پنج شنبه , ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خانه / سرای دانش / تجربی / بهترین افطار

بهترین افطار

خواص, غذايي, خرما, زیتون, کشک
بهترین افطار

ماه رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی روح و جسم است. در این ماه معنوی شما می‌توانید به فكر پاكسازی بدنتان از سموم باشید. هرساله پس از ماه مبارك رمضان، بسیاری از افراد افزایش وزن پیدا می‌كنند یا ضعیف ‌شده یا دچار بیماری‌های گوارشی می‌شوند كه پرخوری و رژیم غذایی نادرست دلیل عمده این عوارض است. با توجه به این که در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می‌شود با مصرف متعادل مواد غذایی بدن فرصت سوزاندن چربی‌های اضافه را پیدا می‌کندروزه داری با استراحت دادن به سلول‌ها بر وضعیت سوخت و ساز بدن و غلظت هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد و اجازه می‌دهد که بدن به کمک کلیه‌ها و کبد، سموم زاید را دفع نماید و سبب کاهش افسردگی شده و عزت نفس را افزایش می‌دهد. البته این امر مستلزم این است که فرد حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد کمتر از ماه‌های عادی غذا بخورد. سبزی بهتر است که در افطار مصرف شود چون فیبر سبزیجات آب را به خود جذب می کند، امّا خوردن سبزی، باعث تشنگی در طول روز هم می شود. روزه داران با تصور این که در طول روز دچار ضعف و بی حالی می‌شوند مصرف مواد غذایی را به خصوص قندهای ساده و نوشیدنی‌های پر قند، زولبیا، بامیه، و حلیم پرشکر را افزایش می‌دهند و چون میزان قند خون به شدت بالا می‌رود هورمون‌های بدن، قند اضافه را به چربی تبدیل می‌کند و این امر افزایش وزن را در پی دارد. روزه داران می‌توانند زولبیا و بامیه در وعده افطار مصرف کنند ولی بعد از مصرف افطار و شام مصرف زولبیا و بامیه می‌تواند عوارض افزایش وزن را در پی داشته باشد. عدم مصرف وعده سحری باعث کاهش کارایی در طول فعالیت‌های روزانه می‌گردد. مصرف افراطی مواد قندی ساده در وعده سحری هم باعث ثابت ماندن قندخون در طول روزه داری نمی‌گردد. در ادامه برای بهترین افطاری با خواص غذايي خرما، زیتون، کشک و … آشنا شوید:

خرما:

براي روزه داران و كساني كه احساس خستگي، كوفتگي و بي رمقي شديد ميكنند، بسيار مفيد است. خرما خستگي را از بين مي برد. ثابت شده خوردن خرمابا لبنيات براي معالجه كوفتگي و خستگي مفرط بر اثر روزه گرفتن يا غيرهبسيار مفيد است. خرما داراي اليافي است كه در كاهش چربي و تامين پروتئين،كليسم و ويتامين هاي بدن بسيار موثر است. روزه داران به دليل كاهش قند خونبه بي رمقي و كوفتگي مبتلا مي شوند، به همين دليل بنا به حديث نبوي(ص)،خوردن خرما هنگام افطار بسيار مفيد است زيرا باعث افزايش قند خون مي شود. خوردن آب ميوه هنگام افطار نيز توصيه مي شود زيرا بسيار زود هضم و جذب بدنمي شود.

 زيتون:

درخت زیتون دارای برگ های باریک دراز و گل هایخوشه ای است. میوه آن، بیضوی شکل است. هسته آن در مناطق معتدل کاشته میشود و پس از چند سال میوه می دهد. درخت زیتون در منطقه ی شمال ایران،شهرستان های رودبار، منجیل و زنجان زیاد دیده می شود. هرگاه از سرما ویخبندان محفوظ بماند تا دو هزار سال هم عمر می کند. شاخه و برگ درخت زیتوندر کتب مذهبی و سنتی به نام صلح و آشتی معروف است و آن را ربّ النّوع عقل ودانایی می دانند. این میوه دارای؛ فسفر، پتاس، گوگرد، منیزیم،کلسیم، آهن، مس، منگنز و ویتامین های؛ A ، Bو گلوکز یدی موسوم به؛ “اولوروپوزید” می باشد. خوردن ۱۴ مثقال روغن آن با آب گرم و جوشانده جو،مُسّهِلی عالی است. جهت درد عضلات و سیاتیک، زیتون یک ماده بسیار عالی است. هرگاه ۱۵ مثقال روغن زیتون را در یک استکان آب گرم و ماء الشعیر مخلوطکرده و بخورید، برای تقویت حافظه و برای درد اعصآب و درد عصب سیاتیک مفیداست. بعضی از بوی روغن زیتون ناراحت می شوند. این دسته اشخاص می توانندروغن را با آب پرتقال و یا لیمو ترش میل نمایند.

بهترین افطار
بهترین افطار

كشك:

كشك ازفرآورده هاي فرعي شير است كه به روش سنّتي از جوشاندن، تغليظ و يا خشك كردندوغي كه پس از كره گيري باقي مي ماند و يا از ماست بدون چربي تهيّه ميشود. ماده اي اوليه ي كشك عبارت است از؛ شير ميش، بز، گاو و يا مخلوطي ازآن ها. كشك با حجم كم خود، يك ماده ي غذايي معجزه آساست كه در بر دارندهتمامي خواص شير مي باشد و حاوي كلسيم، چربي، نمك، پروتئين و ويتامين نياسيناست. ميزان انرژي توليد شده با ۱۰۰ گرم كشك حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ كيلو كالري ميباشد كه مي تواند به عنوان يكي از تامين كننده هاي انرژي مورد نياز بدن دررژيم غذايي روزانه گنجانده شود .كشك از فرآورده هايي قديمی است كه،به طور سنتي و از روي تجربه جزء برنامه ي غذايي مردم است. به علّت داشتناسيدهاي آلي، ضد عفوني كننده دستگاه هاضمه(معده، روده ي كوچك و روده يبزرگ) مي باشد. كشك به عنوان يك غذاي نفاخ و هم آورنده و سفت كننده رودهمحسوب مي شود؛ به همين علّت براي هضم راحت آن از نعناي خشك استفاده ميگردد. علاوه بر آن، كلسيم بالا و فسفر موجود در كشك مي تواند در پيش گيرياز پوكي استخوان موثر باشد. كشك به عنوان يك غذاي مقوّي، گرسنگي راكاهش داده و حجم كمي از معده را اشغال مي كند. از كشك به عنوان يك افزودنيبه غذاهايي مانند؛ آش رشته، آش جو، كشك بادمجان و حليم بادمجان يا به عنوانماده ي اوليه در كله جوش استفاده مي شود. با توجّه به اين كه كشكيكي از غني ترين منابع پروتئين حيواني است؛ بنا بر اين محيط مناسبي برايرشد و ازدياد ميكرو ارگانيزم هاي مختلف مي باشد كه اغلب سبب مسموميّت هايشديد و حتّي مرگ مي گردد، لذا توجّه به موارد ذيل ضروري است:

  •  كشك را در يخچال نگهداري نماييد.
  •  از كشك هاي بسته بندي) پاستوريزه) شده كه داراي برچسب و مجوز بهداشتي مي باشند، استفاده كنيد.
  •  تا حد امكان از مصرف كشك مايع باز خودداري كنيد و درصورت استفاده ۱۰ تا۲۰دقيقه قبل از مصرف آن را بجوشانيد تا ميكرو ارگانيزم هاي آن كاهش يابد.

در ادامه برنامه غذایی مناسب برای یک روز روزه‌داری

باکس شناور "همچنین ببنید"

حكومت جهاني

این روزها بیش تر از هر زمانی بحث حکومت واحد جهانی، جهانی شدن و جهانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =