سه شنبه , ۳ مهر ۱۳۹۷
خانه / سلامت / بهداشت جان / تغذيه سالمندان
غذا تغذیه

تغذيه سالمندان

غذا تغذیهمی دانید متوسّط عمر انسان به علّت پیشرفت علم پزشکی و توصیه های بهداشتی افزایش یافته است. گاهی اوقات محدودیّت های فیزیکی و مسائل بهداشتی در افراد سالمند مشکل ایجاد می کند. افراد با پیرشدن به بیماری های مزمن، حافظه ضعیف، آلزایمر و کاهش فعالیت بدنی گرفتار می شوند. برای راحتی در حرکت، کمتر غذا می خورند. نياز غذايي سالمند به انرژي كمتر از سايرين است زيرا سالمند فعاليت بدني كمتري دارد. هر چند در سنّ بالا، میل به غذاخوردن، نیاز به انرژی و حسّ چشایی کمتر می شود، امّا نوع تغذيه سالمند مهمّ است زيرا فشار، ديابت، اضافه وزن، چربي خون بالا و … از مشكلات شايع سنين سالمندی است. مهمّ ترين راه كنترل آن ها، تغذيه مناسب و پيروي از يك الگوي غذايي مناسب مي باشد. بنابراين سالمند بهتر است:

  • لبنيات پر چرب مصرف نکند.
  • شيرين و چربي مصرف ننمايد.
  • روزانه بیش تر از ۸ ليوان آب بنوشد.
  • از نور خورشید برای تامین ویتامینD استفاده کند.
  • مواد غذايي كم حجم و غني از مواد مغذي را مصرف كند.
  • به علّت كاهش جذب ويتامين B12، از گوشت قرمز، ماهي و استفاده کند.
  • از منابع گياهي و حیوانی كم كالري با پروتئين بالا، مانند؛ غلات و … استفاده کند.
  • به علّت كاهش جذب كلسيم، ويتامين D كه اثر مخربي روي بافت استخوان دارد و سبب افزايش احتمال شكستگي استخوان ها مي گردد، از منابع كلسيم استفاده کند.
  • به علّت افزایش يبوست، از منابع فيبر غذايي، مانند؛ سيزيجات، حبوبات و نان سبوس دار استفاده کند. در صورتي كه دچار التهاب معده يا روده است، سبزيجات را به صورت پخته و نرم شده مصرف نمايد. مصرف روزانه آلو تازه يا يرگه يا آب آلو نيز توصيه مي گردد.

نظرات، انتقادات و … را در بخش دیدگاه‌ها با ما مطرح و مطالبتان را به  ادمین : @yomnaadmin  ارسال فرمایید.

تلگرام

در تلگرام همراه با ماt.me/Yomna_ir

منابع:

  1. یمنا
  2. رژیم سلامتی
  3. دانشکده تغذیه و علوم غذایی

باکس شناور "همچنین ببنید"

نشانه انحراف در واقعه عاشوراء

نشانه کج سلیقگی و عوام زدگی در واقعه عاشوراء چیست؟ انحراف های ایجاد شده در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 2 =