سه شنبه , ۲۷ آذر ۱۳۹۷
خانه / دین شناسی / حدیث / حكومت جهانی

حكومت جهانی

حکومت جهانی، جهانی شدن و جهانی سازی
حکومت جهانی، جهانی شدن و جهانی سازی

تشكیل حكومت واحد جهانی

این روزها بیش تر از هر زمانی بحث حکومت واحد جهانی، جهانی شدن و جهانی سازی به گوش می رسد. مقصود از حکومت جهانی امام مهدی(عج) چیست؟ جهان شمولی، از ویژگی های مشهور حکومت مهدوی است. حکومت مهدوی شرق و غرب عالم را فرا می گیرد، هیچ آبادی ای در زمین نمی ماند مگر این که گل بانگ توحید از آن شنیده می شود و سراسر گیتی از عدل و داد آکنده می گردد. در آن دوران، به دست آن امام بزرگ، آرمان والای تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده انسانی تحقق می پذیرد و آرزوی دیرینه همه پیامبران و امامان(ع)، مصلحان و انسان دوستان بر آورده می شود. امام رضا(ع) از پیامبر(ص) روایت می فرمایند: خداوند در شب معراج فرمود:… و به درستی زمین را به وسیله واپسین امام معصوم(ع)، از دشمنانم پاک خواهم ساخت و تمام گستره زمین را در فرمانروایی او قرار خواهم داد…» در عصر رهبری امام مهدی(عج) با ایجاد حکومت مهدوی، برای همه اجتماعات و نژادها و منطقه ها، از عوامل اصلی تضاد و جنگ و ستم از میان می رود. پیامبر(ص) می فرماید: «پیشوایان پس از من ۱۲نفرند؛ نخستین آن ها تو هستی. ای علی واپسین آن ها قائم است؛ همو که خدا با دستانش مشرق ها و مغرب ها تمام کره زمین را فتح خواهد کرد.» البته این امید در افکار و عقاید تمام اقوام و ملل ریشه دارد و کم و بیش به گونه های متفاوت درهمه جا مطرح است؛ اما در تفکّر شیعی از شفافیت و روشنی ویژه بهره می برد؛ به گونه ای امام منتظر و منجی نهایی زنده است. روزی به فرمان خدا خواهد آمد و جهان را از عدل و داد آکنده خواهد ساخت. از مفاهیمی که از همان ابتدا در ارتباط با مهدویت و ظهور منجی موعود پدید آمد و در شمار عقاید دینی قرار گرفت، مفهوم «حکومت واحد جهانی» است. بر اساس این عقیده با ظهور امام غایب، اسلام به عنوان تنها دین حقّ الاهی و کامل و دارای شریعت جامع، مقبول همگان خواهد شد، ستمگران از مسند قدرت به زیر کشیده می شوند؛ حکومت جهانی اسلام به رهبری مستقیم حضرت(عج) واپسین امام معصوم و عادل بر پا خواهد شد و عدالت بر بنیاد دیانت و اخلاق در مقیاسی جهانی اجرا می گردد. در برخی از آیات قرآن به نوعی به این حاکمیت اشاره شده، البته آیات مربوط به جهانی بودن دین اسلام نیز مؤیّد این معنا است؛ زیرا این وعده الاهی تحقق نیافته است و بی تردید باید زمانی تحقق یابد. دوازدهمین و آخرین پیشوا و امام معصوم(ع) است كه پس از رحلت پیامبر(ص) به مقام منیع امامت نایل شود، نامش محمّد و كنیه اش ابوالقاسم، كه هم نام و هم كنیه پیامبر(ص) می باشد.(۱) در ایام غیبت حضرت(عج)، نام بردن وی به نام و كنیه اش جایز نیست، تا آن گاه كه خدا قیامش را آشكار و حكومتش را برقرار كند.(۲) لقب های حضرت عبارتند از: مهدی، منتظر، حجّت، صاحب، صاحب الامر، صاحب الزّمان، قائم، قائم آل محمد، خاتم الاوصیاء، خلف الصّالح، منتقم، ثائر و … .(۳) در غیبت صغری، از وی به “ناحیه مقدسه” یاد می نمایند. پدرش امام عسكری(ع) و مادرش نرجس می باشد. برای مادرش نام های دیگری چون: صیقل، ریحانه، سوسن، حكیمه و ملیكه نیز هست.(۴) مادرش ملیكه دختر قیصر روم بود، كه معجزه آسا در جنگ میان مسلمانان و رومیان، اسیر و از سوی فرستاده امام علی النقی(ع)، خریداری شد و در اختیار خواهرش حضرت حكیمه خاتون دختر امام جواد(ع) قرار گرفت. در اندك مدّتی با احكام، معارف دینی و آموزه های مكتب اهل بیت(ع) آشنا و به یك بانوی شایسته و صالحه تبدیل شد و لیاقت همسری امام عسكری(ع) را پیدا كرد و به ازدواج حضرت(ع) در آمد.(۵)

گر پرده ز رخ باز نماید مهدی                          از خلق جهان دل برباید مهدی

فرزند عسگـــری یا عسکـــری؟

امام, زمان, تشكيل, حكومت, واحد, جهاني۱۵شعبان ۲۵۵قمری، در خانه امام عسكری(ع) امام مهدی(عج) به صورت پنهانی در شهر سامرّا یا سرّمن رای به دنیا آمد و عالم هستی را با انوار تابناك خویش جلوه گر ساخت.(۶) بدین جهت این روز عید رسمی اعلان شده و در آن به شكرانه این نعمت بزرگ الهی جشن و شادمانی بر پاست. امام مهدی(عج) از آغاز تولدش، به امر و مشیت الهی در پس پرده غیبت قرار گرفت و جز پدر و مادرشان، حكیمه خاتون(عمه پدرشان) و برخی از نزدیكان، نمی توانستند به طور آزاد و دل خواه وی را زیارت كنند. زیرا حاكمان ستم پیشه عباسی، وجود شریف آن حضرت را مانع ستم گری خویش می دیدند و فرعون وار در صدد یافتن و كشتن وی برمی آمدند و این شیوه ستم گرانه در طول تاریخ برقرار بود و در آینده نیز استمرار خواهد یافت، تا آن هنگامی كه خداوند، اراده اش بر ظهور حضرت(عج) شود تا قیام سراسری خویش را آغاز و حكومت واحد جهانی را برقرار كند. غیبت امام مهدی(عج) در دو مرحله صورت گرفت، كه به غیبت صغری و غیبت كبری معروف شد. غیبت صغرای آن حضرت از زمان ولادتش(۱۵شعبان۲۵۵) تا سال ۳۲۹قمری، به هنگام وفات چهارمین وكیل حضرت(عج)، به مدت ۷۴سال و غیبت كبرای وی از سال ۳۲۹تاكنون ادامه یافت و هم چنان  تا زمان ظهور ادامه دارد. امام مهدی(عج) از ۸ربیع الاول ۲۶۰قمری، از شهادت امام عسكری(ع)، به مقام امامت نایل آمد. وی آخرین امام معصوم است و امامتش هم چنان ادامه دارد. تعابیر بسیار بلندی از همه انبیاء، از ازل تا خاتم(ص) راجع به امام مهدی(عج) رسیده است. بشارت موعود و وعده منجی، از اجتماعی‌ترین موضوعات، بین همه ادیان الاهی و ابراهیمی است که امام مهدی(عج) کار ناتمام انبیاء(ع) را کامل خواهد کرد. در روایات از امام مهدی(عج) تعبیر به بهار روزگاران شده و جزء سلام‌هایی که به محضر حضرت می‌شودّ آورده‌اند: السّلامُ علیک یا ربیعَ الاَنام و نضرة الایّام؛ درود بر بهار بشریت و طراوت روزگاران… . امام مهدی(عج) فاصله‌های طبقاتی را در سطح جوامع بشری بر هم خواهند زد. زمان مهدی ما، هیچ انسان گرسنه‌ای در سراسر زمین پیدا نخواهد شد. امامت امام مهدی(عج) که ما به آن معتقدیم مهدویتی است که  همه ادیان الاهی بدان معتقدند. امام مهدی(عج) با برهان و شمشیر، از راه انقلاب جهانی به حاکمیت و عدالت جهانی دست خواهد یافت ایشان با مسیحیان به وسیله انجیل حقیقی و با یهودیان به تورات حقیقی احتجاج و استدلال می‌کند و برای هیچ کس، عذر و بهانه‌ای نمی‌گذارد و اغلب مردم با منطق و برهان و موعظه و رحمت، متقاعد می‌شوند. پیامبر(ص) فرمود: اگر فرض کنیم از دنیا یک روز بیش تر باقی نمانده است، خدا آن روز را طولانی می کند تا مهدی از اولاد من ظهور بکند.(۷)

محمدرضا عابدی

پانویس:

  1. ارشاد(شیخ مفید)، ص ۶۷۲؛ منتهی الآمال(شیخ عباس قمی)، ج۲، ص ۴۱۷
  2. منتهی الآمال، ج۲، ص ۴۱۷
  3. منتهی الآمال، ج۲، ص ۴۱۷ و ص ۴۲۴؛ دلائل الامامه(محمد بن جریر طبری)، ص ۵۰۱؛ كشف الغمه(علی بن عیسی اربلی)، ج۳، ص ۳۲۲
  4. بحارالانوار(علامه مجلسی)، ج۱۵، ص ۱۵؛ كشف الغمه، ج۳، ص ۳۲۲
  5. منتهی الآمال، ج۲، ص ۴۱۷
  6. درباره تاریخ تولدش، اتفاق چندانی میان مورخان و سیره نگاران نیست. برخی پانزدهم شعبان، برخی هشتم شعبان و برخی بیست و سوم ماه رمضان را ذكر كرده اند و هم چنین برخی سال ۲۵۵، برخی ۲۵۶ و برخی دیگر ۲۵۸قمری را سال ولادت آن حضرت دانسته اند. منتهی الآمال، ج۲، ص ۴۱۷؛ الارشاد، ص ۶۷۲؛ كشف الغمه، ج۳، ص ۳۲۲؛ دلائل الامامه، ص ۵۰۱
  7. قال رسول الله(ص): لو لم یبق من الدنیا الاّ یوم واحد، لطّول الله ذلك الیوم حتّی یبعث فیه رجلاً من ولدی، یواطی اسمه اسمی، یملأها عدلاً و قسطاً، كما ملئت ظلماً و جوراً. ارشاد، ص ۶۷۳

منابع:

  1. یمنا
  2. نواها
  3. طهور
  4. عصر انتظار

باکس شناور "همچنین ببنید"

آسمان

آسمان

در زبان مردم، آسمان عبارت است از فضای نیلگون کبود رنگ که در بالای سر …

2 نظر

  1. محمد جواد نیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــکان

    سلام
    خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 12 =