جمعه , ۴ اسفند ۱۳۹۶
تغذیه

تغذیه

ماهی سفید

تغذیه از مسائلی است که تاثیر در روان و رفتار انسان دارد، البته باید دانست که:

  • غذا چگونه باید مصرف شود؟
  • چه غذاهایی مناسب مصرف است؟
  • زمان مناسب غذا خوردن، چه زمانی است؟

مطالب متعددی در ۲۵۰ آیه قرآن و ده ها روایت در مورد غذا و تغذیه وارد شده است. مائده پنجمین سوره قرآن به معنای سفره غذایی، از صفات خدا، رزّاق و معطم بودن، سوگند به غذا(والّتین والزّیتون)، درخواست مائده آسمانی توسّط عیسی(ع) و درخواست غذا توسّط موسی(ع) هر کدام مهر تاییدی بر اهمیّت تغذیه است. در اهمیّت تغذیه، احکام اسلامی هم بر پایه حکمت وضع شده تا انسان را در مسیر زندگی یاری رساند. حکمت احکام گاه آشکار است، مانند: شستن دست پیش از غذا، گاه آشکار نیست. فهم حکمت برخی از احکام، مانند: اثر وضوی پیش از غذا در زیاد شدن رزق، ابزار خاصّ خود را می طلبد. البته حکمت این گونه حقایق از دید دل آگاهان پنهان نمی ماند. در نروژ مرحوم علامه محمدتقی جعفری برای شام دعوت شد. هنگام شام، استاد با ناراحتی گفت: «بوی تعفن می آید امّا بوی تعفن در کار نبود، بلکه برای شام از مرغ غیر ذبح اسلامی بود که ایشان شام نخوردند. چند نکته؛

  • از روزی خدا بخورید و بیاشامید.(۱)
  • به غذایی که می خورید به خوبی بنگرید.(۴)
  • از آن چه خدا روزی شما قرار داده، حلال و پاکیزه بخورید.(۲)
  • پیامبر(ص): معده ما در همه ناخوشی هاست و پرهیز، همه ی داروهاست.(۳)

رعایت دستورات بهداشتی در تغذیه، از مهم ترین عوامل سلامت، شادابی و طول عمر است. اگر مردم بدانند که چه باید بخورند، چه اندازه بخورند و چگونه بخورند و نیز دانسته ی خود را به کار ببندند، بی تردید، بیش تر بیماری ها از جامعه بشری دور خواهند شد و انسان لذّت و طراوت زندگی را خواهد چشید.

تغذیه اسلامی
آداب تغذیه نه تنها سلامت جسم را تضمین، بلکه تضمین کننده جان هم هست. چه بسا حکمت برخی از رهنمودهای اسلام مجهول باشد ولی بی تردید این به معنای بی دلیل بودن آن رهنمودها نیست و امروز علم به راز آن ها پی برده است. روایات بسیاری در این مورد وجود دارد که چنین است. امام علی(ع): زندگی را برای خوردن مخواه، بلکه خوردن را برای زندگی بخواه.(۵) هرکس در دل خود، درخت علاقه به انواع غذا را بکارد، میوه انواع بیماری ها را از آن می چیند.(۶) توجّه به چند رهنمود با اهمیت در تغذیه تا هم سلامت جسم و هم سلامت روح تضمین شود:

  1. حلال بودن غذا: بدین معنا که؛ اولا از راه مشروع تهیه شود تا برای سلامت روانهم زیانبار نباشد. ثانیا: از طیبات تهیه و از غذایی که طبع مردم از آن نفرت دارد، یا در اسلام ممنوع است، نباشد. ثالثا: نباید زیانبار باشد. یعنی شاید غذایی برای یک نفر مفید باشد، برای دیگری به دلیل بیماری زیانبار باشد. رابعا: برای روح یا جامعه مَفسده نداشته باشد. یعنی شاید غذایی حلال و برای جسم هم زیانبار نباشد، لیکن برای روح یا جامعه مفسده داشته باشد؛ مانند غذا خوردن در ظروف طلا و نقره، یا غذا خوردن از سفره ای که مشروبات الکلی در آن قرار دارد.
  2. مصرف دو وعده غذا: ۲ وعده مثل؛ بهشتیان: در بهشت، هر صبح و شام، روزیشان آماده است.(۷)
  3. توصیه به کم خوری: در کم خوری، منافع فراوانی است، مانند: تداوم سلامت، صفای اندیشه، نورانیّت دل، رهایی از دام شیطان، بهره گیری از ملکوت هستی، نزدیکی به خداوند و استفاده بهتر از عبادت پروردگار. پُرخوری از سلامتی می کاهد، بدن را بدبو و برای بیماری های جسمی آماده می کند. جوهر نفس را تباه، به نیروی تقوا(پرهیزگاری) و ورع(خویشتن داری) ضربه زده، حجاب تیزهوشی و دل را سخت و تاریک می سازد.
  4. مقدار غذا: برای پیش گیری از زیان های پُرخوری و بهره گیری از منافع کم خوری، انسان تا زمانی که احساس گرسنگی نکرده، چیزی نخورد و قبل از آن که کاملا سیر شود، از خوردن غذا دست بکشد.(۸)
  5. برترین خوراکی و بهترین سفره: برترین غذا، غذایی است که از دست رنج خودِ انسان تهیه شود. خانواده آن را دوست داشته باشد. بوی آن موجب آزار دیگران نباشد. بهترین سفره؛ پاکیزه ترین، حلال ترین و ساده ترین آن هاست که انواع غذاهای رنگارنگ و گران قیمت در آن چیده نشده باشد.

آداب سفره: در سفره غذا توصیه شده: بودن سبزیجات در سفره، شستن دست ها، نشستن بر سر سفره با فروتنی، گرامی داشتن نان، سهیم کردن ناظر(اعم از انسان و حیوان) در غذا و آخرین ادب، صدقه دادن از آن غذا یا همانند آن.

آداب نوشیدن
آن چه در آشاميدن، بايسته است:

  1. گفتن بسم الله پیش  و الحمدالله بعد از آن
  2. آشامیدن ۳نفس و مکیدن و سر نکشیدن یک جا
  3. ایستاده در روز و نشسته در شب
  4. آشامیدن آب به صورت ولرم
  5. ندمیدن در آب
  6. نیاشامیدن آب با دست چپ
  7. نیاشامیدن آب در بین غذا
  8. نیاشامیدن آب در پی چربی و غذای چرب
  9. نیاشامیدن آب از کنار دسته یا لبه شکسته ظرف
  10. یادکردن حضرت اباعبدالله و اهل بیت(ع) و لعن قاتلان او
  11. نیاشامیدن آب سرد پس از خوردن غذا گرم و شیرین
  12. نیاشامیدن آب فراوان
  13. نیاشامیدن آب سرد در حمام
  14. بستن دهانه ظرف آب(۹)

نظرات، انتقادات و … را در بخش دیدگاه‌ها با ما مطرح و مطالبتان را به  ادمین کانال : @yomnaadmin  ارسال فرمایید.

تلگرام

در تلگرام همراه با ما t.me/Yomna_ir

چهار, اصل, تغذیه, سالمپی نوشت ها:

  1. بقره – ۶۰٫
  2. مائده – ۸۸٫
  3. انظر الی طعامک… .قسمتی‌ از آیۀ ۲۵۹، سورۀ ۲: البقرة‌.
  4. المعده ام کل دا و الحمیه ام کل دوا.
  5. لا تطلبِ الحَیاةَ لِتأکلَ، بَل اطلُبِ الاکل لِتحیا.
  6. مَن غَرَسَ فی نَفسِهِ مَحَبَة انواع الطعام، اجتَنی ثِمارش فُنونِ الاسقام.
  7. وَ لَهُم رِزقهُم فِیهَا بُکرَة وَ عَشِیا؛ مریم : آیه۶۲٫
  8. کُل وَ انتَ تشتهی، وَ امسِک وَ انتَ تَشتهی.
  9. توصیه‌های پزشکی از جمله نوشیدن آب به حالت ایستاده در روز، غذا را گوارا می‌سازد، مایه تن‏درستی بیش تر است و در شب، زرداب می‌آورد. اگر کسی آب بخورد و در میان آن سه نفَس بکشد، از بیماریِ ناشی از یک جا سر کشیدن در امان است. آب را بمکید و آن را یک جا سر نکشید؛ چرا که درد جگر، از آن می‌خیزد.(الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۸۳، حدیث ۲، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۳۹۹، حدیث ۲۳۹۳، کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۳، صفحه ۳۵۳، حدیث ۴۲۴۴، طبّ النبیّ(ص)، صفحه ۵، بحارالأنوار، جلد ۶۲، صفحه ۲۹۳ دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۱۴۲، الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۸۱، حدیث ۱، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۳۴۱، حدیث ۱۱۰۳ و الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۸۲، حدیث ۱ عن السکونی دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۱۴۴)

منابع:

  1. حوزه
  2. سیمرغ
  3. سایت طعام اسرار
  4. سایت رسمی دکتر حسین روا زاده
  5. نشریه حصون، بهار۱۳۸۷، شماره۱۵، پایگاه حوزه
  6. نشریه طوبی، آذر ۱۳۸۶، شماره ۲۴، پایگاه حوزه
  7. مجله گنجینه، مرداد ۱۳۸۰، شماره ۶، پایگاه حوزه
  8. دانشنامه‌ی اسلامی؛  http://wiki.ahlolbait.com
  9. شمیم یاس، اسفند ۱۳۸۲، شماره ۱۲، آداب تغذیه(۱)

باکس شناور "همچنین ببنید"

یونس

یونس

🔅  نام اثر: یونس 🔅 ابعاد اثر: ۵۶*۸۱ 🔅 تکنیک اثر: اکریلیک 🔅 خالق اثر: استاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + نوزده =