خانه / سلامت / بهداشت جسم / گروه های غذایی برای تغذیه صحیح
غذای سالم

گروه های غذایی برای تغذیه صحیح

گروه, غذایی, برای, تغذیه, صحیحتعادل در برنامه غذایی به معنی مصرف مقادیر كافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع در برنامه غذایی یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی كه درر ۶ گروه غذایی معرفی می شوند.بهترین راه برای اینكه اطمینان پیدا كنید كه تغذیه صحیح دارید این است كه در غذای روزانه از ۶ گروه غذایی استفاده كنید. این ۶ گروه غذایی عبارتند از گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه سبزیها، گروه شیر و فرآورده های آن، گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ و گروه متفرقه.راهنمای غذایی می تواند به شما كمك كند كه انتخاب غذایی درستی داشته باشید، قرار گرفتن گروه قندها و چربیها در بالای هرم غذایی به این معنی است كه افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی كمتر از بقیه گروههای غذایی مصرف كنند.هرچه از بالای هرم غذایی به سمت پایین نزدیك می شویم به این معنی است كه مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر شود و در هر گروه غذایی، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا یكسان هستند و می توان از یكی از مواد غذایی به جای دیگری استفاده كرد. به عنوان مثال در گروه شیر و لبنیات می توان ماست را جایگزین شیر یا پنیر كرد زیرا هر یك از اینها مواد مغذی اصلی گروه شیر و لبنیات را تامین می كنند.مواد غذایی در یك گروه غذایی نمی توانند به جای مواد غذایی گروه های دیگر مصرف شوند؛ از این رو در راهنمای غذایی مقدار مصرف روزانه هر ماده غذایی كاملا مشخص شده است. البته این مقدار متناسب با افراد بزرگسال سالم است و متناسب با تمام دوران زندگی نیست. به عنوان مثال زنان باردار و شیرده برای تامین نیازهای بیشتر انرژی، پروتئین، ویتامینها و املاح به مقدار بیشتری از گروه میوه ها، سبزیها، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین های آن و گروه نان و غلات احتیاج دارند.

منبع: کیهان/دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰/شماره ۱۹۹۳۹

باکس شناور "همچنین ببنید"

دعای هفتم

دعای هفتم

امام سجاد (ع) در ۱۰ فراز از دعای هفتم به آسان شدن دشواری‌ها با رحمت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *