شنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خانه / دین شناسی / حدیث / کامیابی و موفّقیّت
حدیث کامیابی و موفّقیّت

کامیابی و موفّقیّت

حدیث کامیابی و موفّقیّت
            حدیث کامیابی و موفّقیّت

در باورهای دینی، موفّقیّت، یک محصول است؛ میوه ای شیرین که می توان بذر آن را کِشت و نهال آن را به بار نشاند و روزی برداشت کرد. چنین نیست که برای گروهی از انسان ها سرنوشتِ «پیروزی» و برای گروهی دیگر، سرنوشتِ «شکست»، رقم خورده باشد. این، برداشتی است که هر کس اندکی با تعالیم و معارف اسلام و نیز فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا باشد، بدان خواهد رسید. چنین کسی هم چنین به روشنی درمی یابد که در نظام تربیتی اسلام، «موفّقیّت»، ماهیّتی دوگانه دارد، به این معنا که در اسلام، پیوند عمیقی میان ابعاد مادی و غیر مادّی موفّقیّت، برقرار است. هر پیروزی ظاهری، چنان چه از ارزش های معنوی(نیّت درست، رعایت حقوق خدا و خود و دیگر انسان ها و حتّی طبیعت، و…) تهی باشد، ناتمام و گاه حتّی زیان و شکست است. بی تردید دین اسلام برای تامین سعادت و خوشبختی انسان آمده و تعالیم آن به منظور تامین همین هدف، به صورت جامع تنظیم شده است. سعادت جامع و کامل سعادتی است که زندگی دنیا و آخرت آدمی را بیاراید و سرچشمه گوارای خوشبختی و موفّقیّت را در همه عرصه های زندگی (دنیا و آخرت) جاری سازد. متاسفانه برداشت تک بعدی از روایات و آموزه های دینی، به ویژه آموزه های اخلاقی و حصر اهداف دین در اهداف اخروی موجب شده که پای پوینده اخلاق اسلامی در جامعه سازی، اصلاح دنیا، بهبود معاش و ساختن تمدّن اسلامی که تحقق اسلام در متن آن امکان پذیر است، ناتوان و وامانده شود و بدینسان، نه ابعاد معنوی اخلاق اسلامی به درستی درک شده و به شکوفایی نشسته، و نه کارآمدی و ثمر بخشی مادی و دنیایی آن پرده از روی انداخت. بر این اساس، در اصول اخلاقی اسلام، موارد ایمان، امید، توکّل، صبر و اخلاص، جایگاه ویژه ای در کامیابی این جهانی دارند که به خصوص احادیث اهل بیت(ع)، اشارات و تصریحاتی به آن داشته اند که این اصول اخلاقی با بررسی و نگاهی گذرا به برخی عوامل موفّقیّت از دیدگاه حدیث داریم:

باکس شناور "همچنین ببنید"

پیامبر «أُمّى»

پیامبر «أُمّى»

درباره مفهوم واژه «أُمّى» که از ماده أُمّ به معنی مادر یا أُمّت به معنی جمعیّت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =