سه شنبه , ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خانه / آیین زندگی / كلیم الله
كلیم الله

كلیم الله

كلیم اللهانسان ها می توانند با منطق، فطرت و سرشت خداجویی که در وجودشان هست، به سوی پرستش خدا هدایت شوند. در این مسیر برهان، نصیحت و اندرز انبیاء(ع) هم برای رسیدن آنان به کمال نهایی لازم است. پیامبران(ع) در دعوت خود، با تکیه بر این اهرم ها، به امور دیگری نیاز نداشتند؛ امّا در این میان برخی از انسان ها  وجود داشتند که در برابر فطرت و سرشت خدادادی، برهان و منطق پیامبران، تسلیم حقّ نمی شدند. حتّی هر چند شکست هم می خوردند، دست به کارشکنی و سنگ اندازی می کردند. از این جهت پیامبران(ع) باید از روح نیرومند، ارادۀ قوی، صبر و استقامت فراوان بهره مند باشند تا در مقابل توطئه های این گروه احساس عجز نکرده و بتوانند رسالت خویش را عملی سازند. شاید بتوان سیر کلّی رسالت و دعوت هر یک از انبیاء الهی(ع) را، در  ۳مرحلۀ:

  1. «تعلیم، پند و اندرز»
  2. «مجازات و پاک‏سازی»
  3. «انذار و گوشزد کردن عذاب ها»

خلاصه کرد. هر چند پیامبران(ع) در مواقع مورد نیاز، هر یک عملکرد خاصّی داشتند. البته در این میان حضرت موسی كلیم الله(ع) از این قاعده مستثنا نبوده و در مسیر رسالت خود از همۀ مراحل دعوت، بهره جُسته و شیوه ‏های مختلفی را در جذب و هدایت مردم به کار گرفته است.(۱) قرآن این كتاب كامل انسان سازى و جامعه سازى به سیرۀ و داستان زندگى حضرت موسی(ع) توجّه زيادى داشته است.(۲) وی ۳مين پيامبر اولوا العزم(سادات انبياء)،(۳) با شريعت و كتاب مستقل، از نسل یعقوب و تبار بنی اسرائیل است. در خانه مردى از بنی اسرائيل، ۵۰۰سال بعد از حضرت ابراهیم(ع) به دنيا آمد. چون هیچ کس در برابر خدا، متواضع‌تر و فروتن‌تر از او نبود و خداوند بدون واسطه با او سخن می گفت، لقب «كلیم الله» گرفت. نامش در قرآن ۱۳۶مرتبه آمده و داستان پرفراز و نشیبش در ۳۴سوره بیان[۴] و به ۵برهۀ زمانی تقسیم شده است:

  1. تولّد و پرورش در دامان فرعون؛
  2. فرار از مصر و زندگی کنار شعیب(ع)؛
  3. بازگشت به مصر و درگیری با فرعون؛
  4. نجات بنی اسرائیل و ورود به صحرای سینا؛
  5. همراهی و پیشوایی قوم بنى اسرائيل بعد از نجات آنان.

این مراحل ۵‏گانه دعوت حضرت(ع) در ۴۲۰آيه قرآن آمده است. البته روش دعوت حضرت(ع) منحصر به زمان خاصّی نبوده و هدف از بیان داستان زندگی ایشان، ارائه راهکار برای ادامه‏ دهندگان و دعوت کنندگان به کمال بیش تر انسان، در حال حاضر است.(۵)

نظرات، انتقادات و … خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما مطرح و مطالب خود را به نشانی ادمین کانال : @yomnaadmin  ارسال فرمایید.

تلگرام

در تلگرام همراه با ما t.me/Yomna_ir

پانویس:

  1. «موسی» در لغت عبری «موشه» به معنای «از آب گرفته شده» است. این اسم، برگرفته از آیه۷ سوره‌ی قصص قرآن:«وَ أَوْحَینا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَیهِ فَأَلْقِیهِ فِى الْیمِّ وَ لا تَخافِى وَ لا تَحْزَنِى إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیکِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ؛ ما به مادر موسى، الهام کردیم او را شیر بده و هنگامى که بر او ترسیدى، وى را در نیل بیفکن و نترس و غمگین مباش که ما او را به تو بازمى‌گردانیم و او را از رسولان قرار مى‌دهیم.» مادر موسی او را در سبدی انداخته به رود نیل سپرد و همسر فرعون آسیه او را « از آب گرفت » و یا  از آيه۱۰ / باب۲ / سِفرِخروج تورات است: «و چون طفل نمو كرد، وى را نزد دختر فرعون بردند و او را به منزله پسر شد. وى را موسى نام نهاد. زيرا گفت: او را از آب كشيدم». وجه دیگر از ابن عباس: موسى ميان درخت و آب افتاد. آب در زبان قبطى(مو) و درخت(سا) است.[حجةالتفاسيروبلاغ الإكسير،(بلاغى سيد عبدالحجت)ج۱،ص۲۴۸٫]
  2. قرآن به داستان حضرت موسی(ع) در سوره های: ۱۰۳تا۱۷۱اعراف، ۹تا۱۰۱طه، ۳تا۵۰قصص، ۷۵تا۹۵یونس، ۴۰تا۹۳بقره، ۱۵۳تا۱۶۱نسا، ۲۰تا۲۶مائده، ۵تا۱۷ابراهیم، ۶۰تا۸۲کهف، ۱۰۱تا۱۰۴اسراء، ۷تا۱۴نمل، ۳۵و۳۶فرقان، ۵۱تا۵۳مریم، ۲۳تا۲۹غآفر، ۳۷تا۴۸غافر، ۴۵تا۴۹مومنون، ۱۱۴تا۱۲۲صافات، ۱۰تا۶۸شعرا، ۱۵تا۲۶نازعات، ۴۶تا۵۶زخرف، ۱۷تا۳۶دخان، ۳۷تا۴۲ذاریات، ۱۲۴نحل، ۲تا۸اسراء، ۱۶۳اعراف، ۵۸بقره، ۱۶تا۲۰جاثیه، ۴۱تا۴۶قمر، ۹تا۱۲حاقه، ۵صف اشاره دارد. به استثناء داستان خضر و موسی، اکثر رویدادهای زندگی وی که در کتاب مقدّس آمده‌، در قرآن هم هست.
  3. حضرت محمّد، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی(ع).
  4. منشور جاوید، جعفر سبحانی، مؤسسه امام صادق(ع)، قم، ۱۳۸۳ش، ج۱۲، ص۲۵٫
  5. در نگارش این بخش از؛ قرآن، ترجمه تفسیر الميزان(سيدمحمدباقر موسوى همدانى؛ دفتر انتشارات اسلامى حوزه علميه قم، ج۱۶، ص۵۸، چ۵، ۱۳۷۴ش) و کتاب مع الأنبياء فى القرآن، عفيف عبدالفتّاح طبّاره، ترجمه عباس جلالى استفاده شده است.

باکس شناور "همچنین ببنید"

روز میثاق الهی

روز میثاق الهی

در آموزه های اسلامی عالمی به نام «عالَم ذَرّ» است که گاه به عالم “میثاق” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + دوازده =