خانه / اسوه ها / عصمت حضرت فاطمه(س)

عصمت حضرت فاطمه(س)

عصمت, حضرت, فاطمه, زهراحضرت فاطمه سلام‌اللّه‌عليها بنت رسول‌اللّه صلى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلم با اينکه داراى سمت نبوّت تشريعى نبوده‌اند، صاحب ملکه عصمت بوده‌اند. و اين منافاتى ندارد که انسانى را رتبت نبوّت تشريعى نباشد و او را ملکه عصمت بوده باشد که در بيان فوق نبوّت تشريعى و نبوّت انبائى، خود بحث جدا مى‌خواهد که مجال آن در اينجا نمى باشد.  «عصمت» در لغت به معنى منع بوده و ملکه عصمت صاحب عصمت را از هرگونه امر ناپسند و ناروا حافظ و مانع و رادع است، حتى صاحب آن، نيّت گناه هم نمى‌کند، غفلت و سهو و نسيان در او راه ندارد، همان‌طورکه در آيه ۷ سوره مبارکه اعلى، خداوند تبارک‌و‌تعالى مى‌فرمايد: «سنقرئک فلا تنسى»، صاحب عصمت از کودکى و آغاز زندگى همه اقوال و آثار و افعال و احوالش حکم حکيم است. در تفسير آيه ۱۲ سوره مريم آمده است که وقتى کودکان به يحيى(ع) گفتند بيا با ما براى بازى، فرمود: ما براى بازى آفريده نشده‌ايم. در نکته ۷۴۸ کتاب هزار و يک نکته آورده‌ام که فخر رازى در هر مسئله‌اى از مبداء تا معاد تشکيک نموده و اعتراض کرده است، که او را «امام المشککين» خوانده‌اند، ولى با اين حال در عصمت سيده نساءالعالمين، حضرت فاطمه زهرا(س) بنت رسول‌اللّه(ص) تسليم محض بوده و گفته است که آن جناب معصومه بوده است و در عصمت و طهارتش جاى شک و ترديد نيست». در کتاب «شرح فصّ حکمة عصمتية فى کلمة فاطميه» حضرت صديقه طاهره را به «بقية النبوة» ستوده‌ايم، به اين استدلال که در زيارت جامعه است: «السلام على الائمة الدعاة… و بقية‌اللّه و خيرته…». بديهى است که بقيه هر چيز همان چيز است و اوصاف و آثار و خواص او را دارد و اهل‌‌بيت پیامبر(ص) را که بقية‌اللّه و بقية‌النبوة مى‌گويند تعظيم و تجليل از آنان بدين لحاظ است. باذن‌اللّه کار خدايى مى‌کنند و مانند رسول او نشر حقايق و معارف قرآن مى‌نمايند و کار پيامبرى مى‌کنند که آن بزرگواران بقية‌اللّه و بقية‌النبوة مى‌باشند. فتبصّر (کلّهم نور واحد)علامه شعرانى قدس‌سره نيز درباره عصمت حضرت فاطمه(س) مى‌فرمايد: در عصمت پيامبران اختلاف کرده‌اند و بعضى گفته‌اند گناه بر پيامبران جايز نيست و…؛ و اماميه گفته‌اند: از هر گناه کبيره و صغيره معصوم‌اند. چون اگر احتمال کذب در آن‌ها داده شود،‌ اطمينان به‌قول آنان نمى‌ماند و از ساير معاصى نيز معصوم‌اند، زيرا که امّت را مأمور کردند به پيروى آن‌ها در اقوال و افعال و اگر فعل آن‌ها معصيت باشد، پيروى از آن‌ها جايز نيست، يا گوييم: هم متابعت آن‌ها واجب است، چون پيامبرند؛ هم مخالفت آن‌ها واجب است چون گنه‌کارند. ديگر آن که اگر پيامبر(ص) گناه کند بايد او را نهى کرد و عمل او را منکر شمرد با آنکه رد پيامبر و آزار او جائز نيست. چرا که: «گناهکار فاسق است و قول فاسق را به صريح قرآن نبايد پذيرفت».علماى ما نام صغيره و کبيره در دليل نياورده‌اند و ميان آن فرق نگذاشته‌اند‌ چون مقصود نافرمانى خداست که وثق و اعتماد از اعمال پيامبر بر‌مى‌خيزد و متابعت او حرام مى‌شود و…؛ اما آن اعمال انبيا که «ترک اولى» گويند متابعت آن براى ما جايز است.فخر رازى نيز از حشويه نقل کرده که گفتند: «پيامبر قبل از نبوّت کافر بوده است» و فخر گويد: اين قوم بر خلاف همه مسلمانان گفتند: آيه قرآن «و وجدک ضالاً فهدى»، الضحى /۷؛ و «ما کنت ترى ما الکتاب و لا الايمان»، شورى‌/‌۵۲؛ دلالت بر کفر دارد نعوذبالله. بلکه منظور اين است که ممکن به‌ذات خود، هيچ ندارد مگر به او بدهند و عدم ذاتى، مقدم است بر وجود غيرى مانند: «انا انشأناهنٌ انشاء فجعلنهن ابکارا» واقعه ۳۵‌و‌۳۶، که باکره بودن تاخر در خلقت ندارد.فلهذا… عترت پيامبر(ص) که حضرت فاطمه(س) هم از آنان مى‌باشند، معصوم‌اند، همان‌طور که در حديث شريف کساء که مورد تأييد علماى عامه و خاصه مى‌باشد، آمده است که خداوند تعالى مى‌فرمايد: اين همه مخلوقات را خلق نکردم، مگر به خاطر ايشان (پنج تن آل‌عبا(ع) و باز در آيه مبارکه تطهير (که جاى پاسخ‌گويى به بعضى اشکالات که وارد آورده‌اند در اين‌جا نمى‌باشد) خداوند به وضوح مى‌فرمايد که اين خانواده را از هرگونه رجس و آلودگى دور گردانيده و آنان را پاک پاک، خلق نموده است. در زيارت‌نامه حضرت فاطمه سلام‌اللّه‌عليها آمده است‌: «السلام‌عليک يا ممتحنة امتحنک‌اللّه الذى قبل ان يخلقک…» خداوند قبل از خلقت نور شما، شما را امتحان نمود و از اين امتحان سر بلند بيرون آمديد.بدون هيچ دغدغه و وسوسه، حضرت فاطمه(س) دختر گرامى پيامبر(ص) داراى عصمت بوده‌اند، علماى بزرگى مثل شيخ مفيد، علم‌الهدى و سيدمرتضى به آيات و روايات نص بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با آنان است، و شخص مکابر سخت محکوم و مغلوب است.آن جناب گوهرى قدسى در تعين و صورت انسى بوده است، پس آن حضرت انسيه حوراء و عصمت کبراى الهى است.حقيقت عصمت، نيرويى نورى و ملکوتى است که دارنده‌اش را از هر‌چه که موجب عيب و زشتى انسان است ـ از قبيل پليدى گناهان و آلودگى‌ها و سهو و نسيان و ديگر رذايل نفسانى – عاصم و حافظ است. و آن کسى که صاحب عصمت است، از لغزش در تلقى وحى و ديگر القائات سبوحى آن‌سويى مصون است، و در جميع شئون عبادى و خَلقى و خُلقى و روحانى جز آن‌ها از اول امر محفوظ است. خداى سبحان درباره يحيى پيغمبر فرمود: ما او را در حالى که کودک بود حکم داده‌ايم. پس بدان که عترت رسول‌اللّه صلى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلم – يعنى اهل‌بيت قريب آن بزرگوار – که حضرت فاطمه سلام‌اللّه‌عليها هم از آنان است، معصوم‌اند، چنان که جناب وصى امام على(ع) در نهج‌البلاغه فرموده‌اند: «چگونه حيران و سرگردانيد و حال اين که عترت پيغمبر شما که أزمه حق و أعلام دين و السنه صدق‌اند در ميان شمايند؟ پس ايشان را به نيکوترين منازل قرآن فرود آوريد، و مانند شتران تشنه که به آبشخور وارد مى‌شوند، به ايشان وارد شويد». ابن ابى‌الحديد معتزلى را در شرح نهج‌البلاغه در بيان اين گفتار امام(ع) سخنى به صواب است که گفت: «سرّى عظيم در اين عبارت «فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن» نهج‌البلاغه خطبه ۸۷ است، زيراکه آن بزرگوار ‌‌‌يعنى امام على(ع)، مکلفين را در اجلال و اعظامشان و در انقياد و طاعت اوامرشان بسان قرآن و همانند آن بدانند.» سپس ابن ابى‌الحديد گفت: «اگر گويى که عترت معصوم‌اند، نظر اصحاب شما يعنى فرقه معتزله در اين‌که عصمت عترت است، چيست؟» در جواب اين سؤال گفت: «نص گفتار ابومحمد‌بن متويه در کتاب کفايه اين است که على(ع) معصوم بوده است و ادله نصوص دال بر عصمت و قطع بر باطن و مغيب او است؛ و اين امر در ميان صحابه پيغمبر فقط اختصاص به او دارد و هيچ يک از صحابه را به اين منزلت و مقام عصمت نبوده است».نظراتتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید:

یمنا؛ پایگاه اطلاع رسانی یاران محمد امینْ (ص): انتقادات، پیشنهادات و مطالب خود را به نشانی ادمین کانال: @yomnaadmin ارسال نمایید. آدرس تلگرام: t.me/Yomna_ir

منبع:

هزارويک نکته، ج ۳ و فص حکمة عصمتية فى کلمة فاطمية(علامه حسن‌زاده آملى)

باکس شناور "همچنین ببنید"

مسجد صورتی

مسجد صورتی

در شهر بهارنارنج، مسجدی صورتی با جلوه‌هایش دل از هرکسی می‌بَرَد. کاشی‌کاری این مسجد آن‌قدر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *