خانه / اسوه ها / محدثه آل طاها
حضرت معصومه (س)

محدثه آل طاها

محدثه آل طاهادر آغازین ماه‌های سال ۲۰۱ هجری، فاطمه معصومه (س) كه در اشتیاق برادر می‌سوخت از آزادی و امنیت نسبی به‌دست‌آمده استفاده كرد و با كاروان خراسان، عازم دیدار برادر گردید؛ اما چون كاروان به نزدیك ساوه رسید، بیماری سختی آن بانو را از ادامه سفر بازداشت. كاروانیان كه به شرافت و منزلت، آن محدثه آل طاها آگاه و برخی از آنان، خویشان وی بودند، در ساوه توقف نمودند و درصدد مداوای آن حضرت (س) برآمدند، لیكن او كه اندوه دوری از برادر، سخت ناتوانش ساخته بود و احساس می‌کرد كه خزان عمر كوتاهش فرا رسیده‌است، از اطرافیان در مورد «قم» پرس‌وجو نمود، چراکه بارها در حدیثی از پدر و جدش شنیده بود كه «قم، حرم ما اهل‌بیت، آشیان آل محمد و پناهگاه شیعیان است، خاك آن مقدس است، اهل آن از ما هستند و ما از آن‌هاییم.» گفتند: تا قم، ده فرسنگ فاصله است. فرمودند: پس مرا به قم ببرید. خبر حضور فاطمه معصومه (س) در ساوه و بیماری ایشان به قم رسید. بزرگان شهر، ازجمله موسی بن خزرج اشعری، صحابی امام رضا (ع)، به‌سرعت به ساوه شتافتند تا آن حضرت (س) را به قم دعوت كنند و در قم از ایشان مراقبت و پذیرایی نمایند. قمی‌ها شبانگاه به ساوه رسیدند و بامدادان، پس‌ازآنکه بانوان همراه و محارم حضرت (س)، ایشان را در كجاوه نهادند، موسی خود، رسام ناقه را بر دوش و راه قم را در پیش گرفت و در قم نیز، در سرای خویش، میزبانی آن حضرت (س) را عهده‌دار گردید. مردم قم با شور و شادی از دختر پیامبر (ص) استقبال نمودند. خانه موسی بن خزرج محل آمدوشد و عیادت زنان و مردان دوستدار اهل‌بیت (ع) و محدثان و راویان حدیث و جویندگان حكمت و معنویت گردید.

ورود حضرت معصومه (س) به قم: وقتى مردم قم خبر ورود آن حضرت (س) را شنیدند تصمیم گرفتند آن حضرت (س) را به به قم آورده و در كمال احترام از وى پذیرایى نمایند. با ورود ایشان و سپس راویان احادیث، دانشمندان كوفه و دیگر شهرها به قم، تحولات مؤثّرى در استحكام و گسترش اسلام به وجور آمد. (۲) این بانوی بزرگوار با آمدنشان به قم، (۲۳ ربیع‌الاول ۲۰۱ ه.ق) ایرانیان را باعظمت و برکت اهل‌بیت (ع) آشنا کردند و موجب گسترش خیرات مردمی شدند و حتّی تحوّلی در آثار هنری ایجاد و هنر را در ایران متحول ساختند. با ورود حضرت معصومه (س) در شهر قم، بیشتر منازل اهل قم دو درب شدند، درب زنانه و مردانه جداگانه شده و آیین مذهبی و اعتقادی در معماری و ساختمان‌سازی آغاز شد. البته قم از وقتی‌که اشعریون به این شهر آمدند (۹۴ ه.ق) مرکز علم و در میان مردم به «خاک فرج» معروف شد، چون آنانی که به این شهر می‌رسیدند از اذیت و آزار عباسیان به دور بودند و گویا به فرج و آسایش می‌رسیدند. اکثر اشعریون کوفه و نجف هم به این شهر مهاجرت و قم به‌تدریج مرکز علم و اجتهاد شد و حضرت معصومه (س) هم به این مسئله توجّه خاصّی داشتند. این بانوی بزرگوار در ۲۰۱ ه.ق، یک سال پس از سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به شهر مرو (خراسان جنوبی) و پیرو نامه عطوفت آمیز امام رضا (ع) به همراه عده‌ای از برادران و یاران برای دیدار برادر و تجدیدعهد ولایی خویش، راهی دیار غربت شد. در طول راه به شهر ساوه رسید و همراهان و یارانش با مأموران عباسی درگیر شدند و عده‌ای از همراهان حضرت (س) در این حادثه غم‌انگیز به شهادت رسیدند. حضرت معصومه (س) درحالی‌که از حزن و اندوه، بسیار ناتوان شده بودند، بااحساس ناامنی در شهر ساوه راهی «قم» شدند. (۳)

روح عبادات: مرغ دلم راهی قــم می‌شود در حــرم امـن تـو گم می‌شود عمـه سـادات سـلامٌ علیـك روح عـبـادات سلام‌علیک كـوثـر نـوری به كـویــر قمی آب حیــات دل ایـن مــردمی از سـفــر كــربُ بــلا آمدی یـا كـه به دنبـال رضــا آمدی كاش شبی مست حضورم كنی باخبر از وقـت ظهـورم كنی.(۴)

ر ک به:

  1. حضرت معصومه(س)
  2. ولادت حضرت معصومه(س)
  3. فضايل حضرت معصومه(س)
  4. حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها
  5. از فاطمه ای که معصومه بود
  6. فاطمه معصومه(س) از دیدگاه مشاهیر

پانویس:

  1. معصومه: [م َم َ] (اِخ) تأنیث معصوم. (اِ) از اعلام زنان است. پاک، بی‌گناه، باعصمت، عصمت‌پرست، پاک‌دامن، لقب فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) است و مزار حضرت (س) در قم زیارتگاه مردم است. نامی از نام های زنان. رجوع به فاطمه دختر موسی بن جعفر (س) شود. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) تاریخ ورود حضرت معصومه (س) سال ۲۰۱ هجری قمری است. همان‌گونه که هجرت امام رضا (ع) سرآغاز بیداری و پیشرفت معنوی ملت ایران بود هجرت این بانو نیز از قم یک پایگاه بزرگ علمی و معنوی فراهم ساخت.
  2.  مجله پیام زن، ش ۲۰۰، صص ۹ و ۱۰.
  3. دائره‌المعارف تشیع، زیر نظر: احمد صدر حاج سید جوادی، کامران فانی و بهاءالدین خرم شاهی، نشر شهید سعید محبی، تهران، ۱۳۸۶، ج ۱۲، ص ۱۹۷.
  4. محمدرضا آغاسی

باکس شناور "همچنین ببنید"

انقلاب فرهنگی

تحول فرهنگی

پس از انقلاب، دانشگاه‏ ها عرصه تاخت‌وتاز گروهک‏ های مختلف شد و روند تحصیل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *