي زندگي لذت ببريد. (۴)

باکس شناور "همچنین ببنید"

هدایت بشر

هدایت بشر

هدایت بشر را تا قیامت، قرآن حتی خواندنش تضمین می کند. پیامبر (ص) فرمود: خواندن …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *