یکشنبه , ۳۰ دی ۱۳۹۷
خانه / دین شناسی / قلب قرآن

قلب قرآن

قلب, قرآنیکی از بزرگان اهل معرفت که در مدرسه اهل بیت علیهم السّلام خود را پرورده و توانسته بود،در اثر سلوک شرعی و آشنایی با معارف الهی خود را از این دنیای ظلمانی،جدا و به درگاه قرب الهی برساند،زاهد وارسته و عالم سالک مرحوم معلم دامغانی بود. ایشان،با ریاضت‌های شرعی، اشتغال‌های ذکری و خلوت‌های معنوی، توانسته بود حقیقت قرآن را بهره‌های بسیاری ببرد و به ویژه در مورد سوره شریفه «یس» دستورالعمل‌های بسیاری را از خود به یادگار گذارد،به نحوی که انسان در می‌یابد،این عالم والا مقام، توانسته است، در پرتو سوره یاسین مقام‌های معنوی را به سلامت طی کند و بدون لغزش،تا پایان عمر در این مسیر بماند. این مرد وارسته و بزرگوار کسی است که اساتید ما از ایشان به عنوان اهل حقیقت یاد می‌کنند و حالت‌ها و کرامت‌ها ویژه‌ای را از ایشان یادآور می‌شوند. معلّم دامغانی همان فرد برجسته‌ای است که با امام خمینی(ره) مکاتبه و مراوده‌های ویژه معنوی داشتند ـ از سال‌هایی که آن دو در درس آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) شرکت می‌کردند، با یکدیگر رابطه رفاقت و دوستی داشتند که در آن زمان، امام حدود سی و چهار سال داشتند و مرحوم معلم دامغانی هم در همین سن و سال بودند ـ از جمله آن که در روزهای آخر عمر شریف حضرت امام خمینی(ره) میان این دو بزرگوار، ملاقاتی برقرار می‌گردد؛خانم دکتر فاطمه طباطبایی(عروس امام) در مورد این ملاقات می‌فرمایند:«یک روز، آقای معلم که با امام هم دوره بوده‌اند، به ملاقات آمدند. من آقای معلم دامغانی را نمی شناختم، ولی می‌دانستم ایشان انگشتری به امام هدیه کرده بودند که حضرت امام همیشه آن را به دست داشتند. خود حضرت امام(ره) در پاریس به من فرمودند: «این انگشتر را آقای معلّم به من هدیه کرده است» در این دوران هم، گاهی صحبتی از آقای معلم شده بود،من هم شنیده بودم.آقای معلم آمد تو اتاق، پایین تخت امام(ره) ایستاد.نه او حرفی زد غیر از سلام و نه امام(ره)، فقط به هم نگاه می‌کردند. فقط و فقط نگاه و آقای معلم نگاه می‌کرد و دعا می‌خواند، امام(ره) هم فقط نگاه می‌کردند. حرف این دو با چشم بیشتر بود،به جای این که با زبان باشد. با چشم خیلی مطالب به هم می‌گفتند. بعد آقای معلم خداحافظی کرد و رفت من خیلی منقلب شده بودم».

خانم زهرا اشراقی نوه حضرت امام(ره) در این باره می‌فرمایند: «پس از رفتن آقای معلم،از امام پرسیدم:معلوم است شما به آقای معلم علاقه خاصی دارید؟!ایشان گفتند:بله،نمی‌دانم که چرا اینقدر ما همدیگر را دوست داریم.با آنکه در سنین جوانی هر یک در وادی خاصی بودیم،ولی خیلی همدیگر را دوست داشتیم.این طور به نظر می‌رسید که بین ایشان و آقای معلم یک رابطه مراد و مریدی وجود دارد». اکنون موجب خرسندی ما می شود که در این مقاله دستورالعملی از ایشان را برای قلب‌های پاک و آماده درج کنیم و آن دستورالعمل در مورد تکرار ایه سلام قولا من رب الرحیم; است.این ایه شریفه در نزد اهل معرفت،قلب «یاسین» به شمار می‌رود و از این رو، آن بزرگوار فرموده‌اند:به منظور برآورده شدن حاجت‌های مهم خود،سوره «یاسین» بخوانید،به این صورت که سه ایه اول آن را،سه مرتبه تکرار نمایید و وقتی به ایه شریفه سلام قولا من رب الرحیم ; رسیدید،آن را هفتاد مرتبه بخوانید و سپس،بقیه این سوره را تا پایان بخوانید.

یاسین در نماز زیارت

یکی از عبادت‌ها و کارهای معنوی انسان،توفیق زیارت پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) و امامان معصوم(ع) است.از آنجایی که زیارت یک عبادت است،پس لازم است،حتماً با اخلاص و به دور از خودنمایی و نیز با آداب و شرایط ویژه‌ای انجام شود،اگر چه انجام زیارت،بدون رعایت شرایط و آداب آن، بی‌اثر نمی‌باشد، ولی چندان هم مورد پذیرش درگاه حق نخواهد بود و قبولی زیارت،تنها در گرو رعایت آداب و شرایط آن از قبیل:نیت خالصانه،غسل زیارت، ذکر گویی در مسیر زیارت،اذن دخول در حرم،زیارت نامه خواندن،زبان زیارت و نماز زیارت،یادآوری گناهان و طلب آمرزش آنها،یادآوری نعمت‌ها،بیان حاجت‌های خویش بعد از نماز زیارت و آخرین و مهم‌ترین ادب زیارت،تصمیم‌گیری جدی بر انجام کارهای نیک و ایجاد تغییر بنیادین در حال و حالت‌های خویش است.در میان این آداب،غسل و نماز زیارت،مخصوص زیارت معصومان(ع) است و زیارت امامزاده‌ها، غسل و نماز زیارت ندارد. به عنوان نمونه،وقتی کسی به حرم حضرت معصومه(س) در قم یا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری مشرف می‌شود،در آداب زیارت آنها نمازی به عنوان نماز زیارت وجود ندارد ـ البته انسان می‌تواند بعد از زیارت آنها دو رکعت نماز با توجه بخواند و ثواب آن را به آن بزرگواران هدیه کند که به آن نماز هدیه گفته می‌شود ـ تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم این است که در روایات،در آداب زیارت حضرت ابوالفضل العباس،نماز زیارت هم وارد شده است ـ همچنین در بیان شرایط زیارت غیر معصومان،از غسل هم یادی نشده است.این در حالی است که اگر کسی به حرم حضرت رضا(ع) یا یکی دیگر از معصومان مشرف شود،لازم است که برای به جا آوردن آداب زیارت آنها دو رکعت نماز با نیت نماز زیارت بخواند که در آن،در رکعت اول،پس از حمد،سوره یاسین و در رکعت دوم،پس از حمد،سوره الرحمن تلاوت می‌گردد.توجه به این دستور العمل باز ما را متوجه یکی دیگر از فضایل سوره شریفه یاسین می‌کند و آن این است که تلاوت آن نماز انسان را تا آن اندازه بلند مرتبه می‌گرداند که او را شایسته مقام انسان کامل و امامان معصوم(ع) می‌گرداند.

لازم به یادآوری است که چنانچه کسی نتوانست سوره یاسین یا الرحمن را در نماز زیارت بخواند،می‌تواند سوره «انا انزلناه»را به قصد سوره یاسین و سوره شریفه«توحید»را به قصد سوره الرحمن بخواند.چنانکه در روایتی از امام زمان(عج) به ما رسیده است که از فضایل سوره «انا انزلنا» و «قل هو الله احد» این است که به قصد هر سوره‌ای خوانده شود،خداوند ثواب همان سوره را به خواننده‌اش می‌دهد.

منبع:

بشارت :: آذر و دی ۱۳۸۷ – شماره۶۸ (محمد عبداللهیان)

باکس شناور "همچنین ببنید"

کلید رزق برتر

کلید رزق برتر

به غذای روزانه، خوراک هرروزه، روزینه، قسمت، معیشت، هر‌چه که از آن بهره و سود بردارند؛ …