یکشنبه , ۳۰ دی ۱۳۹۷
خانه / دین شناسی / قرآن / با قاريان قرآن – استاد احمدمحمد بسيوني

با قاريان قرآن – استاد احمدمحمد بسيوني

قاريان, قرآن, استاد, احمدمحمد, بسيونياستاد بسيوني در سال ۱۳۳۰ هـ ش. در كشور مصر به دنيا آمد و با كمك پدر از كودكي به آموزش علوم قرآني پرداخت. او در سن ده سالگي حافظ قرآن شد. سرانجام پس از آموزش ابتدايي وارد دانشگاه الازهر شده و در دانشكده علوم دين به تحصيل پرداخت و پس از فارغ‌التحصيل شدن در همان جا به تدريس علوم ديني همت گماشت. استاد بسيوني از همان سن دوازده سالگي قرائت و تلاوت قرآن را در مجالس و محافل آغاز كرد. او در سن ۲۴ سالگي وارد صدا و سيماي كشور مصر شده و اكنون حدود ۱۳ سال است كه در دانشگاه الازهر به تدريس اشتغال دارد. ايشان در سخنان خويش به اين نكته اشاره داشتند كه قاريان ايراني از حيث تلاوت قرآن بسيار زيبا تلاوت مي‌كنند، اما نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار دهند اين است كه در راستاي تمرينات خويش از حفظ قرآن نيز غفلت نورزند.

استاد هم‌چنين در سخنان خويش به قاريان قرآن توصيه كردند از نكاتي كه براي صوت شخص مضّر مي‌باشد، پرهيز كنند. از جمله اين نكات چيزهاي بسيار گرم و بسيار سرد است، هم‌چون نوشابه سرد در روزهاي تابستان يا منتقل شدن به صورت ناگهاني از يك مكان سرد به يك مكان گرم. ايشان در رابطه‌ با استفاده موسيقي در قرآن عقيده داشتند كه بايد بر طبق معاني از موسيقي مشابه معنا استفاده كرد. في‌المثل در آيات و عيد دستگاه صبا مناسب است، زيرا اين دستگاه با حزن همراه مي‌باشد و اين حزن باعث مي‌شود كه مستمع در صورت گناهكار بودن از خوف و عذاب الهي اشك بريزد، يعني ميان آهنگ قرآن و معاني هماهنگي و تناسب ايجاد كند. البته چنين مسئله‌اي در رابطه با تمام دستگاه‌هاي قرآني صدق مي‌كند.

استاد مي‌گويد: «اسامي اين دستگاه‌ها براساس تناسب با صداي قاري از لحاظ طبقات صوتي فرق دارد، بنابراين قاري كسي است كه بتواند پس از شناخت خوب و دقيق دستگاه‌ها آن‌ها را به نحوي صحيح و حكيمانه در جاي خود ارائه نمايد و اين طبيعتاً به وضعيت روحي افراد بستگي دارد. اجراي اين دستگاه‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه اگر قاري در يك دستگاه معيني به تلاوت پرداخت، مستمع خسته نشود و حتي اشتياق داشته باشد كه يك‌ بار ديگر بدان گوش فرا دهد. چنين امري طبيعتاً مستلزم تلاش و وقت زيادي است، ‌بايد به گونه‌اي عمل كرد كه قاري وضعيت خود را سنجيده و سپس مطابق با آن در طبقات بالا به تلاوت بپردازد. قاري بايد چنان تلاوت كند كه اگر در يك دستگاه به تلاوت بپردازد، تنوع و نظم خاص را در آن دستگاه رعايت كند.»

استاد اضافه مي‌كند: «مجموع آن دستگا‌ه‌ها هشت دستگاه مي‌باشد و چنان‌چه قاري قرآن سه تا چهار دستگاه را در يك تلاوت پياده كند مكفي است، چنان‌چه با دستگاهي تلاوت خود را آغاز مي‌كنيم، بهتر است با همان دستگاه نيز به پايان رسانيم تا آن‌كه تناسب در تلاوت رعايت شود.»

ايشان در ادامه سخنان خود پيرامون مهارت اساتيد مصر در زمينه موسيقي قرآن مي‌گويد‌: «اكثر آن‌ها دستگا‌ه‌هاي موسيقي را به خوبي مي‌دانند و تواشيح تأثير بسيار در موسيقي دارد. امثال شيخ احمد نداء، شيخ طه الفشني مهارت بسيار در موسيقي دارند، هم‌چنين استاد فقيد شيخ مصطفي اسماعيل در اين زمينه استاد بودند.»

وي مي‌گويد: «قرآن كريم در تمام دنيا داراي اهميت و ارزش خاصي است. ايشان به كشورهاي اروپايي از جمله ايرلند شمالي و جنوبي، لندن و كشورهاي ديگر مسافرت كرده‌اند و در سال ۱۳۶۸ به همراه استاد راغب مصطفي غلوش، براي اولين بار به ايران مسافرت كرده و در شهرهاي مختلفي به تلاوت پرداختند. در سال ۱۳۶۹ استاد مجدداً به ايران مسافرت كردند و او همواره از عشق و علاقه وافر مردم ايران به قرآن ياد مي‌كند».

ايشان مي‌گويند: «عزيزان ايراني درست به همان دستگاهي كه قاري تلاوت مي‌كند به همان دستگاه وي را مورد تشويق قرار مي‌دهند و اين از مواردي است كه در كشورهاي ديگر به چشم نمي‌خورد».

استاد همواره از خاطرات سفر خود به ايران به عنوان بهترين خاطرات زندگي خويش ياد مي‌كند.

محمد جباريان

باکس شناور "همچنین ببنید"

قُرْآن

قُرْآن(Quran) نام کتاب آسمانی است که بر پیامبر(ص) نازل گردید. کلام خدا قرآن نامیده شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 9 =