خانه / آیین زندگی / شهر خورشید
شهر خورشید

شهر خورشید

خُرَّمشَهر؛ تو همچون غنچه های چیده بودی// كه در پرپر شدن خندیده بودی. مگر راه حیات جاودان را // تو از فهمیده ها، فهمیده بودی.[۱] حماسه خُرَّمشَهر در سوم خرداد؛ نمادی است از حماسه مقاومت، استواری، ایستادگی، پافشاری، توانایی، استقامت، پایداری، پایمردی، ایثار و پیروزی، نگینی تابناك بر تارك مردم می درخشد و قلب ها را از شور و ایمان سرشار می سازد.[۲] نمادِ پیروزی حقّ بر باطل، نماد و سَمبُل قدرت الهی. مظهر و نشانه دست قدرت خداست که که در همان ساعت اولی که رزمندگان خُرَّمشَهر را گرفتند، شهید صیاد شیرازی در گزارش اوضاع جبهه می گفت: الان هزاران سرباز و افسر عراقی صف بسته‌اند، برای این‌که بیایند ما دست هایشان را ببندیم و اسیر شوند![۳] سوم خرداد قدرت معنوی یک ملّت است.[۴] فتح خُرَّمشَهر، روزی جاوید و جاویدان، لایزال و ماندنی، با انعکاسی جهانی را شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم نام گذاری کرد. نباشد همی نیک و بد پایدار//همان به که نیکی بُوَد یادگار.[۵]

خرمشهر، شهرلاله های خونین

  • گفتند: «این خاک دیگر، سرو و صنوبر ندارد
  • خورشید این جا غریب است، این جا دلاور ندارد»
  • گفتند: «خوب است، خوب است در گوشه ای دفن سازیم»
  • این آسمان را که بوی بال کبوتر ندارد
  • هر چند تعریف کردند از سرخی شمعدانی
  • دیدند این بار عاشق از لاله بهتر ندارد
  • بردند یاران ما را بر شانه های خیابان
  • بردند و بردند انگار، این کوچه آخر ندارد
  • در سینه از سوگ گل ها یک آسمان ابر دارم
  • یک شب بیاید ببیند هر کس که باور ندارد
  • همین جاست شهری که گویند «شهر خورشید» باشد
  • شهری که «یوسف» در آن جا ترس از برادر ندارد.[۶]
پانویس [۱] خُرَّمشَهر تا ۱۳۱۴ش مُحَمِّرَه یا مُحمِره نام داشت.(جعفری ولدانی، ص ۱۱۲) از جمله دلایل این نام‌گذاری به وجود خاک سرخ در اطراف شهر و سرخ شدن آب کارون هنگام غروب آفتاب اشاره شده‌است.(سیادت، ص ۳۲۴ـ۳۲۵؛ تاریخ ایران، ص۱۹۰) قیصر امین پور[۲] «نماد» کلمه‌ای است که معانی مختلفی دارد. نمادها زندگی بشر را آکنده اند، و در گفتمان‌های تخصصی و نیز در زندگی روزمره به کار می روند، مانند؛ نماد فرهنگی که می‌تواند یک تصویر، سمبل، آرم، نام، چهره، شخصیّت، ساختمان یا چیزهای دیگری باشد که به سهولت، شاخص و برجسته می‌شود و به طور کلّی چیزی یا طرز فکری را با یک مفهوم وسیع فرهنگی به گروه فرهنگی بزرگی ارائه می‌دهد.[۳] شهید صیّاد: «الان که من دارم با شما حرف میزنم، عراقی‌ها صف کشیده‌اند برای این که اسیر بشوند[۴] آزاد سازی خُرَّمشَهر چگونه روی داد.[۵] ملااحمد، میرزا؛ (۱۳۸۸)، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ ۱/۸۵.[۶] غزلی از محمود اکرامی؛ خاک، خون، حماسه، مجموعه شعر دفاع مقدس(۶) ویژه خرمشهر، به کوشش: شرین علی گل مرادی، سوم خرداد ۱۳۸۵، چ ۲، صص ۲۴ و ۲۵٫(اشارات ۱۲۱، صص ۴۲ – ۴۵) منابع مجله اینترنتی آی جی نت.پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر(ع) فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، صص: ۷۶-۵۷-۶۹.پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.بنیاد شهید انقلاب اسلامی، آشنایی با بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دورة ۲(بهمن ۱۳۶۴)، دورة ۵(اسفند ۱۳۷۰)؛ همو، اساس نامة بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۷۷ ش؛ همو، بنیاد شهید انقلاب اسلامی در یک نگاه، تهران ۱۳۷۶ ش الف؛ همو، ویژه نامة افضل: نشریه داخلی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۷۶ ش ب؛ سازمان بهزیستی کشور، مجموعه قوانین بهزیستی کشور، تهران ۱۳۷۶ ش و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)پانویس

 

 

باکس شناور "همچنین ببنید"

وقــــت ملاقات

وقــــت ملاقات

در حریم قدسی‌‌ات بال مناجاتی بده.گنبدت دل می‌‌برد، وقت ملاقاتی بده دست‌هایم خالی از پیش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *