خانه / سرای دانش / تاریخی / جهانی‌سازی انقلاب
جهانی‌سازی انقلاب

جهانی‌سازی انقلاب

ادعای پیروزی انقلاب با اتکا به آموزه‌های بلند قرآن و عترت (ع) امری انکارناپذیر است. بی‌گمان اصولی که در این آموزه‌ها قرار دارد، فراتر از هر جهت و لحاظی، توجه به مردم است. در این گرایش با تبیین فلسفه زندگی، سبکی را ارائه شده که تامین‌کننده خواسته‌های فطری بشر است. از همین رو انقلابی که ناظر به همین اصول باشد؛ همانند نهضت پیامبران، جهانی است. در این میان مهم‌ترین اصل، دفاع از امری است که فطرت بشر بدان گرایش و در رأس همه این امور و آن «عدالت» است. امام علی (ع) به‌قرار گرفتن هر چیزی در جای مناسب خودش یا اعطای حق هر صاحب حقی را، عدالت می‌داند که به‌نوعی تامین‌کننده همه نیازهای بشر است. اگر عدالت اجرایی شود، هر صاحب حقی به‌حق خویش می‌رسد و کسی نیست که ازنظر نیازهای طبیعی خویش درمانده باشد. اصول قوانین مکتوب و حتی قوانینی که در قالب آداب‌ورسوم به کار گرفته می‌شود درصدد تأمین همین عدالت هستند تا به‌گونه‌ای حقوق مردم را تأمین کنند، چراکه بدون عدالت نمی‌توان از زندگی سالم سخن گفت. آموزه‌های قرآن بر پایه همین هدایت فطری سامان‌یافته،[۱] و در آن‌ها بر این نکته تأکید می‌شود که اساس نظام هستی «عدالت» است. پیامبران آمده‌اند تا مردم را نسبت به مصادیق «عدالت» آشنا و آنان را به برپایی آن در همه ابعاد رهنمون سازند و از ایشان بخواهند تا با همه توان سهم خویش را مطالبه و از دیگرانی که «عدالت» را ربوده‌اند، باز پس گیرند.[۲] اگر «عدالت» به شکل کامل اجرایی و هرکسی «قسط» خویش را در اختیار بگیرد، می‌توان از «سعادت» سخن گفت و از آن برای زندگی سود برد؛ زیرا با «ظلم» نمی‌توان از سعادت سخن گفت. ظلم، سعادت را طوری از بشر سلب می‌کند که او نمی‌تواند رنگ سعادت را ببیند. راهکار قرآنی برای رهایی از ظلم، مبارزه با ظالم در شکل‌های گوناگون است که در دستور کار قرار می‌گیرد.[۳] البته در شرایطی که ظالم، مظلومان را به استضعاف بکشانند، لازم است تا با جهاد، ظالم را وادار به تسلیم کرد،[۴] یا با حذف فیزیکی ظالم، بشر را از شرّ او در امان نگه داشت.[۵] بی گمان در سایه ظلم ظالم متجاوز به حقوق مردم، نمی‌توان سخن از امنیت گفت. پس لازم است تا سعادت با ایجاد قوای بازدارنده از جمله نظامی، تامین شود.[۶] در قرآن، آنچه به عنوان اصول جهانی مطرح شده، تامین‌کننده سعادت بشر است تا بشر از همه از حقوق خویش بهره‌مند[۷] و با همه تفاوت‌های ظاهری و باطنی از حقوق مساوی برخوردار و در صدد احقاق حقوق خویش و قیام به قسط باشند.[۸]

عامل جهانی‌سازی انقلاب: بی‌گمان برای جهانی‌سازی انقلاب، می‌بایست بشر از اصول انقلاب آگاه شود. از همین رو «تبلیغ؛ رساندن» این اصول به‌عنوان «رسالات الله؛ پیام‌های خدا» در دستور کار قرآن است.[۹] مهم‌ترین رسانه‌ای که می‌تواند پیام‌های خدا را با برهان و استدلال، استحکام بخشد و به گوش جهان برساند، تبلیغ کلامی با عناصر محتوایی تبلیغی  «سدید» به صورت شکلی زیبا ارائه شود تا تأثیر مثبت و سازنده خودش را به‌جا گذارد و ثبات آن را تضمین کند که آن «تبلیغ سدید» است. در این صورت اصول را می‌توان به‌گونه‌ای به گوش مردم رساند که نه‌تنها موجب جلب قلوب آنان شود، بلکه آنان را مجذوب سازد.[۱۰] با بهره‌گیری از ابزارهای سالم می‌توان پیام حق و اصول جهانی انقلاب را در محیطی سالم به قلوب پاک مردم در سراسر جهان به گوش دنیا رساند و آنان را به «قیام» برای احقاق حقوق خویش آماده ساخت.[۱۱] اگر در گفتمان جهانی‌سازی انقلاب، از این رسانه پرقدرت بهره‌گیری شود و در قالب‌های گوناگون پیام‌های انقلاب به گوش مزدم برسد، تأثیر بسیار مثبتی در جلب قلوب آنان خواهد داشت.[۱۲]

  • [۱] امام علی (ع) : «العدل یضع الامور مواضعها؛ عدل آن است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد.» نهج البلاغه صبحی صالح، قصار ۴۳۷، سیری در نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص ۱۱۳ و روم، ۳۰
  • [۲] حدید، ۲۵؛ مائده، ۸
  • [۳] شوری، ۴۲
  • [۴] انفال، آیات ۵۹ تا ۶۱؛ آل عمران، ۷۵
  • [۵] نساء، ۷۵
  • [۶] انفال، ۶۰
  • [۷] حدید، ۲۵؛ مائده، ۸؛ نساء، ۱۳۵
  • [۸] حجرات، ۱۳؛ حدید، ۲۵
  • [۹] احزاب، ۳۹؛ بقره، آیات ۱۵۹ و ۱۷۲
  • [۱۰] ق، آیات ۷و۸
  • [۱۱] حدید، ۲۵
  • [۱۲] اعراف، آیات‌۳۱ و ۳۲

باکس شناور "همچنین ببنید"

ردالشمس

بازگشت خورشيد

شَوّال به معنای «باربرداشتن به‌قصد رفتن به‌جایی» و زمان مناسب برای سفر حجّ و انجام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *